EXPLOZIV! “Marele Gatsby” de Timisoara ridiculizeaza una dintre cele mai importante institutii de cultura ale orasului! Dihotomia din familia Neumann aduce prejudicii de imagine Capitalei Banatului in competitia pentru Capitala Culturala a Europei

martinas gatsby

La doar cateva zile dupa ce si-a depus dosarul final in competitia pentru titlul de Capitala Europeana a Culturii in 2021, Timisoara face o gafa de imagine care va conta, probabil, in clasamentul final al candidaturilor.


In timp ce Cluj-Napoca, principalul adversar al orasului de pe Bega, gazduieste evenimente culturale de anvergura, precum TIFF sau Untold Festival, orasul de pe Bega banalizeaza actul artistic si ridiculizeaza institutiile de cultura, deschizand portile Muzeului de Arta, a salii baroce, pentru petreceri private exotice, ultimul “eveniment” fiind ziua de nastere a Marelui Gatsby de Timisoara, un anumit Marcel Martinas.

Fost consultant de asigurari de viata, actual patron de clinica dentara, Gatsby de Timisoara a hotarat sa epateze viata mondena a orasului si sa-si spuna la multi ani intr-unul dintre saloanele Palatului Baroc, printre opere de arta si figurantii la receptia inspirata din tematica filmului The Great Gatsby.

Scandaloasa petrecere, care a adus in bugetul institutiei de arta putin peste 1.000 de euro, pare-se ca a anulat o parte dintre izbanzile celor care, la un moment dat, chiar au crezut in sansele orasului de pe Bega la castigarea titlului de Capitala Europeana a Culturii in 2021.

Ca un paradox de situatie, in timp ce Simona Neumann, directoarea Asociaţiei Timisoara – Capitala Culturala, face eforturi consistente pentru promovarea Timisoarei in aceasta competitie europeana, sotul domniei sale, istoricul Victor Neumann, directorul Muzeului de Arta, se plaseaza la polul opus, colaborand cu Marele Gatsby, semn ca nu prea crede in sansa Capitalei Banatului de a deveni Capitala Culturala a Europei.

In incercarea de a arunca vina gafei cu Marele Gatsby pe umerii Consiliului Judetean Timis, directiunea Muzeului de Arta din Timisoara a emis un comunicat de presa in care se explica ratiunile acestei adevarate afaceri pentru bugetul institutiei.

Victor_Neumann “Ca urmare a unor informatii eronate aparute recent in spatiul public, dupa evenimentul privat organizat in ziua de 25 august a.c. in sala baroca a Muzeului de Arta Timisoara (MArT), si in vederea informarii corecte a publicului, institutia noastra doreste sa aduca urmatoarele precizari:

Evenimentul privat  la care se face referire s-a desfasurat in deplina legalitate iar patromoniul muzeului nu a fost prejudiciat sub nici o forma si nu s-au incalcat normele de conservare a patrimoniului.

In sustinerea acestei afirmatii aducem urmatoarele argumente:

–  potrivit articolului nr. 14, alin. 2 din regulamentul de organizare si functionare a Muzeului de Arta Timisoara, activitatile institutiei sunt finantate din bugetul Consiliului Judetean Timis, precum si din veniturile proprii obtinute pe baza serviciilor oferite de muzeu, ca de exemplu: inchirierea de spatii expozitionale, inchirierea salii baroce, inchirierea holurilor si a subsolului cladirii;

–  tarifele pentru serviciile prestate de Muzeul de Arta Timisoara au fost aprobate prin Hotararea nr. 223 din 16.12.2015 a Consiliului Judetean Timis iar acestea prevad, intre altele, inchirierea salii baroce pentru evenimente organizate de persoane fizice. Tariful de inchiriere a salii baroce pentru evenimentele persoanelor fizice este de 4.000 RON/eveniment la care se pot adauga alte cheltuieli stabilite in baza hotararii mai-sus mentionate;

– evenimentul privat la care se face referire a fost aprobat de catre conducerea MArT in baza hotaririi mai-sus mentionate. In urma solicitarii domnului Marcel Martinas inregistrata cu nr. 1263 din 19.08.2016 a fost incheiat contractul nr. 39/22.08.2016 intre Muzeul de Arta Timisoara si domnia sa avand ca obiect inchirierea salii baroce si a holului mare pentru desfasurarea unei receptii inspirate din tematica filmului The Great Gatsby in ziua de 25.08.2016;

– partea contractanta a respectat toate prevederile inscrise in contractul incheiat cu Muzeul de Arta Timisoara, organizatorii fiind instiintati de conditiile de utilizare a spatiului. Evenimentul a fost onorat de personalitati marcante, artisti, oameni de afaceri, antreprenori, medici, farmacisti;

– evenimentul a fost supravegheat pe toata durata desfasurarii lui de personalul muzeului (muzeograful de serviciu, doi supraveghetori), de doi agenti de paza din partea Directiei de Prestari Servicii Timis si de organizatori;

– in sala baroca nu s-a intrat cu mancare si nici cu bauturi, iar tortul, alaturi de care s-au fotografiat sarbatoritul si invitatii, a fost o macheta;

– in incinta institutiei nu s-a utilizat foc deschis in nici o imprejurare, nu s-au folosit lumanari, artificii, sfesnice, torte ori alte obiecte cu foc deschis; lumanarile folosite ca elemente de decor au fost pe baza de baterii;

– in incinta muzeului nu s-a fumat, iar tigara electronica ce apare in materialul video de prezentare a fost folosita exclusiv pentru realizarea  cadrelor de montaj ale videoclipului, pentru a recrea atmosfera specifica anilor 20.

simona neumann

Asemenea evenimente private se desfasoara in mod curent in marile muzee din lume (de ex. salile de patrimoniu ale Palatului Belvedere si ale Muzeului Schonbrunn din Viena, ca sa mentionam doar doua exemple notabile).

Muzeul de Arta Timisoara respinge acuzatiile, insultele si defaimarea create prin raspandirea de informatii false si ramane in continuare o institutie deschisa catre marele public in conformitate cu Legea Muzeelor si Colectiilor Publice nr. 311 din 2003 si a bunelor practici europene contemporane”, se precizeaza in comunicatul de presa semnat de Muzeul de Arta…

In final, pentru a contura valoarea “actului artistic” gazduit de Muzeul de Arta din Timisoara, fara niciun fel de aluzie sau premonitie, redam un fragment din rezumatul romanului Marele Gatsby, a intamplarilor petrecute in orasul fictiv West Egg, din Long Island, in 1922, asa cum poate fi citit pe internet: “Ulterior, Daisy intra cu masina in amanta lui Tom. Aceasta moare, iar sotul ei il suspecteaza pe Gatsby, astfel ca acesta il omoara si apoi se sinucide. La inmormantarea lui Gastby nu a venit nimeni, doar Nick, tatal lui Gatsby si un betiv. Tom se stabileste in New York si se desparte de Daisy”. (Gabriela Gaspar)

4 thoughts on “EXPLOZIV! “Marele Gatsby” de Timisoara ridiculizeaza una dintre cele mai importante institutii de cultura ale orasului! Dihotomia din familia Neumann aduce prejudicii de imagine Capitalei Banatului in competitia pentru Capitala Culturala a Europei

  1. Bre Gatsby Martinas, ce legătură ai mă băiatule tu cu Palatul Baroc, ca dacă te întreabă cineva de istoria lui esti tabula rasa. .
    Io te mă cum te faci de râs în Timișoara, cum ego ul tău nu mai poate fi satisfăcut decât la Palat, pentru ca esti prea frustrat, nu ai găsit nici o crâșmă în Timișoara pentru gustul tău?
    Uite așa, pentru o petardă ca tine, riscam sa pierdem titlul de oraș capitală europeană!
    Sper ca Grindeanu sa se țină de cuvânt și sa nu mai lase pocnitori sa ți țină chefuri la muzeu

  2. Bre da cât de tâmpit sa fii, sa ți pui poze în care tu zâmbești și ravasitoarea e căscată parcă s ar pregăti de un oral?! Vai și amar

  3. Dar nimeni nu spune ca țiganul din Traian e frustrat de sărăcia din copilărie. Și uite Domle din nou țiganii fac legea în Banat…

Leave a Reply