Cheltuielile electorale au inceput sa creasca semnificativ, in a doua saptamana de campanie pentru prezidentiale, iar partidele si candidatii au raportat sume considerabile. PNL, care il sustine pe candidatul Nicolae Ciuca, a inregistrat cheltuieli semnificative, dupa un inceput mai modest. La randul sau, Mircea Geoana, candidatul independent, a inceput sa aloce mai multe fonduri pentru campanie, ajungand sa fie printre cei mai mari cheltuitori.
Pana pe 7 noiembrie, PSD a cheltuit 37,06 milioane de lei pentru campania lui Marcel Ciolacu. Comparativ cu prima saptamana, in care cheltuielile se ridicasera la 23,79 milioane de lei, ritmul s-a mai incetinit. Cele mai mari cheltuieli s-au concentrat pe „propaganda electorala TV”, cu sume de 2,53 milioane de lei si, respectiv, 2,14 milioane de lei.
In perioada 31 octombrie – 7 noiembrie, PSD a platit 10,12 milioane de lei doar pentru propaganda TV. De asemenea, promovarea in mediul online a insumat aproximativ 770.000 de lei, arata Libertatea.ro.
Partidul National Liberal (PNL) a cheltuit 4,28 milioane de lei pentru campania prezidentiala a lui Nicolae Ciuca. In prima saptamana de raportare, liberalii cheltuisera doar 499.999 de lei, iar in a doua saptamana suma a crescut la 3,78 milioane de lei. Cele mai mari sume au fost destinate cheltuielilor organizatorice, care au inclus cazarea, transportul, hrana si diverse servicii (telefonie mobila, internet, protocol), totalizand 2,24 milioane de lei. De asemenea, 1,43 milioane de lei au fost cheltuiti pentru promovare in mass-media, iar 300.000 de lei pentru pliante electorale.
Alianta pentru Unirea Romanilor (AUR) a raportat cheltuieli mai modeste, cu o suma de 488.000 de lei alocata in a doua saptamana de campanie. In prima saptamana, AUR cheltuise 1,38 milioane de lei, iar noile cheltuieli au fost destinate promovarii online si materialelor de propaganda (brosuri, pliante etc.).
Mircea Geoana, candidatul independent, a cheltuit 1,61 milioane de lei in ultima saptamana de raportare. Potrivit unui raport al organizatiei neguvernamentale Expert Forum, cele mai mari sume au fost directionate catre difuzarea si productia materialelor de propaganda online, cu sume de 697.950 de lei, respectiv 465.300 de lei.
Geoana a fost constant intrebat despre sursele de finantare ale campaniei sale, iar acum se afla pe locul patru in clasamentul cheltuielilor, dupa PSD, PNL si AUR. O analiza detaliata arata ca Geoana a platit 1,4 milioane de lei (87,69% din suma cheltuita) pentru campania online, bani directionati catre firma TV Buzau Trust Campus SRL, detinuta de Mocanu Antonel.
USR, condus de Elena Lasconi, a raportat cheltuieli de aproximativ 1,21 milioane de lei, cu o factura importanta pentru servicii de cercetare sociologica, de 665.000 de lei. In schimb, UDMR, care beneficiaza de fonduri consistente de la stat, a cheltuit doar aproximativ 590.000 de lei, cea mai mare suma fiind destinata „protocolului” (36.000 de lei).
In ceea ce priveste contributiile personale ale candidatilor, acestea au fost destul de reduse, iar majoritatea finantarii campaniilor a venit din transferuri ale partidelor.
„Contributiile candidatilor sunt mai degraba reduse – 2,3 milioane de lei, iar majoritatea campaniei s-a finantat din transferuri ale partidelor”, conform Expert Forum. Cele mai mari sume provin din surse private, PSD fiind lider in acest sens, cu 62 de milioane de lei proveniti exclusiv din finantare privata. Alte partide, precum PNL si AUR, au raportat contributii mai mici din surse private si subventii. (Mara Ion)