ACCES_UPT pentru “Primul student din familie” / Peste 350 de tineri, sustinuti printr-un proiect inovator

Universitatea Politehnica Timisoara a lansat joi, 30 ianuarie 2025, proiectul „ACCES_UPT – Mecanisme de sprijin pentru acces echitabil la invatamant superior tehnic in Timisoara”, care isi propune sa faciliteze accesul elevilor si studentilor proveniti din familii fara studii superioare la invatamantul tertiar si sa contribuie la reducerea abandonului universitar.


Proiectul, in valoare de 7,8 milioane de lei, este rezultatul apelului „Primul student din familie” si are ca parteneri Inspectoratul Scolar Judetean Timis, Liceul Tehnologic de Vest Timisoara, Liceul Tehnologic „Cristofor Nako” Sannicolau Mare, Liceul Tehnologic Electrotimis Timisoara, Liceul Tehnologic „Ion I.C. Bratianu” Timisoara si Liceul Tehnologic de Industrie Alimentara Timisoara.

In deschiderea conferintei de lansare, la care au participat partenerii de proiect, elevi si cadre didactice din invatamantul preuniversitar, presedintele Senatului UPT, conf.univ.dr.mat. Liviu Cadariu-Brailoiu, a subliniat expertiza universitatii in accesarea de fonduri europene si in managamentul proiectelor, dar si faptul ca echipa de implementare, formata din persoane foarte tinere, apropiate ca varsta de publicul tinta, dar cu experienta, este o garantie a succesului.

Tot in deschidere, doamna Aura Danielescu, inspector scolar general al ISJ Timis, a declarat ca intotdeauna e un motiv de bucurie cand institutiile de invatamant superior se indreapta si spre sistemul preuniversitar, iar parteneriatul cu Universitatea Politehnica Timisoara devine din ce in ce mai cuprinzator. Referitor la proiect, aceasta a mentionat ca astfel de proiecte sunt deosebit de utile si pentru constientizarea parintilor despre importanta urmarii studiilor universitare.

Loredana Stanciu, director al Centrului de Consiliere si Orientare in Cariera si manager de proiect, impreuna cu Alexandru Luca, director al Departamentului de Marketing Universitar, au explicat ca obiectivul este sa sprijine 352 de tineri care provin din familie ai caror parinti nu au studii superioare si au prezentat principalele obiective ale proiectului.

Dintre acestea amintim facilitarea tranzitiei catre studii universitare pentru un grup tinta de 190 de elevi din clasele XI-XII, reducerea abandonului universitar si cresterea retentiei studentilor pe parcursul studiilor universitare pentru un grup tinta de 162 de studenti, cresterea accesului la invatamantul tertiar pentru 162 de tineri prin programe pregatitoare si de accesibilizare a procesului didactic.

Acestea vor fi implementate prin sesiuni de consiliere psihologica, consiliere vocationala, ore remediale la materiile pentru bacalaureat, 300 de lei/luna subventie (exceptand vacantele), vizite in campusul universitar, prezentarea ofertei educationale, mentorat din partea studentilor, ateliere si activitati de dezvoltare personala, activitati de familiarizare cu mediul universitar, intalniri cu angajatori etc.

De asemenea, proiectul prevede accesibilizarea proceselor educationale prin adaptarea strategiei universitatii pentru incluziunea persoanelor cu dizabilitati, dezvoltarea planurilor de accesibilizare a procesului didactic la nivelul facultatilor, realizarea unui ghid de bune practici in lucrul cu studentii cu dizabilitati si organizarea unor ateliere pentru cadre didactice si personalul nedidactic care interactioneaza cu studentii.

Nu in ultimul rand, proiectul prevede si o serie de activitati transversale, inclusiv dezvoltarea unei aplicatii cu cu inteligenta artificiala care va semnala studentii in risc de abandon. (Universitatea Politehnica Timisoara, Lucian Ronkov)

 

Leave a Reply