INTERVIU / Prof. ec. Mirela Goje, director Liceul Tehnologic UCECOM “Spiru Haret” din Timisoara: “Diferenta dintre studiile liceale si cele profesionale este legata de calea pe care elevul doreste sa o urmeze in viata”

Liceul Tehnologic UCECOM “Spiru Haret” Timisoara devine, de la an la an, o unitate scolara cautata de tot mai multi elevi. Doamna director Mirela Goje, care este secretul acestei ascensiuni a liceului pe care-l conduceti, in preferintele adolescentilor care se pregatesc pentru viata, in conditiile unei concurente tot mai mari pe piata invatamantului liceal si profesional?


Liceul UCECOM ”Spiru Haret” din Timisoara este o scoala a carei baze au fost puse in anul 1956 ca scoala de meserii, pe strada Tigrului nr. 7, iar actualul complex scolar, de pe Calea Bogdanestilor nr. 32B din Timisoara, a fost inaugurat la 1 decembrie 1975. De atunci, numarul de elevi a crescut de la an la an, ajungand ca, inainte de 1989, sa depaseasca trei mii de elevi.

Dupa revolutie a fost un declin a numarului de elevi, ajungand la cateva sute, pana prin 2012, apoi numarul de elevi a inceput sa creasca, in prezent avem peste 1500 de elevi.

Pot spune ca traditia ar fi un factor ce determina elevii sa se indrepte catre scoala noastra, avem elevi care ne spun ca parintii lor au fost elevii nostri, ca bunicii lor au fost elevii nostri, astfel si ei sunt mandri ca ne sunt elevi. In plus, faptul ca scoala este amenajata si dotata la cele mai inalte standarde, face ca orice vizitator ce ne calca pragul sa-si doreasca sa revina, si, nu pe ultimul loc, ar fi oferta noastra educationala ce satisface dorintele de calificare pentru multi elevi.

Care sunt conditiile de admitere la Liceul Tehnologic UCECOM “Spiru Haret” Timisoara, in 2024. Exista schimbari fata de anii precedenti?

Incepand cu anul scolar 2022-2023, admiterea la liceu cursuri de zi, se face computerizat. Liceul nostru apare in brosura liceelor din judetul Timis, ii este atribuit un cod si cine doreste sa ajunga la scoala noastra trece codul scolii, primul. La invatamant profesional, inscrierea se face la sediul scolii, conform optiunilor. La fel si la liceu seral si invatamant postliceal, inscrierea se face la sediul scolii. Perioada de inscriere incepe la finalul cursurilor, in luna iunie, si tine pana se ocupa toate locurile, dar nu mai tarziu de inceperea noului an scolar.

Lista meseriilor in care se pot specializa elevii care se inscriu la scoala profesionala este foarte bogata, insa am inteles ca au aparut specializari noi. Tocmai de aceea v-as ruga sa ne prezentati oferta scolara a  Liceului Tehnologic UCECOM “Spiru Haret” Timisoara.

Oferta educationala a Liceului Tehnologic UCECOM ”Spiru Haret”, pentru anul scolar 2024-2025, este, intr-adevar, foarte bogata.

La liceu domeniul este economic, specializarea fiind Tehnician in activitati economice.

La invatamant profesional avem trei specializari, si anume: Frizer – coafor – manichiurist – pedichiurist; Ospatar (chelner) vanzator in unitati de alimentatie si Mecanic auto.

La invatamant postliceal avem doua specializari mai vechi, si anume Asistent medical generalist si Asistent medical de farmacie, dar, de la toamna, pornim cu trei specializari noi din domeniul Estetica si igiena corpului omenesc: Stilist, Cosmetician si Tehnician maseur. Pentru toate specializarile avem solicitari si putem spune ca am inceput, deja, inscrierile la invatamant postliceal.

Vreau sa precizez faptul ca suntem acreditati pe toate specializarile.

Sunteti directorul uneia dintre cele mai importante scoli de meserii din vestul tarii, in paralel cu invatamantul liceal. Tocmai de aceea va intreb: la ce valori ar trebui sa se raporteze un elev atunci cand se decide sa aleaga invatamantul professional sau cel liceal. Ce anume face diferenta intre cele doua optiuni?

Pentru absolventii clasei a VIII-a, in general, decizia se face in familie, intrucat aici intervin mai multi factori: nivelul de pregatire al elevului, meseria parintilor, traditiile din familie, nivelul de pregatire al parintelui, influenta mediului in care traieste, etc. Sunt si elevi cu rezultate foarte bune in gimnaziu, care vin foarte hotarati sa faca meseria pe care o indrageste.

De exemplu, Frizer – coafor – manichiurist – pedichiurist, obtine rezultate foarte bune in aceasta meserie, dar isi continua si studiile liceale dupa finalizarea celor trei ani de invatamant profesional. Diferenta dintre studiile liceale si cele profesionale este legata de calea pe care elevul doreste sa o urmeze in viata.

Daca el este convins ca meseria pe care a dobandit-o in cei trei ani de profesionala este ceea ce va face toata viata, nu mai are nevoie sa continue studiile si sa caute altceva, poate deveni un foarte bun meserias, indiferent daca este, mecanic auto, frizer, ospatar sau orice altceva. Daca realizeaza ca meseria ce a invatat-o nu este ceea ce si-a dorit, continua studiile liceale, postliceale sau chiar universitare.

Pe piata de profil au aparut diverse scoli de meserii care ofera diplome in cateva luni, dupa o pregatire sumara, in timp ce la Liceul Tehnologic UCECOM “Spiru Haret” Timisoara invatarea unei meserii dureaza ani, iar scolarizarea este sustinuta de burse scolare. Resimtiti activitatea acestor “fabrici” de diplome ca pe o concurenta?

Aici sunt doua drumuri paralele, care nu se vor intalni niciodata. La specializarile de la invatamant profesional noi ne adresam tinerilor, absolventi de opt clase, minori, ce urmeaza invatamantul obligatoriu.

Cei trei ani de invatamant profesional echivaleaza cu zece clase de liceu si dupa absolvire elevii primesc pe langa certificatul de calificare nivel 3, si Certificat de absolvire a ciclului inferior al liceului. La invatamantul postliceal se obtine certificatul de calificare nivel 5, avem specializari ce pot fi studiate doar pe acest nivel de invatamant.

Avem si noi Centru de calificare ce ofera cursuri de calificare pe diferite meserii, cursuri cu durata intre trei si sase luni, la finalizarea carora se obtine un certificat de calificare nivel II sau III.

Discutam, zilele trecute, si-mi spuneati ca, din nefericire, invatamantul dual nu prezinta interes pentru marile companii. In opinia dvs, de ce nu doresc marii angajatori sa-si creasca singuri forta de munca?

Acesta este un subiect destul de sensibil, in special la ora actuala cand forta de munca calificata este tot mai putina. Din pacate, in prezent, am ajuns sa intelegem ca libertatea ne da doar drepturi si ca putem obtine foloase prin nemunca, neseriozitate si dezinteres.

Marii angajatori au venit cu bratele deschise, au investit timp si bani in formarea unor elevi, pe care apoi sa-i angajeze, dar la finalul investitiei s-au lovit in mare parte de ceea ce spuneam mai inainte: neseriozitate, dezinteres.

Sigur ca nu se poate generaliza, nu intreaga generatie de elevi este asa, sunt elevi seriosi, harnici, dornici de a evolua, care fac cinste oriunde sunt. Si cred ca este mai benefic pentru marii angajatori sa formeze la locul de munca pe acesti tineri, decat sa investeasca intr-o clasa, doua sau trei si de acolo sa angajeze doar cativa tineri.

Liceul Tehnologic UCECOM “Spiru Haret” Timisoara si-a consolidate, in ultimii ani, o echipa profesorala cu mare experienta in munca la catedra si de instruire practica. Cum reusiti sa tineti unita acesta mare familie didactica, si nu numai, care s-a creat in cancelaria si in atelierele UCECOM Timisoara?

Pot sa spun ca ne mandrim cu colectivul nostru de cadre didactice. Avem profesori foarte bine pregatiti, dedicati elevilor si scolii, dornici de a evolua profesional si cu mare dorinta de a avea elevi cat mai bine pregatiti.

Sa stiti ca este foarte dificil sa ridici un elev de clasa a VIII-a, mediocru, la un nivel care sa-i permita sa ia bacalaureatul la finalul clasei a XII-a.

Efortul este foarte mare atunci cand trebuie sa schimbi mentalitatea unui copil de 15 ani si sa-l faci sa inteleaga ca doar seriozitatea si munca te face sa evoluezi. De aceea spun ca ne mandrim cu cadrele noastre didactice, pentru ca ei au reusit sa faca acest lucru, ca dovada este procentul destul de mare de elevi ce promoveaza bacalaureatul. Anul trecut scolar am avut un procent de 70%.

Noi fiind o scoala privata, avem avantajul legii, care ne permite sa angajam profesori atat prin concursul national de ocupare a posturilor didactice, cat si prin concurs organizat de scoala noastra. Astfel putem angaja (titulariza) conform legii, cadre didactice bine pregatite profesional si cu dorinta de a se implica in tot procesul educativ al scolii. (G.I.)

 

Leave a Reply