“Sorin Grindeanu, fostul prim-ministru si actualul ministru al transporturilor, se confrunta cu un management dezastruos al cailor ferate din Romania. Sub mandatul sau, pierderile CFR SA si CFR Calatori SA au crescut intr-un ritm alarmant, desi subventiile de la bugetul de stat au fost majorate considerabil.
In 2021, pe vremea cand Catalin Drula era ministrul transporturilor, CFR SA (Infrastructura) inregistra un profit brut de 11 milioane de lei. In 2022, sub mandatul lui Sorin Grindeanu, pierderea companiei a ajuns la 400 de milioane de lei, desi subventia de la bugetul de stat a crescut cu 500 de milioane de lei, de la 1,42 miliarde lei in 2021 la 1,92 miliarde lei in 2022. Situatia se inrautateste in 2023, cand pierderea prevazuta pentru CFR SA este de 1,4 miliarde de lei.
Nici CFR Calatori SA nu sta mai bine. In 2021, anul pandemic cu putini calatori, pierderea realizata a fost de 325 milioane lei, mai mica decat cea bugetata de 360 milioane lei. În schimb, in 2023, pierderea prevazuta pentru CFR Calatori creste pana la 1,14 miliarde de lei, chiar daca sprijinul acordat de stat a crescut cu 300 de milioane de lei fata de 2021, ajungand la 1,86 miliarde lei.
Cu o sustinere din subventie de la buget mai mare cu 800 de milioane de lei, pierderile companiilor sunt mai mari cu 2300 milioane de lei. Astfel, in total, gaura in bugetul pe 2023 este de 3,1 miliarde lei.
Acesta este un semnal de alarma in privinta gestionarii cailor ferate din Romania si ar trebui sa determine autoritatile sa ia masuri urgente pentru redresarea situatiei. Cu toate acestea, ramane de vazut daca Sorin Grindeanu va reusi sa schimbe directia acestui trend negativ si sa evite eticheta de “gropar al cailor ferate”.
(USR Timis)