In plin scandal al serviciilor secrete, acuzate ca au racolat ofiteri acoperiti dintre magistrati, incalcand legea fundamentala a statului, si pe Aeroportul International „Traian Vuia” Timisoara se profileaza un scandal din acelasi domeniu, care tine de protejarea unor informatii publice de catre institutia care autorizeaza accesul la informatiile clasificate sau secrete de stat.
Este vorba despre tendinta Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat (ORNISS) de a secretiza un document de maxima importanta pentru securitatea informatiilor clasificate la care are acces, in virtutea functiei, directorul general al AIT, Daniel Idolu. Potrivit Legii nr. 182 din 12.04.2002 privind protectia informatiilor clasificate, persoanele cu atributii de serviciu in legatura cu informatiile clasificate sunt supuse unui ansamblu de verificari si masuri, „spre a preveni si inlatura riscurile de securitate”. De asemenea, in Ghidul practic de protectia informatiilor clasificate elaborat de SRI se precizeaza ca
„procedura de verificare se efectuează de autoritatile desemnate de securitate si are drept scop identificarea vulnerabilitatilor de securitate – caracteristici de personalitate sau circumstante care: a) pun in pericol securitatea informatiilor clasificate, b) pot fi exploatate pentru a se influenta persoana sa se implice in acte de diseminare neautorizata de informatii clasificate si amenintarilor de securitate – persoane care sprijină obiectivele unor entităţi (ex.- structuri informative, grupuri de interese) de a avea acces neautorizat la informatii clasificate, pentru a se preveni aparitia riscului de securitate – accesul la informatii clasificate va avea drept consecinta compromiterea sau/si diseminarea acestora către persoane neautorizate”.
Cu alte cuvinte, accesul la informatii secrete de stat este permis numai persoanelor care detin certificat de securitate sau autorizatie de acces de nivel corespunzator nivelului de secretizare al informatiilor necesare indeplinirii atributiilor de serviciu, in conditiile respectarii principiului necesitatii de a cunoaste.
In conditiile in care unele surse de pe Aeroportul International Timisoara ne-au dezvaluit ca, in urma verificarilor de securitate, ORNISS a refuzat autorizarea lui Daniel Idolu de acces la informatii clasificate si secrete de stat, iar acest aspect care a fost ignorat de catre ministeriabilii care l-au numit director general al AIT, am incercat sa aflam daca vulnerabila informatie se confirma sau este doar un zvon lansat pe piata de cei ce nu suporta stilul arogant de management al impricinatului. Demersul nostru este cu atat mai legitim, cu cat daca se dovedeste ca directorul aeroportului nu detine certificat ORNISS avem de-a face cu o bresa de securitate la Aeroportul International Timisoara.
“Informatiile referitoare la statutul de securitate al unei persoane fizice/juridice nu fac obiectul Legii 544 privind liberul acces la informatiile de interes public”, ne-a raspuns directorul Daniel Idolu la solicitarile noastre repetate de a ne pune la dispozitie o copie dupa certificatul ORNISS care-i asigura accesul la secretele institutionale de pe aeroport.
Paradoxal, si conducerea ORNISS a decis protejarea acestei informatii, dupa ce purtatorul de cuvant al institutiei, Simona Caraiani, ne-a declarat ca, in principiu, statutul de securitate al unei persoane fizice nu este secret si ne-a recomandat sa facem o cerere in baza Legii 544 pentru a afla daca Daniel Idolu apare pe lista persoanelor autorizate sa aiba acces la informatii clasificate si secrete de stat.
“Referitor la solicitarea dvs. adresată ORNISS si inregistrata sub nr.16121/25.08.2014, va comunicam următoarele: In conformitate cu prevederile legale in vigoare in domeniul protectiei informatiilor clasificate, informatiile referitoare la statutul de securitate al unei persoane fizice/juridice nu fac obiectul Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind clasificate potrivit legii”, ne-a raspuns, ulterior, purtatorul de cuvant al ORNISS, lasand in ceata o informatie care-l poate inlatura pe Daniel Idolu de la conducerea Aeroportului International Timisoara.
In aceste conditii, ar fi de asteptat ca SRI sa verifice daca exista vreo bresa de securitate in activitatea AIT, mai cu seama ca, in ultimii ani, o anumita companie aviatica a fost la un pas sa se extinda in toate hangarele aeroportului…
Gh. Ilas
FRĂŢIA CONTRACTELOR
Mai multe contracte au fost încheiate cu firmele fraţilor Cristian şi Adrian Chebuţiu, acesta din urmă fiind naşul fostului director Dan Idolu şi director al UCM Reşiţa. Astfel, contractul pentru deszăpezire nu era semnat la 7 decembrie 2009, fiind ţinut “sub preş”, cu dedicaţie pentru firma SAERO SRL, controlată de Adrian Chebuţiu, director general al UCM Reşiţa, care este naşul fostului director, Daniel Idolu.
La fel de controversată este şi semnarea unor contracte pentru diverse lucrări şi servicii tehnice, de securitate şi control cu UTI Group, firma omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu. Terminalul non-Schengen, care este încă în construcţie, a fost deja achitat integral, deşi lucrarea e departe de a fi recepţionată. Contractul este cu o firmă de construcţii din Arad.
Tot de numele naşului lui Dan Idolu se leagă şi un contract extrem de important care se referă la siguranţa aeroportului. Între 2004 şi 2009, firma Saero, patronată de Cristian Chebuţiu, şi UCM Reşita, reprezentată prin naşul Adrian Chebuţiu, au primit nu mai puţin de 17 contracte de investiţii, de la construcţii, echipamente, achiziţii de soluţie de degivrare şi până la contractul de service pentru uşile automate ale clădirilor.
În 2005 au apărut primele zvonuri despre contractele suspecte, când a fost organizată licitaţia pentru achiziţionarea a două unităţi autopropulsante pentru degivrarea, protecţia aeronavelor la givrare, patru tractoare pentru tractarea trenului de bagaje, un tractor pentru tractarea trenului de bagaje a aeronavelor. Din două firme, licitaţia a câştigat-o firma Saero SRL, cu o ofertă de 1.536.491,6 euro din care 1.192.660 euro plus 343.831,6 euro cheltuieli de finanţare a fost declarată câştigătoare.
Prin contract, aeroportul garanta pentru câştigător un credit prin care firma să poată cumpăra utilajele, pentru ca, ulterior, acestea să fie vândute celor de la “Traian Vuia”. Pentru a demara, între Aeroportul Internaţional Timişoara, Saero SRL şi BRD au fost semnate mai multe contracte. Una dintre clauzele contractuale este aproape incredibilă, pentru că stipula că, pe lângă utilaje, Aeroportul Timişoara a garantat creditul de 5.294.340 lei cu “gaj pe sume de bani viitoare provenind din incasările viitoare ale AIT în valoare de 1.400.000 euro, reprezentând taxa de securitate de 7 euro pe pasager la un volum estimat de 200.000 de pasageri pentru 2006”.
Mai mult, banca îşi rezerva dreptul de a retrage sumele din contul respectiv, dacă nu s-ar fi achitat ratele. Or, taxa de securitate poate fi folosită exclusiv pentru asigurarea măsurilor de siguranţă, fiind interzisă orice altă destinaţie, conform normativelor Ministerului Transporturilor.
Bine, acum, dacă stai să-l asculți pe șeful AIT, domnia sa nu face parte ”din categoria celor mai buni” ci este ”cel mai bun” în domeniu. Deh, ca doar de aceea a și fost rugat și implorat să vină înapoi, la butoanele aeroportului bănățean. Atât de bun e Dan Idolu că, de când a revenit la cârma de pe ”Traian Vuia”, cu carnetul de pesedist în buzunar, a reușit să dispere pe toată lumea cu stilul său de management și, nu în ultimul rând, cu caracterul său frumos. Până una alta, cifrele vorbesc de la sine: AIT este pe o pantă periculoasă, vădit descendentă, înglodată în datorii, plină de procese și, nu în ultimul rând, cu visteria goală! Și asta pentru că banul public de pe Aeroportul Timișoara se cheltuie haotic, frenetic, fără nicio analiză economică ci doar și exclusiv după cum dictează interesele personale ale directorului Dan Idolu. Unde mai pui că BCR, principalul creditor al AIT, e disperat și încercă de zor, folosind tot soiul de pârghii politice, ”să impună un management coerent”, evident, în încercarea de a-și recupera debitele și de a evita un dezastru economic pe ”Traian Vuia”. Oricum, partea frumoasă e că, acolo unde nu a reușit să dispere sau să dezbine prin minciună, managerul AIT a încercat să cumpere bunăvoința și liniștea, cu aceași aroganță, evident, tot din bani publici! Pesedistul, mai nou și consilier local, a încercat în mod direct, cât și indirect să ofere celor de la voceatimisului.ro un contract de publicitate a cărui valoare a crescut exponențial, de la o săptămână la alta. Figurația lui Idolu nu a ținut din două motive mari și late: nu suntem ”sifonari” ca să dăm pe tobogan sursele din AIT, care au stat la baza unor investigații de presă și, mai mult decât atât, nici nu vrem să fim băgați în aceași oală sau asimilați cu o parte din mass-media locală care, la umbra unor contracte publice (Ahy Office SRL, Four Media SRL, Two Media SRL), la orice adiere de vânt dinspre Dan Idolu, pune mâna pe pix și scrie după dictare ”realizarile marețe” ale directorului AIT!!! Și, acum, sincer, nici nu aveam mare nevoie de vreun discount la bilete de avion și nici de vreun card de parcare gratuit pe ”Traian Vuia”!!!
AIT, o tarla privată pesedistă
Ceea ce se întâmplă pe Aeroportul Timișoara, în mandatul de director al pesedistului Dan Idolu, este de domeniul fantasticului. Dacă înainte, spațiile verzi le tundeau angajații AIT, cu cheltuieli lunare de maxim 3000 RON, tocmai pentru ca există utilaje în proprietatea aeroportului, acum, social-democrații întrețin ”atomosfera” cu peste 3 milioane de RON, la care se mai adaugă alte milioane în fântâni arteziene și mii de panseluțe, marea majoritate a lucrărilor ”ecologice” fiind realizate cu o firmă specializată pe… instalații electrice, recte SC Cons Electrificarea Instal SRL! Evident, doar întâmplarea face ca patronii firmei să fie parteneri de vânătoare cu directorul AIT, la fel cum tot hazardul a intervenit, grație aceleași zeițe Diana, când Dan Idolu a atribuit o serie de lucrări de construcții către SC Satimpex SRL, o societate cu tradiție în…confecționarea de marchize și prelate! Apropo de prelate, în urmă cu circa două săptămâni, când pe ”Traian Vuia” a avut loc un meeting aviatic sau ”splendoare pe cer”, asta conform presei de casă a lui Dan Idolu, corturile pentru VIP-uri, tocmai ca pe pesedistii să nu-i bată soarele în cap ca pe cei din ”gloată”, au fost comandante, tot de la SC Satimpex SRL, cateva corturi pe banii AIT. Punem pariu ca, la fel ca și flanșa de inox pentru ”piscina” de pe aeroport , corturile nu au ieșit din perimetrul insituției, după terminarea evenimentului aviatic și că și acum, dacă tot au fost plătite din bani publici, sunt puse la păstrare pentru următoatarea…”splendoare pe cer”! Revenind la Aeroportul Internațional Timișoara, în pur stil pesedist, ca să păstreze bunele relații cu ”împărăția”, tot din buzunarul public al ”Traian Vuia”, Dan Idolu a dat cu generozitate contracte activului de partid: președintelui CJT, Titu Bojin, prin firma Lugomet SA, reparatii de scări rulante și vicepreședintelui CJT, Călin Dobra, prin firma verisoarei sale primare, Monica Trușcă, recte SC Positive Solution SRL, tot soiul de imprimate de informare!
Forța majoră
Pe departe, cea mai bună mișcare făcută de Dan Idolu, chiar în momentul în care a venit pe Aeroportul Timișoara, a fost să spargă banii strânși în conturile instituției de predecesorul său. Astfel, SC Albix General Construct SRL a fost desemnată să înceapă ”reparațiile capitale” la pista AIT, fiind bonificată cu o sumă de peste14,5 milioane RON. Într-un termen record, firma de construcții a reușit performanța, confirmată de plăți ale AIT, să se miște ca vântul și ca gândul și să ducă la bun sfârșit lucrarea…capitală! Dacă e să-i asculți pe subordonații lui Dan Idolu ”s-a turnat asfalt de 2 cm, pe o lungime de 3.500 m si o lățime de 60 m, ceea ce înseamnă, după un simplu calcul matematic, circa 3,5 mil euro pe km”. Cum la operațiunile matematice/economice se pricepe doar pesedistul Idolu, ca doar e manager pe AIT, trebuie spus, doar asa ca si o curiozitate, că Aeroportul Timisoara a făcut primele plăți către SC Albix General Construct SRL, în valoare de circa 1,8 mil RON, la nici o lună de la semnarea contractului pentru ”reparații capitale”. Asta în condițiile în care, conform registrului special de intrări de pe AIT, echipele de lucru ale firmei de construcții au fost semnalate ca fiind mult mai rare, in lunile octombrie – noiembrie 2012, decât vânatul de pe tarlaua celor de la Satimpex SRL și Conselectrificarea! Dar, evident, in mintea lui Idolu, există un calcul matematic și la acest șir de numere ale lui Fibonacci! Așa cum trebuie să existe ”o secvență” și la atribuirea pentru reparații a drumului perimetral nord al AIT, în lungime de 5 km, atribuit către Aeroncons SRL, societate ”desprinsă” din SC Albix General Construct SRL. Sau, la fel cum ar trebui sa fie o antecalculație, macar mentală, chiar și pentru SC Rotaru Construct SRL, antamată de pesedistul Idolu, chipurile, să se lupte cu 1500 mp de betoane în față la hala cargo. Asta ca să nu intrăm, acum, prea mult în detalii despre domeniul de vacanță al directorului AIT, pesedistul Dan Idolu, situat in localitatea Cobălași, putin mai sus de Cramele de la Recaș și Herghelia de la Herneacova. Momentan teren frumos, imprejmuire ca la carte, pomi fructiferi și o fundație de viitor…
În pur stil românesc, odată cu debarcarea PDL de la guvernare și instalarea USL la ciolan, a revenit în peisajul Aeroportului Internațional Timișoara, tot în calitate de director, Dan Idolu, membru marcant PSD Timiș.
EXCLUSIV Pe Aeroportul Timișoara, parohia privată a PSD, au aterizat suspiciuni de corupție (I)
Cu alte cuvinte, un specialist și un om de neînlocuit din moment ce politicul l-a reinstalat pe funcție! Ca să păstrăm proporțiile adevărului, Idolu a jucat la mai multe capete, ca să-și vadă visul împlinit. Mai exact, ca să se cocoațe în jilțul de șef al AIT, pesedistul Idolu s-a dat puternic în bărci cu liberalii Sorin Frunzăverde (președintele CJ Caras Severin), Marcel Vela (primarul Caransebesului) și, nu în ultimul rând, cu (euro)parlamentarul Cristian Bușoi, fost președinte al Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate. Evident, nu e nicio crimă împotriva umanității să te dai bine cu ”aliații”, cu atât mai mult cu cât, la vremea respectivă, PNL și PSD formau USL, chiar dacă orgoliile și competiția internă din coaliție erau enorme! Partea proastă e că, deși știau ce probleme de management au existat în trecutul tulbure al lui Dan Idolu la AIT, politicul a dat undă verde, asumându-și astfel și răspunderea…
AIT, un soi de Versailles
Acum, ca tot ne-am lămurit că AIT plătește aproape 3 milioane de RON pentru întreținerea spațiilor verzi de pe ”Traia Vuia”, trebuie să mai facem o mica paranteză, pentru că tot suntem la capitolul ”plante și arbuști”. Tot din documentele interne ale Aeroportului Timișoara rezultă că instuția bugetară, care se pregătește de zor să fie preluată sub aripa CJ Timiș, a semnat câteva contracte interesante și cu SC Adi & Flo SRL pentru ”lucrări fântână” – 43.750 RON și cu SC Tout Terrain Service CO, tot pentru ”întreținere spați verzi” circa 150.000 RON. Către SC Heticon SRL, AIT a plătit pentru ”servicii protecția mediului” suma de 62.400 RON, iar către Mihalache Cătălin , servicii de securitate a muncii, cuantumul de 13.861 RON! De precizat că toate firmele enumerate mai sus au venit către AIT și către directorul Dan Idolu cu recomandări pe linie PSD sau, in cel mai fericit caz, ca urmare a unor relații interpersonale cu managerul de pe ”Traian Vuia”. În numărul viitor vom dezvolta contractele Aeroportului Timișoara cu o serie de societăți de brokeraj, clinici medicale private, firme de curățenie și distribuție de materiale septice, societăți de birotică și avocatură, firme de pază și securitate, evident, cu toate încrengăturile care decurg din această asociere și unde sau cât de sus duc firele! Evident, cireașa de pe tort va fi legată de SC Albix General Construcții SRL, societate care a câștigat contractul de reparații și modernizare a pistei de pe Aeroportul Timișoara, chiar la început de mandat al pesedistului Dan Idolu. Pe scurt, ei vin cu contractul, noi venim cu copiile după registrul de intrari ale mașinilor pe pista AIT și o să facem un mic exercițiu matematic, astfel încât să ne dăm seama cât s-a muncit și cât s-a facturat și s-a decontant…
pasivitatea procurorilor este incredibila! si se mai spune ca politicul nu controleaza justita! hello, domnu’ Brasoveanu, nu se vede? nu se aude? sau prietenia cu un anumit prim jurnalist ii confera protectie idolului de la aeroport