Procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie – Serviciul Teritorial Timisoara au dispus trimiterea in judecata, sub control judiciar, a inculpatului Lihor-Laza Laszlo Andras, la data faptelor sef Serviciu in cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (D.G.A.S.P.C.) Timis, pentru comiterea infractiunilor de luare de mita, frauda informatica si fals informatic, toate in forma continuata.
De asemenea, au fost trimise in fata judecatorilor, in stare de libertate, alte 25 de persoane, in sarcina carora s-a retinut comiterea infractiunilor de dare de mita, complicitate la luare de mita, complicitate la infractiunea de frauda informatica, complicitate la infractiunea de fals informatic.
In rechizitoriul intocmit, procurorii au retinut in esenta urmatoarea stare de fapt:
In perioada 2013-2020, in exercitarea functiei de sef al Serviciului Evidenta Drepturi Persoane cu Dizabilitati din cadrul D.G.A.S.P.C. Timis, inculpatul Lihor-Laza Laszlo Andras ar fi pretins si primit de la mai multe persoane (o parte din ele inculpate in prezenta cauza), prin intermediari, sume de bani cu titlul de mita, cuprinse intre 500 – 2.600 de euro/persoana, primind in total 51.195 euro, pentru a intocmi formalitatile necesare obtinerii indemnizatiei de incadrare in grad de handicap, in conditiile in care acestea nu erau indreptatite sa beneficieze de aceste drepturi.
Concret, inculpatul ar fi introdus pe nedrept in sistemul informatic al D.G.A.S.P.C Timis datele reale ale unui numar de peste 491 de falsi beneficiari de certificate de incadrare in grad de handicap vizual grav cu asistent personal /insotitor (29 fac obiectul prezentului dosar), in scopul introducerii acestora la plata ca si cum ar fi detinatorii unor certificate autentice de incadrare in grad de handicap vizual, eliberate in mod real.
Obtinerea pe nedrept de certificate de incadrare in grad de handicap, in maniera expusa anterior, a devenit de notorietate, motiv pentru care persoane din alte judete si-au stabilit provizoriu resedinta in judetul Timis, pentru a putea obtine un astfel de certificat (ex. din judetele Maramures, Bistrita Nasaud, etc.).
Acele documente fac ca beneficiarii lor sa obtina indemnizatii de incadrare in grad de handicap care nu li se cuvin, dar si alte facilitati conferite de lege, prejudiciul adus bugetului de stat, fiind de 5.362.895 euro, din care suma de 1.395.781 lei este retinuta pentru un numar de 29 de falsi beneficiari care fac obiectul prezentului dosar, iar fata de restul falsilor beneficiari se continua urmarirea penala.
Precizam ca, mare parte din falsii beneficiari de prestatii sociale, ca urmare a incadrarii nereale in grad de handicap, fie nu au avut niciodata un loc de munca in Romania, fie lucreaza in strainatate, fie lucreaza in institutii publice, chiar din domeniul medical, si nu achita niciun fel de contributii la bugetul de stat. Mai mult, o parte dintre acestia detin in acelasi timp si permis de conducere auto si circula pe drumurile publice.
De asemenea, din cercetari a mai rezultat ca, incepand cu luna martie 2020 (pe perioada starii de urgenta si a starii de alerta) persoane care ar fi obtinut in mod ilegal certificate de incadrare in grad de handicap ar fi depus la primariile de domiciliu (din judetele Timis, Caras-Severin, Hunedoara, Bistrita Nasaud) documentatia necesara si pentru obtinere de facilitati acordate pentru prevenirea si combaterea infectarii cu virusul ”SARS-CoV2-(COVID 19)”.
In cauza au fost dispuse masuri asiguratorii.
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, D.G.A.S.P.C. Timis si Consiliul Judetean Timis s-au constituit parti civile in cauza.
Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Timis cu propunere de a se mentine masurile preventive si asiguratorii dispuse in cauza.
In cauza, procurorii au beneficiat de sprijinul Directiei de Operatiuni Speciale, I.P.J. Timis si Directiei Generale Anticoruptie.
Anterior, procurorii anticoruptie au incheiat acorduri de recunoastere a vinovatiei cu trei inculpati in sarcina carora s-a retinut comiterea unor infractiuni de: dare de mita, complicitate la infractiunea de frauda informatica, complicitate la infractiunea de fals informatic.
In prezenta aparatorilor alesi, inculpatii au declarat expres ca recunosc comiterea faptelor retinute in sarcina lor, accepta incadrarea juridica pentru care a fost pusa in miscare actiunea penala si sunt de acord cu felul si cuantumul pedepselor aplicate, precum si cu forma de executare a acestora, respectiv:
– 2 ani inchisoare, cu suspendarea executarii pedepsei pe durata unui termen de supraveghere de 3 ani si interzicerea, pe o perioada de 2 ani de la ramanerea definitiva a hotararii de condamnare prin care s-a dispus suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, a drepturilor: de a fi ales in autoritatile publice sau in orice alte functii publice si de a ocupa o functie care implica exercitiul autoritatii de stat,
– 2 ani inchisoare, cu suspendarea executarii pedepsei pe durata unui termen de supraveghere de 3 ani si interzicerea, pe o perioada de 2 ani de la ramanerea definitiva a hotararii de condamnare prin care s-a dispus suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, a drepturilor: de a fi ales in autoritatile publice sau in orice alte functii publice si de a ocupa o functie care implica exercitiul autoritatii de stat,
– 1 an si 4 luni inchisoare, cu suspendarea executarii pedepsei pe durata unui termen de supraveghere de 3 ani si interzicerea, pe o perioada de 2 ani de la ramanerea definitiva a hotararii de condamnare prin care s-a dispus suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, a drepturilor: de a fi ales in autoritatile publice sau in orice alte functii publice si de a ocupa o functie care implica exercitiul autoritatii de stat. (V.E.)