Procurorul general Augustin Lazar a anuntat, luni, ca procurorii militari din cadrul Parchetul General au finalizat ancheta in Dosarul Revolutiei din 1989 si l-au trimis pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Doar trei nume importante – Ion Iliescu, Gelu Voican Voiculescu si Iosif Rus (fost sef al Aviatiei Militare) – apar pe lista inculpatilor de calibru trimisi in judecata, in timp ce acuzatiile la adresa lui Petre Roman au fost clasate. De asemenea, mai multi inculpati au murit in timpul instrumentarii dosarului.
”Cercetarile au vizat faptul ca prin instaurarea unei psihoze generalizate a terorismului ar fi fost create numeroase situatii de foc fratricid, trageri haotice, ordine militare contradictorii”, se arata in comunicatul Parchetului.
Procurorii sustin ca ”psihoza terorista ar fi fost indusa cu intentie prin diversiuni si dezinformari si a provocat, dupa 22.12.1989, un numar de862 de decese, 2150 raniri, lipsirea grava de libertate a sute de persoane, vatamari psihice. Aceste consecinte tragice au fost mult mai grave decat cele ale represiunii exercitate in intervalul 17-22.12.1989 (orele 12:00). Totodata, ancheta a stabilit ca aceste diversiuni si dezinformari ar fi creat conditiile condamnarii si executiei cuplului prezidential Ceausescu printr-un proces penal simulat”.
Iata comunicatul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie:
Prin rechizitoriul Sectiei Parchetelor Militare nr. 11/P/2014 din 05.04.2019, in dosarul penal intitulat generic „Revolutia Romana din decembrie 1989”, au fost trimisi in judecata inculpatii:
- Iliescu Ion – fost presedinte al Romaniei,
- Voiculescu Voican Gelu – fost viceprim-ministru al Guvernului Romaniei si
- general (rtr.) Rus Iosif – fost sef al Aviatiei Militare,
pentru savarsirea infractiunilor contra umanitatii, prev. si ped. de art. 439 alin.1. lit. a, g, i si k din C.p., cu aplic. art. 5 C.p.
Pentru intocmirea rechizitoriului Sectiei Parchetelor Militare au fost administrate, in principal, probe obtinute dupa data de 13.06.2016, data la care, prin Incheierea nr. 469 din dosarul 1483/1/2016, judecatorul de camera preliminara din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie a confirmat redeschiderea urmaririi penale. Procurorii militari au obtinut prin ancheta desfasurata probe noi, iar in urma declasificarii documente esentiale, care au contribuit la cunoasterea imprejurarilor comiterii faptelor si la aflarea adevarului.
In urma cercetarilor si probatoriului administrat s-a constatat ca intreaga forta militara a Romaniei, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne – Departamentul Securitatii Statului, precum si Garzile Patriotice, incepand cu data de 22.12.1989, orele 16, s-au pus la dispozitiaConsiliului Frontului Salvarii Nationale si conducerii acestuia.
Din acelasi moment, grupul de decizie politico-militara al C.F.S.N. format din Ion Iliescu, Silviu Brucan, general locotenent Victor Atanasie Stanculescu, general maior(r) Nicolae Militaru (reactivat ulterior, inaintat in grad militar si numit ministru al apararii) si Gelu Voican Voiculescu a luat deciziile importante cu caracter politic si militar, urmarind accederea la puterea politica a unui grup preconstituit si legitimarea politica in fata poporului roman.
Ancheta a relevat ca pentru atingerea acestor scopuri, incepand cu seara zilei de 22.12.1989 ar fi fost lansata o ampla si complexa activitate de inducere in eroare (diversiuni si dezinformari), coordonata de unii componenti ai Consiliului Militar Superior (structura aflata in subordinea C.F.S.N.), acceptata si asumata de factorii decizionali ai C.F.S.N. Din Consiliul Militar Superior au facut parte general locotenent Atanasie Victor Stanculescu, general de armata Nicolae Militaru si sefi de directii militare.
Pentru a evita tragerea la raspundere penala ca urmare a represiunii existente pana la 22 decembrie 1989, varfurile decizionale ale M.Ap.N. (persoanele care au indeplinit functia de ministru al apararii, sefii directiilor militare si seful aviatiei militare) ar fi declansat si coordonat inducerea in eroare, in virtutea unei intelegeri cu noua forta politica a tarii. Acest veritabil pact ar fi fost benefic ambelor parti, pentru factorii de decizie ai M.Ap.N. a insemnat impunitatea dorita, iar pentru factorii de decizie ai C.F.S.N. a insemnat garantarea preluarii puterii politice, mentinerea la putere, dar si legitimarea in fata poporului roman.
Cercetarile au vizat faptul ca prin instaurarea unei psihoze generalizate a terorismului ar fi fost create numeroase situatii de foc fratricid, trageri haotice, ordine militare contradictorii etc.
Din cercetari a rezultat ca psihoza terorista ar fi fost indusa cu intentie prin diversiuni si dezinformari si a provocat, dupa 22.12.1989, un numar de 862 de decese, 2150 raniri, lipsirea grava de libertate a sute de persoane, vatamari psihice. Aceste consecinte tragice au fost mult mai grave decat cele ale represiunii exercitate in intervalul 17-22.12.1989 (orele 12).
Totodata, ancheta a stabilit ca aceste diversiuni si dezinformari ar fi creat conditiile condamnarii si executiei cuplului prezidential Ceausescu printr-un proces penal simulat.
Probatoriul administrat in cauza releva ca inculpatii Ion Iliescu si Gelu Voican Voiculescu ar fi dezinformat in mod direct prin aparitiile televizate si emiterea de comunicate de presa (contribuind astfel la instaurarea unei psihoze generalizate a terorismului), ar fi participat la dezinformarea si diversiunea exercitate pentru executarea cuplului Ceausescu si ar fi acceptat si asumat politic acte diversioniste comise de unele cadre cu functii de conducere din M.Ap.N., fara a interveni pentru stoparea lor.
Totodata, inculpatul Iosif Rus, in calitate de comandant al Aviatiei Militare, ar fi intervenit in noaptea de 22/23.12.1989, fara drept si in deplina cunostinta de cauza, asupra planului de aparare a Aeroportului International Otopeni si ar fi contribuit astfel la moartea a 48 de persoane (40 de militari si 8 civili), precum si la ranirea grava a altor 15 persoane. La 23.12.1989 a emis ordinul diversionist de schimbare a cocardelor tricolore ale elicopterelor apartinand Regimentului 61 Boteni, fapt ce ar fi dus la deschiderea focului fratricid, implicit la ranirea unor persoane. A emis si alte ordine militare, conduite care in afara rezultatelor concrete enuntate ar fi contribuit la agravarea psihozei teroriste.
Urmarea imediata a acestor conduite a fost complexa, a presupus producerea unor rezultate multiple asupra unui numar mare de persoane si ar fi generat o stare de pericol pentru existenta unei parti insemnate a populatiei civile de pe intregul teritoriu al Romaniei.
Totodata, a fost dispusa clasarea cauzei:
– cu privire la savarsirea infractiunilor contra umanitatii de catre Ceausescu Nicolae – fost presedinte al Romaniei, pentru conduitele constatate in intervalul 16.12.1989 – 22.12.1989 (orele 12:06), intrucat exista autoritate de lucru judecat, cauza de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale,
– cu privire la savarsirea infractiunilor contra umanitatii de catre Vlad Iulian – fost sef al Departamentului Securitatii Statului si Postelnicu Tudor – fost ministru de interne, pentru conduitele constatate in intervalul 16.12.1989- 22.12.1989, intrucat exista autoritate de lucru judecat, cauza de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale,
– cu privire la savarsirea infractiunilor contra umanitatii de catre Milea Vasile – fost ministru al apararii, pentru conduitele constatate in intervalul 17.12.1989-22.12.1989, intrucat a survenit decesul acestuia, cauza de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale,
– cu privire la savarsirea infractiunilor contra umanitatii de catre Militaru Nicolae – fost ministru al apararii, Stanculescu Atanasie Victor – fost ministru al apararii si Dumitrescu (Cico) Emil – fost membru al C.F.S.N. si ministru, pentru conduitele constatate in intervalul 22.12.1989-31.12.1989, intrucat a survenit decesul acestora, cauza de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale,
– cu privire la savarsirea infractiunilor contra umanitatii de catre Eftimescu Nicolae – fost sef al Directiei Operatii din Marele Stat Major al Armatei si Hortopan Ion – fost comandant al Comandamentului Infanterie si Tancuri (C.I.T.), pentru conduitele constatate in intervalul 22.12.1989-31.12.1989, intrucat a survenit decesul acestora, cauza de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale,
– cu privire la savarsirea infractiunilor contra umanitatii de catre Brucan Silviu – fost factor decizional al C.F.S.N., pentru conduitele acestuia, constatate in intervalul 22.12.1989-31.12.1989, intrucat a survenit decesul acestuia, cauza de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale,
– cu privire la conduitele numitilor Mocanu Mircea – fost comandant al Comandamentului Apararii Antiaeriene a Teritoriului (C.A.A.T.) si Dinu Stefan – fost sef al Directiei Informatii din Marele Stat Major (D.I.A.), intrucat nu exista probe concludente in sarcina acestora cu privire la existenta infractiunilor contra umanitatii.
– cu privire la conduitele numitilor Roman Petre – fost prim-ministru al Guvernului Romaniei, Brates Teodor – fost redactor sef in cadrul T.V.R. si Toma Ioan – fost ministru al tineretului, deoarece in urma cercetarilor efectuate s-a stabilit ca nu exista in sarcina acestora probe concludente cu privire la savarsirea infractiunilor contra umanitatii.
– cu privire la savarsirea infractiunii de omor calificat, Igret Viorel – fost prim secretar al Comitetului Judetean de Partid Mures, avand in vedere ca in sarcina acestuia nu exista probe concludente pentru savarsirea acestei infractiuni sau a altei infractiuni prevazuta de legea penala.
***
In temeiul art. 329 din C.p.p., rechizitoriul intocmit de Sectia Parchetelor Militare (12 volume – 3280 de file) urmeaza a fi inaintat in cursul zilei Inaltei Curti de Casatie si Justitie – instanta competenta sa judece cauza in fond, insotit de trei copii certificate si de dosarul cauzei (3330 de volume, dintre care 2030 de volume au fost administrate dupa data de 13.06.2016).
***
Prin cooperare interinstitutionala si-au adus contributia urmatoarele institutii:
- Ministerul Apararii Nationale – pentru identificarea, declasificarea si punerea la dispozitie a multor documente militare de arhiva;
2. Senatul Romaniei – pentru facilitarea declasificarii, scanarii si punerii la dispozitie a Stenogramelor si raportului Comisiei Senatoriale pentru cercetarea evenimentelor din decembrie 1989;
3. Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii – pentru punerea la dispozitie a informatiilor necesare aflate in administrarea acestei institutii;
4. Serviciul Roman de Informatii – pentru identificarea, declasificarea si punerea la dispozitie a multor documente militare de arhiva;
5. Ministerul Afacerilor Interne – sprijin logistic;
6. Serviciul de Telecomunicatii Speciale – sprijinul logistic. (I.P.)