Reforma educationala in Romania: Ce solutii s-au propus la Timisoara pentru modernizarea sistemului de invatamant pentru elevi

In urma dezbaterii de ieri, organizata de Inspectoratul Scolar Timis in cadrul Universitatii de Vest, au fost aduse in discutie mai multe probleme care stau la baza sistemului educational. La dezbaterea planurilor cadru au participat cateva sute de profesoare si profesori din preuniversitar, dar si cei din mediul universitar.


Evenimentul a avut loc in contextul propunerilor lansate de Ministerul Educatiei privind noile planuri-cadru, menite sa modernizeze sistemul de invatamant din Romania. Ministrul Educatiei, Daniel David a inceput acest demers sub o oarecare presiune deoarece noua lege preconizeaza schimbari in Bacalaureat.

Deputatul liberal Marilen Gabriel Pirtea a fost unul dintre sustinatorii interventiei, vorbind despre importanta sprijinului oferit educatiei pentru ca reforma sa fie aplicabila, nu doar teoretica. 

Pirtea a subliniat ca noile planuri-cadru propuse de Ministerul Educatiei aduc o structura curriculara moderna, insa pentru ca acestea sa devina functionale, nu este suficient ca ele sa fie doar pertinente si previzibile. Importanta este aplicabilitatea  in scoli, aspect care depinde de o serie de decizii strategice.

“Un curriculum, pentru a fi cu adevarat viu, nu este suficient sa fie relevant si predictibil, ci si aplicabil. Scolile trebuie sa primeasca parghiile administrative necesare pentru a pune in practica curriculumul optional, asa cum este gandit”, a declarat deputatul pe reteaua lui de socializare.

Acesta a mai punctat si ca noile planuri-cadru pot sa aiba impactul dorit, doar daca scolile si cadrele didactice beneficiaza de suport institutional si formare profesionala continua.

Pirtea a propus analizarea unor practici internationale si includerea unor experti in design curricular, pentru a crea un curriculum personalizat si adaptat la nevoile actuale ale societatii.

Un alt punct esential care a fost dezbatut a fost lipsa unui suport financiar adecvat. Deputatul a atras atentia ca reforma curriculara fara alocarea unor fonduri suficiente risca sa ramana doar o strategie teoretica.

“Ministerul ofera doar un cadru teoretic concludent, dar, pentru a-l face aplicat, este necesar ca ministerul sa sustina reforma si cu fondurile necesare. Educatia este un domeniu prioritar pentru securitatea nationala”, a sustinut Marilen Pirtea.

Reforma curriculara propusa de Ministerul Educatiei are potentialul de a moderniza sistemul de invatamant romanesc, insa aplicabilitatea acesteia depinde de decizii administrative clare, suport institutional si alocarea unor resurse financiare adecvate.

Sistemul educational din Romania se confrunta cu numeroase provocari care afecteaza dezvoltarea copiilor si performantele scolare. Lipsurile educationale, atat la nivel material, cat si la nivel de continut si metode de predare, au un impact direct asupra sanselor de reusita ale elevilor, in special in zonele rurale sau defavorizate. (Laura Ilioiu)

Leave a Reply