Astazi a fost ultima zi in care expozitia „Brancusi: surse romanesti si perspective universale” a putut fi vizitata la Muzeul National de Arta din Timisoara. In cifre, aceasta a adunat peste 130.000 de vizitatori si numai organizarea ei a costat peste 1,2 milioane de euro. Expozitia, care a durat 4 luni, a adus venituri ce depasesc 1,3 milioane de euro, din care 900.000 de euro au fost incasati numai pe bilete, transmite News.ro.
Expozitia „Brancusi: surse romanesti si perspective universale”, a fost unul dintre cele mai importante evenimente ale Capitalei Europene a Culturii 2023 si s-a bucurat de un succes major, fiind recenzata in peste 70 de articole in publicatii internationale, inclusiv in prestigioase cotidiane precum The New York Times, Financial Times, Le Monde, Le Figaro sau Frankfurter Allgemeine Zeitung, fiind elogiata in paginile unor reviste importante de arta precum The Art Newspaper, Artribune, Il Giornale dell’Arte, Artension sau Le Journal des Arts.
„Inchidem capitolul Brancusi, dar ne angajam sa ducem mai departe intelegerea si aprecierea continua a artei. Element central al Programului Timisoara 2023 – Capitala Europeana a Culturii, expozitia Brancusi constituie punctul de plecare pentru Timisoara, Capitala a Artelor Vizuale. In aceasta perioada, am demonstrat ca suntem capabili sa gazduim si sa organizam evenimente culturale de anvergura, ca suntem deschisi la diversitate si avem resursele necesare pentru a construi o comunitate culturala vibranta.
Multumesc tuturor celor care au facut posibila implementarea expozitiei-fenomen si, desigur, zecilor de mii de vizitatori, pentru ca au facut parte din aceasta calatorie unica”, a declarat Alin Nica, presedintele Consiliului Judetean Timis, citat de Ziua de Vest.
Expozitia Brancusi a atras un numar record de peste 130.000 de vizitatori, inclusiv cei 3.000 de iubitori ai artei care au beneficiat de acces gratuit cu ocazia celor doua maratoane culturale, pe 20 decembrie 2023, respectiv 15 ianuarie 2024. Numarul de vizitatori a fost limitat doar de capacitatea de gazduire a spatiului expozitional, solicitarile de bilete depasind cu mult asteptarile organizatorilor.
„Expozitia Brancusi de la Timisoara a aratat doua lucruri extrem de importante care vor sta la baza evenimentelor culturale viitoare din Romania. Pe de o parte, a fost un exemplu de colaborare de succes intre entitati culturale din Romania si marile muzee ale lumii, printre care Centre Pompidou si Tate Modern.
Pe de alta parte, suntem incantati si coplesiti de reactia publicului fata de expozitie, de emotia care se simte in randul vizitatorilor si de modul in care aceasta expozitie a largit apetitul publicului pentru cultura de calitate. Este un semn ca Romania intra intr-o logica sanatoasa, in care cultura devine un obicei si nu o exceptie”, a declarat Ovidiu Sandor, comisarul expozitiei si Presedintele Fundatiei Art Encounters, unul dintre principalii organizatori ai expozitiei.
Pentru elevi, expozitia a fost o ocazie unica de a descoperi pe viu universul lui Constantin Brancusi. Peste 26.000 de elevi au luat parte in peste 900 de vizite scolare, venind din Timisoara, din 26 de orase din tara, 18 comune si sate din regiune, dar si din strainatate (Germania, Austria, Franta, Italia, Polonia, Bulgaria, Canada, Cehia, Ungaria). Unele clase au beneficiat si de un program de ateliere oferit de catre Institutul Francez si Muzeul National de Arta din Timisoara.
Expozitia „Brancusi: surse romanesti si perspective universale” a ajuns la final, insa lasa in urma ei un important catalog bilingv (roman-englez) coordonat de Doina Lemny, curatoarea expozitiei, care reproduce 190 de imagini ale sculpturilor, desenelor si fotografiilor lui Constantin Brancusi, alaturi de imagini documentare. Publicat de Fundatia Art Encounters, catalogul reuneste si 16 texte inedite semnate de istorici de arta romani, francezi si englezi, putand fi achizitionat de la cele mai importante librarii din Timisoara si din tara.
Organizarea acestei expozitii a costat 1.222.000 euro si a adus venituri de 1.359.000 euro, dintre care 900.000 din bilete si 459.000 euro din sponsorizari atrase de parteneri, generand un excedent de 137.000 euro. Veniturile din bilete si surplusul din sponsorizari au revenit in intregime Muzeului National de Arta din Timisoara.
Din totalul cheltuielilor, cele mai mari sume au fost necesare pentru transportul lucrarilor tur-retur, precum si pentru acoperirea costurilor asigurarilor. Alte sume au fost necesare pentru echipa constituita special pentru acest proiect (curator, arhitect, etc.), pentru echipele de instalare/dezinstalare, pentru realizarea scenografiei, pentru demersul de comunicare, pentru medierea expozitiei sau pentru intretinerea acesteia in bune conditii. (I.P.)
Sursa: Ziua de Vest