Sindicatul National al Consilierilor din Serviciile de Probatiune, Afiliat la Federatia Publisind si membru al Blocului National Sindical va comunicam urmatoarele:
In urma protestelor organizate de personalul de probatiune, Ministerul de Justitie a alocat din suma repartizata de Guvernul Romaniei prin H.G nr. 675/2024, suma de 10.300.000 de lei care se adauga la disponibilul pentru salarii existent in bugetul Directiei Nationale de Probatiune.
Suma de bani suplimentara primita prin hotararea de guvern, adaugata la bugetul initial din DNP, ofera posibilitatea ca personalul de probatiune sa primeasca, pentru munca prestata, salariul integral pentru o perioada de 3 luni, pentru perioada iunie-iulie-august 2024.
Avand in vedere ca prin H.G. nr. 675/2024 s-au alocat sume de bani doar pentru plata drepturilor salariale curente pentru MJ, nu si a drepturilor salariale restante cum s-a procedat in aceeasi ordonanta pentru ICCJ, CSM, CCR si MP, diferentele aferente intervalului decembrie 2023 – mai 2024 se vrea a fi achitate personalului de probatiune. Ceea ce omite ordonatorul principal din cadrul MJ este ca Guvernul si Ministerul Finantelor a fost informat anterior de existenta unor sume de bani in bugetul Directiei Nationale de Probatiune, sume care ar ajunge pentru plata integrala pentru cel putin 7 luni si care pot acoperi drepturile salariale aferente perioadei decembrie 2023- mai 2024 pentru personalul de probatiune.
S.N.C.S.P. reaminteste faptul ca personalul de probatiune se bucura de sentinte judecatoresti, OMJ emis, pus in plata si recunoscut prin OUG nr. 115/2023 prin care cele doua puteri ale statului de drept au recunoscut si corectat salariile acestei categorii. Cu toate acestea, actele enumerate anterior nu-si produc efecte decat 3 luni pe an pentru personalul de probatiune, dupa cum arata ultima ordonanta de guvern. SNCSP constata o discriminare realizata in familia ocupationala ” Justitie” in ceea ce priveste plata salariului corect si in integralitate, conform muncii prestate.
Personalul de probatiune se simte dezamagit, frustrat si in imposibilitatea de a beneficia de un drept salarial ca drept de proprietate recunoscut de catre Constitutie. Este de netolerat incalcarea acestui drept, fiind un abuz o plata facultativa si doar atunci cand se poate.
Sistemul de probatiune a inregistrat demisii in ultima perioada chiar daca institutiile statului incarca in continuare cu obligatii sistemul de probatiune: bratarile electronice pentru persoanele liberate conditionat (in cadrul sedintei de guvern din data de 13.06.2024, s-a aprobat proiectul de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronica in cadrul unor proceduri judiciare si executional penale).
Sistemul de probatiune nu a inregistrat crestere salariala pentru consilierii de probatiune sau inspectorii de probatiune in perioada 2018-2024, chiar daca alte categorii din aceeasi familie ocupationala Justitie au beneficiat de mariri, sporuri, acordarea indicelui de inflatie si alte drepturi salariale.
SNCSP isi arata ingrijorarea cu privire la soarta sistemului de probatiune care, desi este supradimensionat prin activitate si existenta a peste 100.00 de persoane condamnate, este subdimensionat sub aspectul resursei umane si, din pacate, pierde specialisti in continuare deoarece de la momentul adoptarii Legii 153/2017 plata drepturilor salariale nu respecta principiile prevazute la art. 6, alin. d, respectiv principiul importantei sociale a muncii, in sensul ca salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizeaza in raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activitatii si nivelul studiilor.
Contributia sistemului de probatiune este decisiva in procesul de scadere a costurilor sociale generate de executarea sanctiunilor penale, prin eliminarea cheltuielilor specifice detentiei, prin valorificarea potentialului socioeconomic al persoanelor care au comis infractiuni (care isi pot mentine locul de munca, se pot intretine singure si platesc astfel contributii la bugetul de stat) si prin monitorizarea contributiei activitatilor de munca neremunerata in folosul comunitatii (sute de mii de ore de munca in folosul comunitatii/an prestate de catre persoanele sanctionate penal, cu titlu gratuit pentru comunitate – primarii, spitale, muzee, scoli, camine de batrani, etc).
In prezent, consilierii de probatiune desfasoara pe langa activitatile esentiale de supraveghere si consiliere, atributii profesionale conexe (documentarea si realizarea referatelor si rapoartelor de evaluare pre si post sententiale care cuprind propuneri motivate, esentiale pentru individualizarea pedepsei, prezenta consilierilor in comisiile de liberare conditionata din cadrul penitenciarelor, aplicarea programelor de reintegrare, prezenta consilierilor in instante in diverse etape judiciare, numeroase activitati administrative).
In plus, consilierii de probatiune sunt limitati prin numeroase incompatibilitati si interdictii in exercitarea altor ocupatii care ar putea conduce la suplimentarea veniturilor (dar care ar veni in conflict cu principiul impartialitatii), la fel ca si magistratii.
SNCSP solicita o explicatie factorilor decizionali pentru un tratament inechitabil si discriminatoriu aplicat consilierilor de probatiune si plata de urgenta atat a drepturilor salariale restante, cat si a celor curente. (Andreea Faur, presedinte Sindicatul National al Consilierilor din Serviciile de Probatiune)