Dezbatere publica la Timisoara pe tema schimbarilor din sistemul educational / “Diverse discipline vor fi adaptate pentru secolul XXI”, spune ministrul Educatiei

Inspectoratul Scolar Judetean Timis a organizat marti, 4 martie, o dezbatere publica regionala care vizeaza Proiectele planurilor-cadru pentru invatamantul liceal (forma cu frecventa de zi). Evenimentul s-a desfasurat in Aula Magna a Universitatii de Vest Timisoara.


Dezbaterea a avut ca scop punerea in consultare publica a noilor planuri-cadru, mai exact, documente care stabilesc ce materii vor studia elevii la liceu, cate ore pe saptamana se aloca fiecarei materii si cum se impart aceste ore pe parcursul anilor de liceu. Scopul planurilor este sa adapteze programa scolara la cerintele actuale, astfel incat elevii sa invete lucruri utile pentru viitor.

La eveniment a participat online ministrul Educatiei si Cercetarii, Daniel David, alaturi de reprezentanti ai ministerului si cadre didactice din invatamantul preuniversitar.

„Am inceput acest demers sub o oarecare presiune. Este o presiune legala, deoarece noua lege preconizeaza schimbari in Bacalaureat.

Trebuie sa regandim disciplinele si legatura acestora cu Bacalaureatul. Este o presiune curriculara, deoarece ar fi trebuit sa facem acest lucru inca din 2021, pentru a alinia generatiile de gimnaziu si liceu intr-o logica similara. Este o presiune legata de incarcatura pe care o punem pe umerii copiilor nostri. Si, in sfarsit, este o presiune care provine din performanta sistemului”, a declarat ministrul Educatiei Daniel David.

In cadrul dezbaterii s-au analizat modificarile propuse in structura planurilor-cadru si s-a pus accent pe adaptarea acestora la cerintele actuale ale sistemului educational si nevoile elevilor.  De asemenea, au fost luate in considerare mai multe puncte de vedere, in urma carora s-au luat decizii cu privire la viitorul educational al tinerilor liceeni.

,,Am ajuns la formula in care regandim modelele educationale, iar diverse discipline vor fi adaptate pentru secolul XXI. In continuare, vom lucra la programele educationale pentru a avea programe bune, aerisite si pragmatice, care sa ajunga in manuale atractive pentru elevi.

In paralel, prin Ordinul ministrului, un numar semnificativ de ore, aproximativ 15% in medie, a fost descentralizat in decizia elevilor, scoala oferind posibilitatea elevilor sa aleaga. Totusi, scopul este de a crea un sistem modern care sa promoveze educatia personalizata, astfel incat scoli cu acelasi profil sa poata sa isi personalizeze si mai mult oferta educationala”, a explicat ministrul Educatiei .

Tot ministrul Educatiei, Daniel David a vorbit despre nevoia mentinerii unui echilibru intre patru componente esentiale: stiinta, religie, cultura nationala si pregatire pentru viata. In cadrul acestui echilibru, profilurile educationale pot pune accentul pe diferite discipline, precum matematica sau informatica, in functie de fiecare program. Religia, desi subiect de controversa, ramane o componenta fundamentala.

Cultura nationala, inclusiv istoria si geografia Romaniei, trebuie regandita pentru a deveni relevanta in fata noilor generatii, care intampina dificultati in folosirea corecta a limbii romane. In ceea ce priveste pregatirea pentru viata, s-au propus programe noi de prevenire a consumului de droguri, alimentatiei nesanatoase, sexului neprotejat si comportamentelor agresive, contribuind astfel la dezvoltarea unei generatii sanatoase, responsabile si echilibrate. (Laura Ilioiu)

Leave a Reply