Piata RCA din Romania, acaparata de firme austriece. Transportatorii denunta refuzul Guvernului de a emite polite prin CEC Bank

Piata RCA din Romania este acaparata de firmele austriece, doua dintre ele avand actionari Primaria Viena, a dezvaluit conducerea Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania. Acesta este, cel mai probabil, motivul pentru care Guvernul refuza sa emita polite RCA de stat, incalcand legea si mentinand in tara cele mai mari tarife din UE si cele mai mici despagubiri acordate.


Refuzul si tergiversarea aplicarii Legii 132/2017, care prevedea emiterea de polite RCA de catre statul roman inca de acum 6 ani, nu are absolut nicio explicatie logica.

In ultimii ani, guvernele au tot anuntat ca CEC Bank face demersuri pentru obtinerea autorizatiei de emitere a politelor RCA, insa nimic nu s-a miscat.

Si asta in conditiile in care, in doar doi ani, Romania s-a confruntat cu falimentul a doua firme de asigurari, cu cote uriase de piata, care a provocat majorarea exagerata a tarifelor RCA, pentru acoperirea gaurilor lasate de cele doua companii. Si acum, cand Executivul se confrunta cu proteste uriase ale transportatorilor, dar si ale populatiei, care nu mai pot plati tarifele enorme cerute de asiguratori, se evita abordarea subiectului CEC Bank.

Aparitia RCA-ului de stat ar insemna atat profit pentru compania bancara de stat, cat si preturi rezonabile la asigurarea obligatorie, insa Guvernul nici nu vrea sa auda. Si nu vrea sa auda pentru ca RCA-ul de stat va provoca o migratie a asiguratilor catre CEC Bank si o diminuare a profiturilor si a cheltuielilor de administrare exagerate ale companiilor straine.

Conducerea Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) spune ca Asirom si Omniasig au ca actionar Primaria Viena si ca, impreuna cu celelalte doua companii austriece, Uniqa si Grawe, detin un procent important din piata asigurarilor din Romania. In plus, sustine conducerea COTAR, ASF a refuzat sa accepte intrarea altor companii din Germania, Franta si alte tari, fapt care a impiedicat o concurenta reala pe piata.

Smecheria ASF

Revendicarile transportatorilor nu s-au rezolvat, sustine Vasile Stefanescu, presedintele COTAR. Acesta arata ca noul vicepresedintele ASF, Sorin Mititelu, s-a pozitionat din start ca aparator al companiilor de asigurari.

”Noi am cerut sa se aplice tarifele de referinta pentru toti asiguratii, transport de marfa, transport persoane, si autoturisme, nu doar pentru transportul de marfa. In acest tarif de referinta, care este facut pentru fiecare categorie de transport, sunt incluse frecventa daunelor, marja de profit de 5% si toate cheltuielile. ASF vrea sa aplice tariful de referinta si sa reduca RCA doar la transportul de marfa, nu si la transportul de persoane si la cei 7,5 milioane de soferi de autoturisme, care sunt la fel de afectati. Probabil a fost o intelegere intre ASF si companiile de asigurari, sa scape de transportatori, care au iesit la proteste. Toata lumea trebuie sa beneficieze de reduceri la tariful RCA, ca in Romania este cel mai mare tarif din UE si se platesc cele mai putine despagubiri”, a precizat Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.

In acest moment, nu exista polita RCA mai mica de 14.000-15.000 de lei la transportul de marfa, desi tariful de referinta este de 8.600 de lei. La fel si in cazul celorlalte polite RCA, tarifele sunt duble fata de cele de referinta, ne mai spun reprezentantii transportatorilor.

Solutia CEC Bank

Valoarea totala a despagubirilor platite de asiguratori nu depaseste 30%, asa cum s-a semnalat intr-un raport UE, insa vicepresedintele ASF, Sorin Mititelu insista ca firmele din acest sector ar plati 70%, fara a aduce vreun argument in acest sens, a mai aratat conducerea COTAR.

”Cred ca in cei 70% a trecut si huzurul asiguratorilor, salariile uriase din consiliile de administratie, sediile inchiriate cu cate 800.000 de euro pe luna, plus cheltuieli uriase pe reasigurare, de 60-70%. Tocmai de aceea este nevoie de o firma de asigurari romaneasca. CEC Bank are deja infrastructura creata, nu mai trebuie sa plateasca chirii exorbitante, nu trebuie sa cumpere masini de lux si sa dea bani grei consiliului de administratie, si atunci o sa vedem un pret mult mai mic la RCA”, ne-a mai declarat presedintele COTAR, Vasile Stefanescu. (I.P.)

Sursa: national.ro

Leave a Reply