Sidy Thal, pe scena Teatrului German de Stat: Povestea atentatului antisemit din Timisoara anului 1938

Teatrul German de Stat Timisoara si Teatrul Evreiesc de Stat Bucuresti va invita sambata, 4 noiembrie 2023, la premiera spectacolului Sidy Thal, o coproductie care reconstituie atentatul antisemit din Palatul Culturii, petrecut in Timisoara anului 1938. Spectacolul incepe la Sinagoga din Cetate (Marasesti, nr. 6) si continua in sala TGST. Premiera bucuresteana va avea loc pe 12 noiembrie 2023.


La 26 noiembrie 1938, doua grenade de mana au explodat in sala de spectacole a Teatrului din Timisoara  in timpul unei reprezentatii a cantaretei evreico-bucovinene Sidy Thal si a ansamblului sau. Patru persoane au fost ucise si 70 ranite in atacul antisemit comis de Garda de Fier, un grup nationalist de extrema dreapta. 

Asasinatul de la Timisoara din 1938 nu trebuie scos din contextul evolutiilor politice din Romania, dar si din Europa. Dupa Primul Razboi Mondial, Romaniei i-au fost acordate teritorii mari, iar proportia populatiei evreiesti s-a dublat, ajungand la aproape 800.000 de persoane. Desi evreii au putut dobandi cetatenia in baza Constitutiei din 1923, cativa ani mai tarziu aproximativ o treime dintre ei au fost din nou privati de ea.

In acelasi timp, Miscarea Legionara si, mai tarziu, Garda de Fier s-au transformat intr-o miscare de masa comparabila cu Partidul National Fascist italian sau cu Partidul Nazist din asa-numitul Al Treilea Reich. Ideologia includea antisemitism, fundamentalism mistico-ortodox si ultranationalism. Dictatura fascista instaurata in 1940 a facut din Romania un aliat al Puterilor Axei.

A urmat exterminarea sistematica a evreilor. Dupa un pogrom ingrozitor la Bucuresti la inceputul anului 1941, fortele de securitate romanesti, impreuna cu Wehrmachtul, au ucis aproximativ 13.000 de evrei la Iasi in acelasi an.

Cei din estul tarii au fost deportati in Transnistria, in timp ce evreii din zonele care inainte apartinusera Ungariei au fost ucisi in lagare de exterminare. Potrivit cercetatorilor, aproximativ 350.000 de evrei au murit in mod violent in zonele din Romania Mare pana la jumatatea anului 1942.

Evenimentul, putin cunoscut in orasul Timisoara, Capitala Europeana a Culturii 2023, a fost cercetat de dramaturgul Thomas Perle si regizorul Clemens Bechtel cu ajutorul Mariei Madalina Irimia de la Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romania „Wilhelm Filderman” din Romania si au creat o piesa documentara pornind de la acest incident.

Ce este adevarat? Ce s-a intamplat cu adevarat? Piesa de teatru si productia sunt o incercare de a reconstitui atacul si perioada in care antisemitismul si fascismul au devenit parte din viata de zi cu zi intr-o societate multiculturala, ceea ce a dus la oroarea celui de-al Doilea Razboi Mondial si la Shoah.

Sidy Thal este prima cooperare intre Teatrul German de Stat Timisoara si Teatrul Evreiesc de Stat Bucuresti. Piesa multilingva va fi jucata in germana, romana si idis.

Cu: Enikő Blénessy, Viorica Predica, Maia Morgenstern, Silvia Török, Katia Pascariu, Daniela Török, Olga Török, Oana Vidoni, Radu Branici, Rares Hontzu, Mircea Dragoman, Richard Hladik, Mihai Prejban.

Regie: Clemens Bechtel • Decorul si costumele: Steff Chelaru, Ioana Groza • Muzica: Dan Simion • Documentare: Maria Irimia • Colaborare dramaturgica: Dan Druta • Asistenta de regie: Isolde Cobet • Machiaj: Bojita Ilici, Aurora Spasinovici • Regie tehnica: Ovidiu Radu, Aurel Cristea • Inregistrari pentru audio-walk & Video Design: Alex Halka • Pregatire muzicala: Roxana Ardeleanu

Clemens Bechtel lucreaza ca regizor din 1995 si este cunoscut mai ales pentru lucrarile sale bazate pe cercetare. A montat spectacole in Germania, Austria, Elvetia, Ungaria, Romania, precum si in Burundi, Mali si Malawi. Spectacolul sau Staatssicherheiten/Securitatea statului la Hans-Otto-Theater din Potsdam, in care fosti detinuti vorbesc despre inchisorile Stasi, a fost distins cu Premiul Friedrich Luft in 2009.

Hunger for Trade 2015 la Schauspielhaus Hamburg a fost, de asemenea, un proiect important pentru el. In acest proiect, teatre de pe patru continente s-au reunit pentru a realiza opt piese de teatru despre pietele alimentare globale. In ultimii ani, Bechtel a montat multe spectacole in Africa de Est si in Europa de Est, dar si in Wiesbaden, Mannheim si Freiburg.

Despre acest spectacol, regizorul a declarat: „Ceea ce ma intereseaza in mod deosebit in aceasta abordare sunt doua intrebari: Cum reconstruim trecutul? Din ce perspective? Ma preocupa si mai mult examinarea valorii teatrului. De ce vrem sa continuam sa jucam in timp ce lumea se prabuseste in jurul nostru? Ce valoare are de fapt cultura in astfel de momente? Pentru noi, ca artisti, dar si pentru altii: pentru autorii violentei si pentru victimele violentei. Cand ar fi mai bine sa ne oprim, sa tacem?”

Thomas Perle s-a nascut in 1987 la Viseul de Sus in Romania si a emigrat in Germania impreuna cu familia sa in 1991. A studiat teatru, film si media la Universitatea din Viena si a dobandit experienta ca asistent de regie la Schauspielhaus Wien. In 2013 a primit premiul pentru literatura exil. In 2018, debutul sau in proza – Wir gingen weil alle gingen/ Am plecat pentru ca toti au plecat – a fost publicat la editura edition exil.

In 2019 a primit premiul Retzhofer pentru dramaturgie pentru piesa sa karpatenflecken/carpatii ca niste pete pe pielea mea. Aceasta a avut premiera la Deutsches Theater Berlin in 2021. Spectacolul a deschis Festivalul Eurothalia al TGST in 2022. In acelasi an, piesa sa ein jedermann/domnul iedeman a avut premiera la Teatrul National Radu Stanca Sibiu.

In 2022, karpatenflecken s-a jucat la Burgtheater Wien din Austria, iar in 2023 a  primit prestigiosul premiu pentru teatru Nestroy pentru cea mai buna piesa a anului. Thomas Perle a fost cronicar al orasului Timisoara  in rezidenta la Forumul Cultural German din Europa de Est, timp in care a scris piesa Sidy Thal impreuna cu Clemens Bechtel, pentru TGST. (I.P.)

Leave a Reply