Liga Studentilor (LS IASI) solicita institutiilor de invatamant superior si altor institutii sa nu conditioneze accesul studentilor sau al oricaror altor persoane de prezentarea certificatul verde la intrarea in spatiile universitare, camine, biblioteci, arhive, institute de cercetare, gradini botanice etc., intrucat dispozitiile HG 1130/2021 nu se aplica pentru acestea.
Orice astfel de conditionare constituie abuz in serviciu (art. 297 Cod Penal), iar studentii sau persoanele interesate pot apela la Politie pentru constatarea infractiunii flagrante.
Tribunalul Suceava, prin decizia de suspendare a conditionarilor impuse studentilor Universitatii de Medicina, Farmacie, Stiinte si Tehnologie „George Emil Palade” din Targu Mures, a constatat deja faptul ca prevederile HG 1130/2021 nu se aplica in cazul institutiilor de invatamant superior.
Majoritatea universitatilor au inceput sa emita decizii proprii prin care accesul in spatiile acestora sa fie conditionat de certificatul verde, invocand prevederile din HG 1130/2021 privitoare la conditionarea accesului in sediile institutiilor publice centrale sau locale.
Deciziile au afectat in mod grav studentii, absolventii si studentii reprezentanti care nu detin certificatul verde, acestia fiind constransi sa realizeze teste PCR sau antigen, contra-cost, pentru diverse operatiuni: vizarea de carnete si legitimatii de calatorie, depunerea de cereri, ridicarea de adeverinte, consultarea unui cadru didactic, eliberarea unor acte de studii etc.
In toate cazurile este ca si cum studentii ar trebui sa plateasca o taxa pentru a avea dreptul de a accesa servicii sau a indeplini diverse operatiuni care inainte erau gratuite, incalcandu-se atat principiul securitatii raporturilor juridice, prezentarea testelor reprezentand o obligatie oneroasa extracontractuala, cat si principiul gratuitatii invatamantului public.
Pot universitatile sa conditioneze accesul in spatiile proprii prin certificatul verde?
Universitatile care au adoptat aceste conditionari sunt in afara cadrului legal si savarsesc un abuz grav, deoarece nu sunt autoritati sau institutii publice centrale sau locale, ci doar autoritati publice asimilate. Textul hotararii de guvern face trimitere expresa si evidenta la institutiile publice ale statului, asa cum sunt ele enumerate in titlul III, capitolele I-V din Constitutie, adica la institutiile centrale (ministere, autoritati centrale autonome etc.) si autoritati publice locale (Consiliu Judetean, Consiliu Local, Primar).
Mai mult, masurile privitoare la activitatea didactica in universitati si accesul in camine sunt reglementate prin dispozitii speciale, cu caracter derogatoriu de la normele generale din hotararea de guvern, prescrise de art. 10, acesta facand trimitere expresa la faptul ca activitatea si accesul in institutiile de invatamant superior va fi reglementat doar prin ordinele comune ale Ministrului Educatiei si ale Ministrului Sanatatii, ori respectivele ordine nu impun nicio astfel de conditionare.
Nici muzeele, bibliotecile, fie ele centrale, de facultate sau biblioteci judetene, municipale, orasenesti sau satesti nu pot conditiona accesul utilizatorilor. Cel mai hilar caz este al bibliotecilor centrale universitare care au considerat ca sunt institutii publice centrale pentru ca scrie „centrala” in numele lor, cum este cazul Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din Bucuresti, dar si in cazul altor BCU-uri.
Prin aceste decizii abuzive si lipsite de rationament juridic elementar, multe biblioteci au lasat studentii, profesorii si cercetatorii nevaccinati in imposibilitatea de a-si continua activitatea de cercetare, de documentare pentru lucrari de licenta, masterat, doctorat etc., accesul utilizatorilor nevaccinati fiind restrictionat inclusiv pentru serviciile de imprumut de carte la domiciliu, nu doar pentru consultarea de material la salile de studiu.
Art. 1 pct. 5 si 6 din HG 1130/2021 arata clar faptul ca activitatea institutiilor muzeale, bibliotecilor, librariilor, cinematografelor, studiourilor de productie de film si audiovizuala, institutiilor de spectacole si/sau concerte, scolilor populare de arta si meserii, precum si evenimentele culturale in spatii inchise sau deschise se desfasoara in baza ordinului comun al ministrilor Culturii si Sanatatii, neexistand vreo conditionare printr-un astfel de ordin cu privire la certificatul verde. Doar pentru activitatile desfasurate in sediile cinematografelor, institutiilor de spectacole si/sau concerte in spatii inchise sau deschise se impune accesul pe baza de vaccin sau trecere prin boala, conditia neaplicandu-se in cazul muzeelor, bibliotecilor si altor institutii.
Accesul studentilor in bazele sportive ale universitatilor nu poate fi restrictionat de catre conducerea acestora, intrucat ele nu sunt operatori economici in sensul solicitat de HG 1130/2021 pentru ca accesul sa fie conditionat de certificatul verde. Amintim faptul ca Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, prin decizia nr. 4927/21.10.2021, a constatat in mod definitiv ilegalitatea inchiderii salilor de sport/fitness hotararile de guvern de prelungire a starii de alerta.
Culmea lipsei de logica juridica: aranjamentele de flori din gradina botanica reprezinta „activitate culturala. Cazul care a starnit, poate, revolta celor mai multi ieseni a fost decizia Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi de a conditiona accesul in Gradina Botanica „Anastasie Fatu” de prezentarea certificatului verde bazat strict pe dovada vaccinarii sau a trecerii prin boala, deci fara posibilitatea de a intra pe baza de test. Conducerea universitatii a incadrat plimbarea in aer liber in gradina botanica si admirarea aranjamentelor florare drept „activitate culturala”, asimiland-o cu un eveniment desfasurat intr-un cinematograf sau sala de spectacole.
„Departamentele juridice ale universitatilor, dar si alte unor institutii de cultura, s-au dovedit inca o data nu doar inutile in protejarea cadrului legal, ci chiar daunatoare pentru studenti si buna desfasurare a activitatii universitare si de cercetare.
Interpretarea cu reavointa a dispozitiilor HG 1130/2021 arata doar disperarea rectorilor si a unor oameni politici care le tin spatele pentru a constrange prin discriminare, marginalizare, masuri abuzive si ilegale studentii nevaccinati.
Drepturile si libertatile cetatenesti nu pot fi limitate prin acte administrative, fie ele hotarari de guvern, ordine de ministru sau acte ale unor institutii, ci doar prin intermediul legii si in limitele stricte impuse de Constitutie. In fata acestor situatii, singura solutie este sesizarea Politiei prin apelarea numarului unic 112 cu privire la savarsirea infractiunii de abuz in serviciu (art. 297 Cod Penal) pentru constatarea ei in flagrant.
Invitam toate persoanele care sunt discriminate de aceste masuri sa foloseasca argumentele juridice pe care Liga Studentilor (LS IASI) le pune public la dispozitie in vederea restabilirii domniei legii si a respectarii regimului constitutional de drepturi si libertati” a declarat Matei Pieca, vicepresedinte si purtator de cuvant Liga Studentilor. (LS IASI).