Dezbatere la Universitatea de Vest din Timisoara: Crestere alarmanta a bullying-ului in scoli: Ce efecte are asupra elevilor?

Universitatea de Vest din Timisoara a organizat joi, 27 martie, dezbaterea „Dialoguri deschise despre violenta in scoala”, un eveniment dedicat pentru a identifica cauzele, efectele si solutiile de prevenire a agresivitatii in scoli.

In cadrul evenimentului au fost prezenti specialisti din domeniul educatiei, psihologiei si dreptului, cadre didactice, parinti si elevi, care au discutat despre modul in care bullying-ul, cyberbullying-ul si alte forme de agresiune influenteaza  starea emotionala a elevilor, care in unele cazuri se reflecta si asupra situatiei scolare.

Cristina Adam, coordonator al echipelor din Organizatia Salvati Copiii, a vorbit despre cum afecteaza bullying-ul comportamentul si starea copiilor, dar si despre necesitatea pastrarii  unui cadru educational bazat pe respect si empatie.

„Un copil care sufera constant agresiuni verbale sau fizice dezvolta probleme emotionale grave, care ii afecteaza atat rezultatele scolare, cat si stima de sine. Bullying-ul nu trebuie tolerat sub nicio forma”, a declarat aceasta.

Maria Slatina, reprezentant Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Sociala Timis, a prezentat o statistica  privind comportamentul agresiv in scolile din judet. Datele arata o crestere alarmanta a incidentelor de violenta intre elevi, atat in mediul fizic, cat si in cel virtual.

,,Violenta verbala este una dintre cele mai frecvente forme de comportament agresiv in scolile din Timis, cu un total de 92 de cazuri raportate. De asemenea, violenta fizica, cum ar fi lovirile sau impingerea, nu sunt neobisnuite. Aceste comportamente trebuie abordate cu seriozitate, iar in plus, avem copii cu tulburari de comportament care necesita un sprijin adecvat. Colaborarea intre consilieri, cadre didactice si parinti este esentiala pentru prevenirea si gestionarea violentei in scoli”, a declarat aceasta.

Din punct de vedere juridic, Cristina Nicorici, asistent universitar la Facultatea de Drept si avocat la Baroul Timis, a analizat profilul agresorului si a prezentat riscurile legale asupra comportamentelor violente din scoli, spunand ca aceste fapte pot fi pedepsite in instanta, nu doar in cadrul scolii.

,,Bullying-ul poate implica nu doar masuri scolare, ci si autoritatile legale. Comportamentele agresive care constituie infractiuni, cum ar fi lovirea, pot atrage sanctiuni penale. In astfel de cazuri, politia si procuratura sunt implicate, iar agresorul poate fi sanctionat cu amenda penala sau chiar inchisoare. Este important ca victimele sa aiba curajul sa denunte aceste fapte si sa solicite ajutorul autoritatilor, pentru ca astfel de comportamente sa fie combatute eficient”, a spus Cristina Nicorici.

Pe de alta parte, cyberbullying-ului este un fenomen in plina dezvoltare care afecteaza elevii prin hartuire online. Acesta este un nou tip de agresiune, dar care are loc in mod indirect. Spre deosebire de bullying-ul traditional, acesta poate avea un impact mai puternic deoarece se desfasoara in spatiul digital, unde mesajele si imaginile pot fi raspandite rapid si pot ajunge la un public larg.

In plus, poate avea efecte grave asupra sanatatii mintale, cum ar fi anxietatea, depresia si scaderea stimei de sine.

Cristian Cira, lector la Facultatea de Matematica si Informatica, a abordat acest subiect si a vorbit despre  efectele care pot aparea si despre constientizarea lor.

,,Este foarte important sa intelegem diferenta dintre violenta in mediul fizic si cea in mediul digital. In cazul violentei digitale, exista o diferenta semnificativa intre generatiile mai in varsta si cele tinere, care sunt mult mai familiarizate cu tehnologia. Generatiile mai in varsta nu au aceleasi reflexe si nu pot observa cu usurinta comportamentele agresive din online. Este important sa educam copiii de la o varsta frageda despre cum sa se protejeze in mediul digital, iar acest lucru presupune un proces educativ constant si eficient, similar cu cel de protejare impotriva virusilor, cum am invatat sa ne spalam pe maini in timpul pandemiei.

Violenta virtuala poate fi extrem de greu de observat de catre adulti, deoarece acestia nu sunt familiarizati cu mediul digital in care copiii petrec o mare parte din timp. Este necesar ca parintii si educatorii sa fie mai implicati in viata digitala a copiilor si sa invete sa recunoasca semnele de bullying online. Copiii care trec prin astfel de experiente pot avea efecte pe termen lung, iar educatia si sprijinul social joaca un rol esential in prevenirea acestora. Este crucial sa avem un mediu care sa sprijine atat victimele, cat si agresorii, pentru a preveni escaladarea violentei”, a declarat acesta.

Potrivit psihologului  Iuliana Costea, agresivitatea poate lasa urme profunde asupra celor care o experimenteaza, iar consecintele pot aparea in comportamente precum izolarea.

De asemenea, psihologul a subliniat ca, desi unele persoane pot deveni agresori din cauza experientelor traumatice din trecut, acest comportament nu justifica actiunile lor. Fiecare agresor a fost, la un moment dat, o victima a unor circumstante nefavorabile, iar frustrarea acumulata poate duce la manifestari agresive. Costea a adaugat ca, desi comportamentele agresive pot incepe devreme, educatia si sprijinul din partea celor din jur sunt esentiale pentru prevenirea acestora.

In final,  a incurajat participantii la eveniment sa analizeze comportamentele violente din jurul lor si sa caute solutii prin educatie si sprijin reciproc. (Laura Ilioiu)

NOTA: Organizatorii au realizat si o brosura care abordeaza acest subiect, pe care o puteti accesa prin intermediul acestui link:

https://www.canva.com/design/DAGixQSlAK4/_7IRKHswETbjMX1fecpWVA/view?utm_content=DAGixQSlAK4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h2e868837ca#1

 

Leave a Reply