SOC LEGISLATIV! Serviciul de taxi UBER – autorizat de primarie, limita de varsta la soferi, taxa anuala este de 50.000 de lei

Serviciile de ridesharing, cum sunt Uber sau Taxify, vor avea nevoie de autorizatie din partea autoritatilor locale, in localitatile in care ii desfasoara activitatea, iar soferii vor avea un prag minim de varsta pentru a putea face transport prin intermediul platformelor electronice, prevede o propunere de lege de reglementare a serviciilor de ridesharing initiata de 69 de parlamentari PSD, UDMR si PMP, printre care si doi actuali ministri.


Initiativa legislativa pare sa afecteze activitatea companiilor de ridesharing existente, dar mai ales sa descurajeze aparitia unor startupuri romanesti in domeniu, intrucat apar taxe , cerinte tehnice si amenzi greu de suportat pentru antreprenorii la inceput de drum. De asemenea, autostopul este interzis expres prin acest text.

Potrivit initiativei legislative care a intrat, in urma cu cateva zile, in dezbaterea Senatului, serviciul prestabilit de ridesharing inseamna „deplasarea impreuna a persoanelor, cu ajutorul unui autovehicul, in baza unui contract de ridesharing incheiat intre pasager(i) si soferul autovehiculului, care este facilitat de o intreprindere autorizata conform prezentei legi, printr-o platforma/ aplicatie tehnologica online”.

Platforma tehnologica este definita de propunerea de lege drept ”programul software de sine statator / instalat pe un dispozitiv mobil prin intermediul caruia membrii inregistrati interactioneaza si gasesc si/sau ofera curse (transport) si incheie contractul de ridesharing”.

Acest contract de ridesharing este incheiat, prin intermediul platformei electronice, intre pasager si un sofer de fiecare data cand este contractata o cursa de catre un pasager. Contractul prevede termenii si conditiile in care va fi efectuata cursa de catre sofer in beneficiul pasagerului – mai propun parlamentarii, majoritatea de la Putere.

Platformele de ridesharing vor avea ca obligatii legale, printre altele:

  • sa furnizeze serviciu de suport / asistenta a pasagerilor de catre o echipa ce este disponibila si accesibila timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana, pentru incidente survenite pe durata cursei.
  • sa monitorizeze continuu prin GPS toate cursele.
  • firmele care opereaza platformele vor trebui sa pastreze detaliile fiecarei curse, timp de cel putin 2 ani,
  • sa pastreze datele financiare ale soferilor timp de cel putin 2 ani de la data retragerii acestora din urma de pe platforma.
  • sa ofere aceste date la solicitarea justificata a unei autoritati competente.
  • serviciul de ridesharing poate fi facilitat doar de firmele autorizate in acest sens.
  • prestarea de servicii de ridesharing pe raza unei autoritati administrativ-teritoriale locale va fi supusa autorizarii de catre autoritatile administratiei publice locale ce adminstreaza unitatea administrativ-teritoriala respectiva.

Soferii vor trebui sa respecte, printre altele, urmatoarele conditii:

  • sa aiba varsta minima de 21 de ani si permis auto categoroia B cu vechime de cel putin 1 an,
  • certificatul de cazier judiciar al soferilor trebuie sa arate ca nu au fost condamnati pentru infractiuni de: siguranta pe drumurile publice, trafic si consum de droguri, infractiuni contra vietii si sanatatii corporale, pentru exploatarea persoanelor vulnerabile, infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale, precum si contra patrimoniului.
  • sa nu fi avut permisul auto suspendat in ultmii 5 ani pentru conducere sub influenta alcoolului sau a stupefiantelor,
  • sa nu fi fost implicati in accidente din culpa lor, rezultate cu ranirea sau decesul victimelor.
  • masinile lor sa nu fie mai vechi de 15 ani.
  • toate veniturile soferilor rezultate din ridesharing vor fi impozitate in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare in Romania, iar plaforma de ridesharing trebuie sa emita chitanta clientului, in format electronic, pe mobil, dupa fiecare cursa.

De asemenea, propunerea de lege ar urma sa dea o lovitura persoanelor care practica transportul de pasageri, pe cont propriu, sub forma autostopului. „Autostopul sau oferirea de curse in afara unei platforme tehnologice nu sunt considerate servicii prestabilite de tip ridesharing si sunt strict interzise (daca nu sunt efectuate de un serviciu de transport autorizat” – prevede initiativa legislativa.

Cei aproape 70 de parlamentari propun o taxa de 50.000 de lei pe care firma care detine platforma de ridesharing sa o plateasca autoritatilor locale pentru autorizare. De asemenea, detinatorii de platforme autorizate vor plati autoritatilor locale cate 50.000 de lei pe an. In caz contrar, raman fara autorizatii.

Propunerea de lege prevede si amenzi intre 3.000 de lei si 50.000 de lei sau chiar mai mult,  pentru diverse abateri.

Astfel, o platforma de ridesharing poate primi amenda intre 5.000 de lei si 50.000 de lei daca accepta soferi care nu respecta conditiile legale.

Platformele care functioneaza fara autorizatie se vor putea trezi cu amenda de 5% din cifra de afaceri anuala.

La randul lor, soferii care cer de la pasageri sume peste costul afisat in platforma de ridesharing vor risca amenzi de 3.000 de lei.

Totodata, soferii care fac in 3 luni cel putin 3 abateri de la obligatiile care le revin prin viitoarea lege a ridesharingului vor fi eliminati din platforma tehnologica respectiva.

Pentru a putea sa se aplice, ca lege, propunerea trebuie sa treaca de comisiile si apoi de plenul Senatului, iar ulterior aceeasi procedura e necesara in Camera Deputatilor, care este for decizional. Apoi, legea are nevoie sa fie promulgata de presedintele tarii si publicata in Monitorul Oficial. Apoi, in 30 de zile autoritatile locale vor trebui sa emita diverse reglementari pentru punerea in aplicare a legii. De la data introducerii acestor normative locale, platformele de ridesharing existente pe piata romaneasca vor avea la dispozitie maximum 6 luni sa se conformeze. (V.E.)

Leave a Reply