Peek & Cloppenburg, unul dintre cei mai apreciati retaileri de moda din Europa, cu o istorie de peste 100 de ani, a intrat pe piata banateana a modei de inalta calitate, in 2017, odata cu deschiderea magazinului din centrul comercial Shopping City Timisoara.
Cele mai noi colectii pentru femei, barbati si copii, de la peste 200 de branduri de lux, precum Hugo Boss, POLO Ralph Lauren, Pepe Jeans, GUESS, Calvin Klein Jeans, Pierre Cardin, Armani Jeans, Tommy Hilfiger, Trussardi Jeans, Marc Cain, La Martina sau Napapijri, pe care retailerul german de top le ofera clientilor sai un spatiu generos, de 3000 de metri patrati, distribuiti pe doua nivele.
Pana aici, totul este perfect, ca si in cele peste 140 de magazine din intreaga Europa.
Problemele apar, ca si in alte cazuri de afaceri celebre din Occident extinse si in Romania, cand vine vorba despre calitatea fortei de munca, a angajatilor, a celor ce reprezinta imaginea celebrului retailer de moda in fata cumparatorilor.
Pentru ca, oricat s-ar stradui trainerii care se ocupa de instruirea si formarea profesionala a angajatilor, a salesmanilor din shopping center (ca sa nu folosim termenul vanzatori), obiceiurile mioritice nu pot fi eradicate. Poate, cu mult efort didactic din partea instructorilor, doar estompate…
Dar, pentru a exemplifica stilul mioritic implementat de angajatii romani in magazinul german din Shopping City Timisoara, venim si cu un caz concret, un incident la shopping inregistrat chiar zilele trecute.
Un client care voia sa-si faca un cadou scump, de firma, la aniversarea zilei de nastere si a dat fuga la Peek & Cloppenburg.
„Am intrat in magazin, dupa ora 21,30, recunosc, insa am avut foarte multe probleme aniversare de rezolvat. Inca de la intrare, ne-au luat in vizor agentii de paza. Pe mine si pe prietena mea. Privirile lor aproape agresive si pozitiile de kata iti dadeau de inteles ca magazinul este aproape inchis si, pe cale de consecinta, ce mai cautam noi la ora aceea sa-i deranjam. Ne-am uitat la cateva produse de la parter, si am dorit sa vedem si partea de la etaj, unde sunt brandurile serioase pentru barbati.
Ei bine, scara rulanta de urcare s-a oprit chiar in fata noastra. Nu mai functiona decat cea de coborare, un soi de aluzie nesimtita la faptul ca trebuie sa plecam.
Am ignorat semnele si am urcat la pas scarile, care nu mai erau ruralnte, si chiar nu sunt putine, insa la etaj, alta supriza mioritica: un mic salesman ne-a atentionat ca trebuie sa ne grabim, ca mai avem doar cateva minute. Chiar m-a insotit pana la cabina de proba, asteptandu-ma sa probez rapid ce am de probat si sa parasesc zona.
Am avut tendinta sa intreb daca magazinul se inchide la ora 22 sau si-a redus programul pana la 21,45, dar am renuntat, pentru ca de ziua mea trebuia sa am o atitudine ponderata, sa fiu zen.
Am coborat cu scarile rulante si, sub susotelile si privire apasatoare ale angajatilor, care erau si ei pregatiti de plecare, ne-am autoevacuat din marele magazin.
Inca nu stiu daca o sa facem o plangere la Protectia Consumatorului, probabil ca imaginile cu modul in care sunt intampinati clientii, dupa ora 21,30, au ramas pe camere de supraveghere”, ne-a relatat un client fidel al retailerului Peek & Cloppenburg, abonat chiar si la newsletter-ele companiei din Germania.
In loc de concluzie, doar un sfat pentru responsabilii afacerii fashioniste Peek & Cloppenburg din Romania: poate ar fi cazul sa apeleze la metoda cumparatorilor sub acoperire, a acelor „mystery customer” sau „shopperi”, cum li se spune in industria comertului, pentru a face curatenie „de cadre” si a readuce seriozitatea nemteasca peste un brand celebru, a carui imagine devine tot mai mioritica. (Eva Theodorescu)
In Franta la ora 10, adica sfarsitul programului, pleaca angajatii si se inchide magazinul. Cu o ora inainte de inchidere esti condus civilizat spre iesire. Asa ca, in fapt, comportamentul mioritic la avut clientul. Daca tu vi la 9.45 angajatii inchid dupa tine la 11.
Cred ca poti sa te convingi ca nu se intampla asa la un magazin Made In Franta daca te duci doar la cumparaturi la Carrefour, chiar si la Shopping City. La ora 22,15, clientii inca ratacesc pe la rafturi, chiar daca magazinul se inchide la ora 22. Deci ceea ce spui, nu prea are corespondent in realitate. Ce-ar fi daca toti ne-am apuca de strans, cu o ora inainte de terminarea jobului sau de predat tura? Gandire mioritica nu stiu cine are, dar eu nu