Pista de biciclete ce leaga Timisoara de Serbia, una dintre marile realizari ale “epocii” Nicolae Robu, se poate transforma intr-o reala capcana pentru biciclistii vilegiaturisti care se aventureaza pana la capatul acesteia, inspre granita de vest.
Construita pe malul canalului Bega, pista a costat 2,34 de milioane de euro, investitia fiind acoperita din fonduri europene.
In ciuda celor peste 10 milioane de lei care au fost turnati in asfaltul subtire a celor aproape 40 de kilometri de pista, un amanunt constructiv ignorat de proiectanti ii arunca pe biciclisti, dupa plimbarea pe doua roti pana la granita cu sarbii, direct in bratele Codului Penal. De acest lucru s-a convins Darius Jula, un renumit blogger timisorean, care, impreuna cu un prieten, a pedalat pana la granita si, drept recompensa, a primit o amenda de 100 de lei.
“Ne-am propus sa facem calatoria asta inca de cand s-a deschis oficial traseul, de cateva luni. Am parcurs in total 90 km (asa zice Endomondo), am tras cateva concluzii, si am aflat, pe pielea noastra ca daca mergi pana la capat vei fi amendat. Teoretic, conform proiectului, pista va merge din Timisoara pana in Zrenjanin, insa sarbii nu s-au apucat de treaba, desi la noi pista e finalizata complet, pana la granita. Doar ca exista o problema. Cu 2-3 kilometri inainte sa se termine pista, exista un indicator vechi, cu scris vopsit, care spune ca intri pe fasia de protectie si ca esti pasibil de amenda. Totusi, pista continua si nu exista vreo bariera, vreo inscriptie pe asfalt sau vreun alt indicator care sa te anunte din nou ca NU AI VOIE sa mergi mai departe. Poti sa treci lejer cu viteza pe langa el, fara sa-l vezi. Dar noi l-am vazut… Totusi, curiosi din fire, am mers mai departe, pana la capat. Acolo mai erau doi biciclisti care stateau la povesti cu cei doi reprezentanti ai politiei de frontiera. Ne-au fost cerute buletinele pentru identificare. Polististii au fost foarte cumsecade si vizibil suparati de faptul ca am ajuns la ei. Nu stiam de ce. Insa am aflat repede, cand ne-au spus ca sunt nevoiti sa ne dea amenda. Am primit cea mai mica amenda posibila: 100 lei, platibila in 15 zile. Cea mai mare este 1000 de lei. Daca treci dincolo de ultimul semn de STOP, care e la vreo 2-3 metri de unde se termina pista, intri pe teren sarbesc si te vei alege cu dosar penal (inchisoare de la 6 luni la 3 ani) si o amenda sanatoasa. Chiar ieri un alt biciclist a patit asta, pentru ca a vrut sa-si faca un selfie intr-un turn vechi de la paza de frontiera din Serbia. Altfel, le-am sugerat celor de la Politia de Frontiera sa stea cu masina langa semnul care anunta accesul interzis pe fasia de protectie, asa n-ar mai lua nimeni amenda. Dar n-au fost foarte receptivi la propunerea noastra”, scrie Darius Jula pe blogul sau personal.
Descrierea incidentului de catre blogger este, insa, contrazisa in parte de reprezentantii Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontiera Timisoara.
“Dintr-un grup de 20 de persoane care au ajuns in zona de frontiera, doar cei doi au fost amendati. Toata lumea a luat-o catre Timisoara, cei doi au mers mai departe si au intrat in zona interzisa, contraventionala, avertizata printr-o pancarta pusa de noi. Daca nu erau opriti, intrau intr-o zona de frontiera si mai periculoasa, de asemenea, semnalizata prin pancarta, si se puteau alege cu dosare penale. Cred ca au facut intentionat, au vrut sa vada ce se intampla… Intr-adevar, inca nu exista o bariera care sa opreasca biciclistii, dar s-a facut o solicitare in acest sens, se va monta una acolo in cel mai scurt timp”, ne-a declarat agentul sef adjunct Mihaela Les, purtatorul de cuvant al ITPF Timisoara.
Conform Ordonantei de Urgenta nr. 105 din 27 iunie 2001 privind frontiera de stat a Romaniei, accesul persoanelor in fasia de protectie a frontierei de stat, adica teritoriul aflat pe o adancime de 30 km fata de frontiera de stat, fara documente de identitate si fara aprobarea sefului formatiunii locale a politiei de frontiera constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 1.000 de lei.
Iesirea sau intrarea in tara prin trecerea ilegala a frontierei de stat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani. Pe de alta parte, acelasi act legislativ spune ca “structurile teritoriale ale politiei de frontiera asigura intretinerea si repararea semnelor de frontiera sau, la nevoie, inlocuirea acestora”. De asemenea, tot conform OUG 105, in fasia de protectie a frontierei de stat se pot face si alte lucrari necesare in vederea indeplinirii atributiilor de catre politistii de frontiera.
Cu alte cuvinte, politistii de frontiera ar avea dreptul legal sa marcheze capatul pistei de biciclete cu o bariera, pentru ca plimbarile pe doua roti sa nu mai fie “premiate” cu amenzi sau dosare penale… (G.I.)
Foto: Darius Jula
Nu se opresc romanii nici la semnalele roşii de la calea ferată, darmi-te la o biată pancartă care anunţa totuşi o restricţie!