Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a dat amenzi in valoare de 1,4 milioane de lei operatorilor economici care detin benzinariile Lukoil si Gazprom, precum si lantul de magazine Berezka, in urma unor controale la sange efectuate, astazi. Controalele vin ca urmare a mai multor reclamatii cu privire la comportamente abuzive pe care le-ar fi avut aceste companii.
Pe 28 februarie 2022, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a realizat actiuni de control, intr-o maniera unitara de abordare la nivelul intregii tari, pentru a verifica modul in care sunt respectate prevederile legale in domeniu de catre operatorii economici care detin: benzinariile Lukoil si Gazprom, precum si lantul de magazine Berezka, informeaza ANPC, intr-un comunicat.
”Situatia cumplita pe care o traverseaza omenirea, la acest moment, ne face pe toti sa punem umarul la orice forma de stabilizare a pacii. In putinele zile trecute de la declansarea conflictului din tara vecina, am elaborat un plan, in vederea desfasurarii unor actiuni de control la operatorii economici care au o cat de mica legatura cu ceea ce traim acum.
Incepand de astazi, evaluam activitatea Gazprom, Lukoil si a magazinelor ce comercializeaza produse importate din Rusia.
Vom incheia actiunea cand fiecare punct de lucru va fi asezat in ordine si va fi sanctionat acolo unde situatia o cere! Deja am constatat ca avem de dus si noi un razboi cu abaterile de la normele legale si de bun simt!” – Horia Constantinescu, presedintele ANPC.
Comisarii ANPC au constatat nereguli si, in toate cele 8 regiuni ale tarii, au fost aplicate, pana la aceasta ora, 104 amenzi contraventionale in valoare totala de 1,4 milioane lei, carora li s-au adaugat urmatoarele masuri complementare:
– Oprirea definitiva de la comercializare a unor produse in valoare totala de 58.000 lei
– Oprirea temporara de la comercializare a unor produse in valoare totala de 128.000 lei
– Oprirea temporara a prestarii serviciului, pentru un numar de 35 puncte de lucru
– Propunerea pentru incetarea practicilor comerciale incorecte
– Propunere de inchidere a unitatii pe o perioada de pana la 6 luni, pentru 5 unitati
Cele mai importante deficiente depistate de echipele de control au fost:
– comercializarea unor produse in afara datei durabilitatii minimale
– deficiente de informare pe etichetele de produs sau ale raioanelor, referitor la elementele de identificare-caracterizare ale marfurilor sau la data durabilitatii minimale sau la pretul unitar
– congelatoare de gheata si de inghetata cu aglomerari de gheata vizibile , rezultate din intreruperea lantului frig, cu urme de produse scurse si congelate
– vitrine frig neigienizate si murdare, pline de praf, mizerie si insecte moarte
– pompe de carburant cu urme vizibile de combustibil scurs atat in zona de insula, cat si pe pavimentul din zona de alimentare
– bare de protectie dislocate din pavement, cu suruburile scoase partial
– nerespectarea regimului de temperatura de pastrare a produselor alimentare indicat de producator
– butelii expuse la comercializare ruginite la baza, cu vopseaua scorojita
– nerespectarea conditiilor tehnice pentru desfacerea produselor
– utilizarea unor spatii de depozitare insalubre, cu mobilier degradat si pardoseli neigienizate
– comercializarea unor produse electronice fara certificate de garantie
– lipsa preturilor unor produse alimentare
– lipsa mentiunilor ”provenit din produs congelat”
– practici comerciale inselatoare – utilizarea unor sintagme comerciale de promovare, care nu pot fi probate cu documente sau care se dovedesc a fi neadevarate comparand preturile din magazin (exemplu ”pret special” etc.)
– practici comerciale inselatoare – neconcordanta pretului de la raft cu cel de la casa de marcat
– practici comerciale inselatoare – nerespectarea regimului legal al promotiilor. (I.P.)