Efectul Schengen: Mai multe vami din Timis si Arad vor fi inchise definitiv, de la 1 ianuarie 2025

Romania va inchide peste 30 de puncte de frontiera incepand cu 1 ianuarie 2025, atunci cand tara noastra va adera si terestru la spatiul Schengen, potrivit unui proiect de hotarare de guvern pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului de Interne.


Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se inchid definitiv urmatoarele puncte de trecere a frontierei de stat a Romaniei:

La frontiera romano-ungara:

  1. Petea, judetul Satu Mare – rutier;
    2. Carei, judetul Satu Mare – feroviar;
    3. Urziceni, judetul Satu Mare – rutier;
    4. Valea lui Mihai, judetul Bihor – feroviar si rutier;
    5. Sacuieni, judetul Bihor – rutier;
    6. Episcopia Bihor, judetul Bihor – feroviar;
    7. Bors, judetul Bihor – rutier;
    8. Salonta, judetul Bihor – rutier si feroviar;
    9. Varsand, judetul Arad – rutier;
    10. Curtici, judetul Arad – feroviar;
    11. Tudor Vladimirescu, judetul Arad – rutier RO-LA;
    12. Turnu, judetul Arad – rutier;
    13. Nadlac, judetul Arad – rutier:
    14. Nadlac II, judetul Arad – rutier;
    15. Cenad, judetul Timis – rutier;
    16. Bors II, judetul Bihor – rutier;
    17. Beba Veche, judetul Timis – rutier;

La frontiera romano-bulgara:

  1. Calafat, judetul Dolj – rutier, feroviar;
    2. Bechet, judetul Dolj – rutier (bac) si portuar;
    3. Corabia, judetul Olt – portuar;
    4. Turnu Magurele, judetul Teleorman – rutier (bac) si portuar;
    5. Zimnicea, judetul Teleorman – rutier (bac) si portuar;
    6. Giurgiu, judetul Giurgiu – rutier, feroviar si portuar;
    7. Oltenita, judetul Calarasi – portuar;
    8. Calarasi (Chiciu), judetul Calarasi – rutier (bac) si portuar;
    9. Ostrov, judetul Constanta – rutier;
    10. Lipnita, judetul Constanta – rutier;
    11. Dobromir, judetul Constanta – rutier;
    12. Negru Voda, judetul Constanta – rutier si feroviar;
    13. Vama Veche, judetul Constanta – rutier;
    14. Giurgiu II, judetul Giurgiu – rutier (bac).

Puncte de trecere a frontierei situate la Marea Neagra si Dunarea maritima:

  1. Braila, judetul Braila – portuar;
    2. Cernavoda, judetul Constanta – portuar;

„In ceea ce priveste frontierele terestre, in data de 12 decembrie 2024 a fost adoptata de catre Consiliul Uniunii Europene decizia de eliminare, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, a controalelor asupra persoanelor la frontierele terestre interne cu si intre Republica Bulgaria si Romania. In acest sens, este necesara adoptarea masurilor organizatorice pentru eliminarea obstacolelor la frontierele interne cu Republica Ungaria si Republica Bulgaria, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2025”, se arata in Nota de fundamentare a documentului.

In ceea ce priveste activitatea Politiei de Frontiera Romane, potrivit art. 23 din Codul Frontierelor Schengen, absenta controlului la frontierele interne nu aduce atingere exercitarii competentelor politienesti de catre Politia de Frontiera Romana in zona de competenta. Aceste activitati nu au ca obiectiv controlul la frontiere, ele au ca scop combaterea migratiei ilegale si a criminalitatii transfrontaliere.

Potrivit notei de fundamentare, eliminarea controalelor la frontierele interne implica necesitatea sporirii masurilor de asigurare a ordinii si sigurantei publice, in conditiile in care in prezent Romania se confrunta cu o paleta variata de modalitati de migratie ilegala, avand in vedere pozitia sa geografica, la confluenta dintre Orient – ca zona de plecare a migrantilor si Occident – ca spatiu de destinatie al migratiei ilegale.

In acest sens, in vederea asigurarii mijloacelor necesare pentru reintroducerea controalelor la frontiera interna se impune stabilirea in sarcina administratorilor imobilelor in care au funcţionat punctele de trecere a frontierei de stat a obligatiei de a dispune masurile necesare in vederea conservarii acestora, precum şi a perimetrului aferent.

Potrivit documentului citat, “cooperarea transfrontaliera in materie de asigurare a respectarii legii este esentiala pentru a face fata amenintarilor de securitate si pentru a asigura buna functionare a spatiului Schengen.

Este esential ca persoanele sa fie impiedicate sa se sustraga autoritatilor prin simpla deplasare dintr-un stat membru in altul. Cooperarea transfrontaliera intre autoritatile de frontiera romane, ungare si bulgare va contribui la imbunatatirea prevenirii, a depistarii si cercetarii infractiunilor in Spatiul Schengen.

O astfel de cooperare consolidata include actiuni transfrontaliere intre statele membre, cum ar fi urmaririle transfrontaliere si supravegherea transfrontaliera, precum si actiuni transnationale, cum ar fi operatiunile comune, care implica trimiterea in misiune temporara a unor politisti de frontiera in alte state membre.

Echipamentele si dotarile existente in punctele de trecere a frontierei de stat in discutie vor fi utilizate in cadrul institutiilor care le au in patrimoniu, in functie de nevoile operative sau vor fi supuse prevederilor legale referitoare la disponibilizarea, valorificarea si transferul fara plata al bunurilor aflate in administrarea institutiilor publice. Punctul de trecere Calafat, judetul Dolj, in regim portuar, ramane deschis circulatiei internationale.” (V.E.)

 

 

Leave a Reply