Drept la replica! Directorul SC Giroceana SRL, Marinescu Ovidiu Dacian: „Pana in prezent s-au formulate 23 de plangeri penale, urmand alte zeci, impotriva celor care au sustras apa din retea”

In vederea unei corecte informari a publicului, referitor la articolul aparut in editia online a publicatiei dumneavoastra din data de 10 martie 2023 („Dosar penal pentru Dacian Marinescu, ginerele fostului primar al Girocului! Procurorii ancheteaza modul in care s-a furat apa de peste 2,5 milioane de euro din reteua comunei”, autor: Caius Seracin), tinand cont de prevederile legale, subsemnatul, Marinescu Ovidiu Dacian solicit publicarea urmatorului Drept la replica:


DREPTUL LA REPLICA AL DIRECTORULUI SOCIETATII GIROCEANA SRL MARINESCU OVIDIU DACIAN

Avand in vedere adresa SERVICIULUI DE INVESTIGARE A CRIMINALITATII ECONOMICE solicitata de Primaria Comunei Giroc, cat si articolele aparute in mediul online (facebook) conform carora mi s-ar fi intocmit un dosar penal sau ca sunt personal cercetat pentru gestiune frauduloasa se impun cateva precizari:

1. NU S-AU FORMULAT ACUZATII CU PRIVIRE LA DIRECTORUL GIROCEANA, CERCETARILE SE EFECTUEAZA IN REM

Articolul de presa aparut m-a calomniat prin afirmatii mincinoase si tendentioase, scoase din context, fiind intocmit in mod evident cu scopul de a ma discredita, in contextul politic local (pregatire alegeri locale 2024).

In primul rand continutul adresei IPJ TIMIS – SERVICIULUI DE INVESTIGARE A CRIMINALITATII ECONOMICE nu a fost prezentat in totalitate, ci partial, doar partea de inceput, starea de fapt, unde se arata ca Administratia Judeteana a Finantelor Publice Timis – Inspectia Fiscala a solicitat cercetarea mea si a persoanelor fizice si juridice care s-au bransat/racordat clandestin la reteaua de apa si canalizare a comunei Giroc.

Ceea ce nu s-a prezentat este faptul ca prin aceeasi adresa ni se comunica ca la data de 29.12.2022, prin ordonanta organului de cercetare penala s-a dispus inceperea urmaririi penale in rem, in alte cuvinte cercetarile se efectueaza cu privire la faptele sesizate si nu cu privire la persoana mea, asa cum fals s-a precizat in diverse publicatii.

In final, va informam ca fara a cunoaste ca s-au formulat acuzatii de acest gen la adresa Giroceana sau directorului acestei societati, noi am inceput demersurile legale pentru a fi trasi la raspundere cei din cauza carora au existat pierderi de apa. In ceea ce priveste plangerea formulata precizam ca aceasta este nefondata, iar acest lucru se va dovedi de catre organele de ancheta, care in urma cercetarilor vor fi directionati spre cei ce trebuie trasi la raspundere, adica spre adevaratii faptuitori. De asemenea, in acest moment nici subscrisa si nici vreun reprezentant nu a dobandit vreo calitate in acest dosar penal, sau in vreun alt dosar.

  1. LA IPJ TIMIS – S.I.C.E. EFECTUEAZA CERCETARI SI CU PRIVIRE LA FAPTELE DE ABUZ IN SERVICIU ART. 297 C. pen., NEGLIJENTA IN SERVICIU ART. 298 C. pen., COMPLICITATE LA FURT ART. 228 alin. 1 C. pen., corob. cu art. 48 C. pen., COMPLICITATE LA INSELACIUNE ART. 244 alin. 1 C. pen. corob. cu art. 48 C. pen. SAVARSITE DE PERSOANALUL DIN CADRUL PRIMARIEI GIROC

La data de 10.01.2023 subscrisa am formulat si inregistrat in cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Timis o plangere penala indreptata impotriva persoanelor responsabile de aceasta situatie din cadrul Primariei Giroc, SC Giroceana SRL avand calitatea de persoana vatamata.

Mai mult decat atat, la data 04.01.2023 (conform confirmarii de primire) subscrisa am inaintat o adresa catre Primaria Comunei Giroc, in care am am solicitat relatii cu privire la:

  • modul cum aceasta institutie a supravegheat (sau mai bine spus nesupravegheat) asupra respectarii disciplinei in domeniul autorizarii executarii lucrarilor in constructii (supraveghere pe care subscrisa nu o putea exercita); precum si

  • modul in care aceasta institutie a (ne)respectat  Regulamentul de preluare in domeniul public al Comunei Giroc, a retelelor de apa si de canalizare, efectuate in regie proprie de catre persoane fizice/juridice adoptat prin H.C.L. Giroc nr. 150 din 29.11.2018 (H.C.L. care nici macar la data redactarii prezentei nu este afisat pe site-ul Primariei Comunei Giroc, deci oare cum a fost adus la cunostinta dezvoltatorilor acest regulament !?-aspect solicitat si notificat de Giroceana prin adresa nr. 23876/17.05.2022 inregistrata in cadrul Primariei Comunei Giroc).

Procedura stabilita prin HCL 150/29.11.2018 era cunoscuta la nivel de Primarie, dar cu toate acestea nu s-a respectat, acesta fiind unul din motivele problemei de fata.

Asadar, au existat multe situatii in care lucrarile de bransare si racordare se finalizau fara ca persoanele interesate sa obtina autorizatia de construire. Ceea ce este mai grav este insa ca lucrari au fost predate si preluate in patromniul public al UATC Giroc, fara documente justificative si fara o verificare in teren cu privire la conformitatea lucrarilor, care in cele mai multe cazuri nu corespundeau rigorilor.

In primul rand, astfel de lucrari care se doreau a fi predate si puse ulterior in functiune trebuiau refuzate pentru lipsa documentelor justificative sau pentru neconformitatea situatiei din teren.

In al doilea rand responsabilii cu disciplina in domeniul autorizarii executarii lucrarilor in constructii trebuia sa ia masurile legale pentru ca persoanele care s-au racordat fara autorizatie de construire sa fie sanctionate potrivit Legii 50/1991.

Mai mult, intrucat persoanele fizice sau juridice au avut dreptul sa se racordeze in regie proprie la reteaua de apa, a dat nastere unor abuzuri. Astfel, numarul celor care s-au racordat la retea abuziv si au sustras apa fara sa achite s-a inmultit, iar prejudiciile au ajuns sa fie cuantificate in milioane de lei, pe care subscrisa trebuie sa le suporte. De asemenea, particularii au facut extinderi la reteaua de apa fara nici un fel de document.  Aici rolul organelor de control al disciplinei in domeniul autorizarii executarii lucrarilor in constructii din cadrul unitatii administrativ-teritoriale trebuia sa fie unul important si sa preintampine astfel de conduite.

La aceasta adresa Primaria Comunei Giroc nu a raspuns, desi au trecut 2 luni si jumatate iar termenul legal pentru a raspunde este de 30 de zile. Motivul lipsei unui raspuns este din perspectiva noastra simplu, aceasta institutie nu are argumente pertinente.

3. RESPONSABILITATEA PIERDERILOR DE APA

In fapt, la data de 18.05.2018 a fost incheiat Contractul de Delegarea Gestiunii prin Concesiune a Seriviciului Public de Alimentare cu Apa si de Canalizare a Comunei Giroc, Jud. Timis nr. 15411 avand ca parti Primaria Comunei Giroc, in calitate de concedent si societatea Giroceana in calitate de concesionar.

Ulterior concedentul, UAT Comuna Giroc, a hotarat sa dea dreptul potentialilor utilizatori sa-si realizeze lucrarile de bransare/racordare la reteaua publica de apa si/sau canalizare si in regie proprie. Nu am fost in acord la acea data cu acest aspect, neavand in cadrul Giroceana un serviciu intern specializat pentru depistarea unor eventuale bransamente/racorduri in regie proprie, previzionand ca realizarea lucrarilor in regie proprie v-a declansa o debandada totala.

In acest context a fost incheiat prin acordul partilor Actul aditional nr. 2/02.10.2018, aprobat prin H.C.L. a Comunei Giroc nr. 112/27.09.2018, la Contractul de delegare a gestiunii prin concesiune a serviciului public de alimentare cu apa si canalizare a Comunei Giroc nr. 15411/18.05.2018, prin intermediul caruia, au fost eliminate din Contractul initial incheiat urmatoarele doua clauze, de sub art. 18 pct. 12 si 14, din materia obligatiilor subscrisei concesionare:„ (i) Sa efectueze intretinerea, reparatiile curente planificate si accidentale, precum si reparatiile capitale ce se impun la bunurile din patrimoniul concesionat; (ii) Sa intocmeasca periodic si anual programe de reparatii, dotari si investitii, pe care sa le supuna spre aprobare partii concedente.”

Raportat la observatia de mai sus, este evident faptul ca, din data de 27.09.2018, GIROCEANA S.R.L. nu mai avea obligatia si nici responsabilitatea intretinerii, a reparatiilor curente, planificate sau accidentale, a reparatiilor capitale ori a alcatuirii periodice sau anuale a programelor de reparatii, dotari si investitii la infrastructura tehnico-edilitara concesionata si nici pe aceea de a supune aceste programe aprobarii partii concedente.

Altfel spus, de la 27.09.2018, nu GIROCEANA S.R.L., ci UAT Comuna Giroc, prin autoritatile sale deliberative si executive, si-a asumat responsabilitatea intretinerii, reparatiilor, dotarilor si a investitiilor la reteaua de apa si canal de pe raza comunei Giroc, subscrisa fiind exonerata de orice obligatie in aceasta privinta.

Astfel, in privinta controlului pierderilor de apa din reteaua concesionata (delegata), art. 111 din Ordinul cu nr. 88/2007, stabileste foarte clar faptul ca „lucrarile de intretinere la reteaua de distributie constau in (…)

  1. a) verificarea starii si integritatea hidrantilor si remedierea imediata a deficientelor: capacele de protectie, pierderea de apa, interventia neautorizata (…)
  2. h) controlul pierderilor de apa; integral, la cel putin 2 ani pentru retelele de distributie;
  3. i) depistarea bransamentelor fraudulos executate: semestrial;

Aceste obligatii, in conditiile contractuale mai sus mentionate, reveneau concedentului UAT Comuna Giroc si nu subscrisei GIROCEANA S.R.L.

Chiar si asa, pana in prezent, in numele societatii Giroceana au fost formulate 23 de plangeri penale, acesta fiind doar inceputul, urmand alte zeci, poate chiar sute de astfel de plangeri impotriva celor care au sustras apa din retea in perioada in care subscrisa avea in gestiune delegata acest serviciu. Aceste demersuri ar fi putut fi mult mai usor de infaptuit insa Primaria Comunei Giroc, nici in al 12-lea ceas nu este preocupata de aceasta problema.

In final doresc sa precizez, ca am informat Primaria Comunei Giroc cu privire la aceasta situatie, tocmai pentru a lua masurile ce se impun, fiind obligatia lor, prin repetate adrese:

  • 38125/08.09.2020,

  • 35657/23.07.2021,

  • 2685/20.01.2022. (documente pe care le anexam prezentei)

Doresc sa mai precizez ca plata debitului esalonat catre operatorul regional Aquatim S.A. este achitat din bugetul propriu al societatii Giroceana, si nu de catre Primaria Comunei Giroc. Se fac demersuri constante si sustinute in vederea recuperarii pierderilor intr-un procent cat mai mare, cu exceptia avariilor unde apa s-a scurs in pamant si care in ultmii cinci ani nu au fost putine ci sute.

In urma actiunii de regularizare/predare catre operatorul regional Aquatim S.A., la Unitatea Militara 01109 de pe Aleea Chisodei 125, diferenta dintre indexul transmis de reprezentantii acesteia prin autocitire (neavand acces in interiorul unitatii pana la preluarea de catre Aquatim) si indexul preluat, este de 79.127 mc, iar in acest sens a fost emisa o factura de regularizare in cuantum de 990.131,98 lei.

Sunt in curs de formare peste 1500 dosare de executare silita, de unde se vor recupera sume de bani importante, cu care nadajduiesc ca se va achita debitul esalonat in raport cu furnizorul regional Aquatim S.A. .

(DIRECTORULUI SOCIETATII GIROCEANA SRL – MARINESCU OVIDIU DACIAN)

Leave a Reply