La sfarsitul saptamanii trecute a avut loc Gala Burselor ANIS, acordate de Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii, care recompenseaza cadrele didactice universitare care inoveaza in procesul de predare, doi dintre laureati fiind din cadrul Universitatii Politehnica Timisoara.
Anul acesta, un numar record de 67 de proiecte au fost inscrise la cea de-a VII-a editie a Galei Burselor ANIS. Aplicatiile au fost depuse de cadre universitare de la 48 de facultati diferite, din 20 de universitati din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Sibiu, Galati, Brasov, Oradea, Constanta si Ploiesti.
Cele mai multe programe – 21 – au fost inscrise la categoria „Tech For All”, de catre profesori care au introdus tehnologia si au inovat in cursurile si laboratoarele pe care le predau la facultati non-tehnice.
Au fost recompensate cu burse in valoare de 5.000 de euro, din partea companiilor membre ANIS, 15 cursuri inovatoare dintre cele 67 propuse spre jurizare. Aplicatiile au fost evaluate de catre un juriu independent in baza celor patru criterii de evaluare: inovatie, structura, metoda si continuitate.
Dintre cele 15 burse acordate, doua au revenit unor cadre didactice din Universitatea Politehnica Timisoara, dupa cum urmeaza:
- la categoria Internet of Things (IoT) – Raluca-Gordana Barb, lector la Facultatea de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologii Informationale din cadrul Universitatii Politehnica Timisoara, cu proiectul „Retele numerice integrate”.
Proiectul consta in modernizarea unui curs de telecomunicatii, prin integrarea tehnologiilor de varf din domeniul Internet of Things (IoT) si comunicatii 5G, alaturi de metode de predare moderne, precum blended learning si Resurse Educationale Deschise (OER). Aceasta actualizare le ofera studentilor oportunitatea de a explora direct aplicatii IoT si scenarii reale de comunicatii 5G, pregatindu-i pentru provocarile tehnologice ale viitorului.
- la categoria Tech for All – Nicolae Andrei Crisan, sef-lucrari la Facultatea de Constructii de la Universitatea Politehnica Timisoara, care a inscris proiectul „Informatica aplicata”.
Proiectul a constat in dezvoltarea si implementarea unui curs inovativ de Informatica Aplicata, destinat pregatirii viitoarelor generatii de specialisti in constructii pentru provocarile digitale. Cursul introduce tehnologii de ultima generatie precum Internet of Things (IoT), Robotic Process Automation (RPA), Big Data, scanare 3D, Building Information Modelling (BIM), Gemeni Digitali, Realitate Virtuala (VR), Realitate Augmentata (AR) si blockchain, avand ca obiectiv transformarea industriei constructiilor intr-un sector mai eficient, sigur si sustenabil.
Cursul utilizeaza metoda „flipped classroom”, un concept inovativ care rastoarna abordarea traditionala de predare. In loc sa asiste la prelegeri teoretice in clasa, studentii parcurg materialele de curs in format digital (videoclipuri scurte, documente explicative, intrebari de auto-evaluare, etc.), in propriul ritm, inainte de sesiunea fizica.
Toate aceste materiale sunt disponibile pe platforma MOOC, Campus Virtual si sunt accesibile oricand studentilor care doresc sa le acceseze. Astfel, orele de curs devin mai interactive si ofera oportunitatea discutarii aprofundate a conceptelor si clarificarii eventualelor nelamuriri. In plus, utilizarea resurselor deschise (precum Unreal Engine si Nvidia Omniverse) ofera o experienta de invatare moderna, interactiva si captivanta, adaptata nevoilor generatiei digitale si aliniata cu obiectivele de digitalizare din domeniul constructiilor. (Universitatea Politehnica Timisoara, Lucian Ronkov)