Programul expozitional este un proiect initiat de Asociatia ESCU, in parteneriat cu grupul IULIUS, cu un format itinerant ce va avea loc in Timisoara (Iulius Town, 5-21 noiembrie) si Suceava (Iulius Mall, la o data ce va fi anuntata). Expozitia a debutat in Iasi, la inceputul lunii octombrie (Iulius Mall, 8-17 octombrie), iar apoi a ajuns si la Cluj-Napoca (Iulius Mall, 22-31 octombrie).
Muzeul temporar aduce in atentia publicului generatia Y, cunoscuta sub denumirea populara de Millennials, sau „Peter Pan”, posibil cea mai analizata si disputata categorie demografica din prezent, si este organizat sub forma unui ansamblu artistic contemporan ce recreeaza scene din experientele iconice, gusturile culturale, senzatiile, obiectele si amintirile care apartin copiilor nascuti in perioada 1980-1995.
Vizitatorii pot explora, in 2 expozitii distincte, care vor avea loc pana la finalul anului, in doua orase din tara (Timisoara si Suceava) fragmente din identitatea acestei generatii, prin lentila subiectiva a unor repere culturale importante. Expozitia a debutat in Iulius Mall Iasi, la inceputul lunii octombrie, iar spre finalul lunii a putut fi admirata la Iulius Mall Cluj-Napoca.
Trecand printr-o capsula a ultimilor 30 de ani, de la avansul tehnologic la care am fost prim-martori, la Michael Jordan, Backstreet Boys, jocurile copilariei si desenele de la Cartoon Network, la felul in care era scoala perceputa sau viata sociala a inceputului de secol, ne uitam retrospectiv la oameni si figuri iconice, muzica, momente culturale si limbaj, la miscarile si ideile care au format si definit „zeitgeistul” acestei generatii in blugi, care a crescut si s-a format intr-o lume in continua schimbare si nuantare.
Conceptul expozitional este gandit ca desfasurare prin diferite camere tematice interactive, care vor include o colectie de instalatii, constructii decorative si colectii de memorabilia ce recompun pasaje definitorii din adolescenta milenialilor, limbajul, dar si personajele cheie care au fascinat copilaria pustilor, ajunsi acum adulti, ce si-au trait o buna bucata din viata in tranzitia dintre era in „analog” si cea „digitala”.
Abordand experiente universale ale generatiei millennials, combinand arta si creativitatea, muzeul construieste un mediu interactiv, jucaus si nostalgic pentru vizitatorii de toate varstele. Camerele si elementele din muzeu reprezinta fundalul perfect pentru a deveni un spatiu instagramabil si distractiv pentru toata familia. Aceste constructii vor fi denumite, pe rand – „Tunelul timpului”, „Supereroii”, „Camera Nostalgiei – La Scoala”, „Camera Joc si Joaca”, „Camera Pop Culture”, „Camera Disco-Bairam” si „Camera Primelor Iubiri”.
De la toate formatiile de muzica pop cu fete si baieti, la nebunia stroboscoapelor de la concertele de rave si electro, la „Singur Acasa”, la „Sailor Moon”, „Scarry Movies” si „American Pie”, „Blink 182″, „Dexter’s Laboratory”, pana la toate cartile, revistele cu abtibilduri, casetele si, mai apoi, CD-urile piratate pe care le cumparau de la colt de strada, toate definesc milenialii.
Stiau versurile si replicile din filme pe dinafara, traiau prin ele si cunosteau toate povestile si celebritatile. Au trecut de la viniluri, VHS-uri, la dischete, casete, CD-uri, mp3-uri, mp4-uri, la cloud-uri. Purtau tricouri cu formatiile preferate, isi faceau tatuaje temporare, colectionau revistele cult ale timpurilor – Popcorn, Bravo, isi lipeau toate posterele prin dormitoare, scriau melodiile pe caietele dictando, tineau oracole – cele mai pretioase culegeri cu secrete ale adolescentei. Acestea sunt doar cateva din simbolurile culturii pop pentru cei care si-au petrecut adolescenta in mijlocul anilor ’90-2000, o generatie de invingatori, de visatori, de “first-timers”.
Reprezentand 25% din populatia lumii, Generatia Y a primit denumirea de Millennials, dupa ce autorii William Strauss si Neil Howe au folosit acest cuvant in 1987, cam pe cand copiii nascuti in 1982 intrau la gradinita, iar mass-media incepuse sa identifice potentiala lor legatura cu zorii noului mileniu. 9 din 10 mileniali traiesc in economii emergente, fiind cel mai urbanizat grup de adulti tineri din istorie, iar in momentul de fata au ajuns sa reprezinte pana la 35% din forta de munca din lume si sunt cea mai educata generatie de pe glob.
Muzeul regrupeaza o colectie de referinte comune si marcatori dintr-un mediu cultural fantastic de viu si bogat al ultimilor decenii, prin care rezoneaza cel mai mult milenialii.
Muzeul pop-up Generatia Millennials este un proiect:
Initiat si organizat de: Asociatia Escu
Sponsorizat si cu gazduirea: Iulius Town Timisoara, Iulius Mall Suceava, Iulius Mall Cluj-Napoca si Iulius Mall Iasi.
Asociatia ESCU inseamna Educatie, Societate, Cultura, Umanitate. O organizatie nonguvernamentala independenta, apolitica, nonprofit, avand obiectivul principal de a imbunatati nivelul cultural si educational al publicului din tara. Principala directie de activitate este dezvoltarea ofertei culturale din spatiul public romanesc prin proiecte inovatoare care au ca misiune sustinerea practicilor culturale la nivel national si multidisciplinar.
Asociatia opereaza la intersectia dintre creativitate, arta si antreprenoriat cultural, organizand evenimente, programe educationale, cercetare experimentala si suport pentru productia proiectelor artistice, precum si programe de mentorat in diplomatie si relatii internationale. In perioada 2015 – 2021, Asociatia ESCU si-a dezvoltat portofoliul, in afara festivalului World Experience/Festivalul Ambasadelor (avand deja 5 editii), cu proiecte care se axeaza pe domenii precum diplomatia culturala si publica, relatii internationale, publicitate/branding si educatie culturala pe diverse tematici, respectiv Diplomatic Backstage Program, NATO Youth Academy, Made in RO: muzeu de publicitate si branduri romanesti, Cuvinte Ilustrate: povesti romanesti pe banda desenata, expozitiile Romania la Jocurile Olimpice si O scurta istorie a amorului in Romania si Muzeul Generatiei Millennials.
Website: www.asociatiaescu.ro
Compania IULIUS este singurul dezvoltator si operator de proiecte mixed-use de regenerare urbana din Romania, cu o experienta de peste 30 de ani in real estate si cu o prezenta in patru mari orase din tara – Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Suceava. IULIUS detine un portofoliu de retail de peste 300.000 mp in doua proiecte mixte de revitalizare urbana (Palas Iasi si Iulius Town Timisoara) si 3 mall-uri regionale (Iulius Mall Iasi, Iulius Mall Cluj-Napoca si Iulius Mall Suceava), spatii vibrante care atrag peste 69 de milioane de vizitatori in fiecare an.
IULIUS este un reper si pe segmentul office, operand 13 cladiri de birouri verzi, cu o suprafata totala de peste 152.000 mp, in cadrul retelei nationale United Business Center, unde isi au sediul peste 60 de companii, cu peste 15.000 de angajati. Proiectele IULIUS sunt concepte sustenabile, care se armonizeaza indentitatii comunitatilor din care fac parte si sunt singurele care integreaza gradini ample, aducand natura in mijlocul oraselor, intre oameni. Mai multe informatii pe: www.iuliuscompany.ro. (I.P.)