Canalul Bega a devenit navigabil, in acest weekend, intre Romania si Serbia, dupa aproape 70 de ani. Mai multe ambarcatiuni au putut circula intre cele doua tari, iar duminica dimineata, 24 septembrie, opt barci din Serbia erau ancorate la Timisoara, in zona centrala, in apropiere de Catedrala Mitropolitana.
Consiliul Judetean Timis alaturi de Inspectoratul Teritorial de Politie de Frontiera Timisoara si ABA Banat au facilitat deschiderea punctului de trecere a frontierei pe canalul Bega, astfel ca, in premiera, dupa aproape 70 de ani, barcile sarbesti au ajuns la Timisoara. Ambarcatiunile din tara vecina au parcurs 30 de kilometri, pe partea romaneasca a raului Bega.
”Timisoara are tot ce ii trebuie pentru a deveni port! Pentru prima data in aproape 70 de ani, opt ambarcatiuni din Serbia sunt ancorate in Timisoara! Parcurgerea celor 30 de kilometri de canal romanesc a fost posibila datorita proiectului “Repararea infrastructurii de navigatie a canalului Bega” finantat prin Programul INTERREG IPA Romania Serbia.
Consiliul Judetean Timis alaturi Inspectoratul Teritorial de Politie de Frontiera Timisoara si ABA Banat a facut posibila deschiderea punctului de trecere a frontierei pe canalul Bega, setand astfel un standard care ne permite sa visam la un port in Timisoara”, a transmis Alin Nica, presedintele Consiliului Judetean Timis.
Tot in acest weekend a fost deschisa granita dintre Romania si Serbia pe pista de biciclete care leaga cele doua tari si care a fost construita pe digul raului Bega. Urmatorul weekend in care trecerea in tara vecina va fi posibila pe pista de pe malul Begai este 28 – 29 octombrie, ultimul din acest an.
Anul trecut s-a incheiat proiectul ”Repararea infrastructurii de navigatie a Canalului Bega”, in valoare de 13,85 milioane euro, din care 11,77 milioane euro bani de la Uniunea Europeana prin programul IPA, care s-au impartit in doua. Jumatate au revenit partii romane care a refacut ecluza de la Sanmihaiu Roman, de langa Timisoara si a asigurat semnalizarea costiera, iar cealalta jumatate a revenit partii sarbe, care a reparat nodurile hidrotehnice de la Srpski Itebej si Klek.
Pe langa acesti bani, 917.000 euro au reprezentat cofinantare de la bugetul national, iar 141.000 euro a fost contributia ABA Banat si Consiliul Judetean Timis.
Canalul Bega are 114,5 km portiune navigabila, 44,5 km sunt pe teritoriul Romaniei, iar restul de 70 de km pe teritoriul sarbesc. (E.T.)