CCR confirma ca Georgescu a incalcat legislatia privind finantarea campaniei electorale

Calin Georgescu a incalcat legislatia electorala referitoare la finantarea campaniei pentru alegerile prezidentiale, dupa ce a raportat la Autoritatea Electorala Permanenta zero cheltuieli, in contradictie cu datele prezentate de SRI si MAI.


“In prezenta cauza, Curtea ia act de faptul ca un candidat a incalcat legislatia electorala referitoare la finantarea campaniei pentru alegerile prezidentiale. Astfel, declaratiile depuse la Autoritatea Electorala Permanenta ale unuia dintre candidati referitoare la bugetul sau de campanie, pe care l-a raportat ca fiind 0 lei, sunt in contradictie cu datele prezentate in ‘Notele de informare’ ale Ministerului Afacerilor Interne – Directia Generala de Protectie Interna si a Serviciului Roman de Informatii. Or, este de notorietate ca o campanie electorala presupune costuri si cheltuieli importante, iar situatia analizata releva o incongruenta evidenta intre amploarea campaniei desfasurate si inexistenta asumata de candidat in privinta cheltuielilor efectuate. A fost, astfel, incalcat principiul transparentei finantarii campaniei electorale, fiind induse suspiciuni cu privire corectitudinea desfasurarii alegerilor”, spune CCR in motivarea deciziei prin care au fost anulate alegerile prezidentiale.

Judecatorii explica, referindu-se la finantarea campaniei lui Calin Georgescu, ca publicitatea electorala online trebuie intotdeauna sa fie identificata ca atare si sa fie transparenta, atat in ceea ce priveste identitatea sponsorului sau, cat si cu privire la tehnica de diseminare utilizata.

“Finantarea legala si transparenta a campaniei electorale este un factor important in regularitatea procesului electoral, iar finantarea activitatilor online trebuie, de asemenea, sa fie transparenta (pct.107 si 108 din Raportul explicativ la Codul de bune practici in materie electorala si pct.46 din Declaratia interpretativa a Codului de buna conduita in materie electorala privind tehnologiile digitale si inteligenta artificiala). Publicitatea electorala online trebuie intotdeauna sa fie identificata ca atare si sa fie transparenta, atat in ceea ce priveste identitatea sponsorului sau, cat si cu privire la tehnica de diseminare utilizata. Platformele de socializare ar trebui sa fie obligate sa dezvaluie permanent datele privind publicitatea politica si sponsorii electorali (a se vedea si pct.46 din Declaratia interpretativa a Codului de buna conduita in materie electorala privind tehnologiile digitale si inteligenta artificiala)”, precizeaza CCR.

Conform documentelor prezentate de SRI la CSAT, finantarea campaniei lui Calin Georgescu pe TikTok a fost realizata de Bogdan Peschir si s-a ridicat la un milion de euro.

“Acesta, utilizand contul ‘bogpr’, a realizat donatii pe TikTok de peste un milion de euro. Dupa ce a devenit subiect de dezbatere publica, implicarea ‘bogpr’ in finantarea promovarii lui Calin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmata inclusiv de reprezentantii TikTok in dialogul cu autoritatile romane in data de 28 noiembrie 2024”, arata SRI.

Reprezentantii TikTok au confirmat identitatea utilizatorului “bogpr” si au mentionat ca acesta a efectuat plati in valoare de 381.000 de dolari, in perioada 24 octombrie – 24 noiembrie 2024, catre utilizatori ai unor conturi de TikTok implicati in promovarea lui Calin Georgescu, inclusiv dupa data incheierii campaniei electorale, puncteaza SRI.

SRI arata ca finantarea influencerilor TikTok a fost asigurata prin platforma FameUp (dedicata monetizarii activitatilor de promovare in mediul online), la nivelul careia a fost publicata oportunitatea de reclama, alaturi de descrieri bine definite. “Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor romani pentru promovarea candidaturii lui Calin Georgescu a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma (…), de origine sud-africana, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de acestia”, arata SRI.

Curtea Constitutionala a decis vineri anularea intregului proces electoral al alegerilor prezidentiale.

In urma acestei decizii se anuleaza rezultatele din primul tur, iar alegerile prezidentiale se reiau de la zero, inclusiv programul pentru desfasurarea campaniei electorale. (Mara Ion)

Leave a Reply