Rectorul Universitatii Politehnica Timisoara, prof. univ. Florin Dragan: Cand recruteaza un student, angajatorii cauta anumite calitati: capacitate de a lucra in echipa, cunostinte tehnice, implicare si spirit de lider (P)

Pandemia de coronavirus a schimbat procesul de recrutare, dar si modalitatile de predare in institutiile de invatamant superior. Pentru a avea o viziune reala si obiectiva asupra pietei muncii, specialistii Universitatii Politehnica Timisoara au stat de vorba cu recrutorii in vederea obtinerii unor informatii concrete in ceea ce priveste abilitatile pe care viitorii angajati ar trebui sa le aiba. Pe de alta parte, companiile care duc campanii intense de recrutare angajeaza mult mai multi oameni decat au spatiu in birouri.


In ultimii doi ani universitatile din Romania au trecut brusc printr-un proces de schimbare a modului de predare. Au fost perioade in care procesul educational s-a desfasurat exclusiv online, insa treptat studentii s-au reintors in amfiteatre si laboratoare. Companiile, la randul lor, au inceput sa recruteze tinerii care au facut o parte din cursuri online, iar multe dintre abilitatile pe care le cautau inainte de pandemie, le cauta si acum.

„Companiile din domeniile tehnice puneau si in trecut accent pe capacitatea unui student de a lucra in echipa, insa acum parca sunt mult mai atente la acest lucru. Scoala online i-a facut pe studenti sa invete pe cont propriu, sa faca proiecte comune prin intermediul aplicatiilor, asa ca au avut de suferit putin in ceea ce priveste relatiile interumane.

Companiile care recruteaza studenti ii integreaza in echipe de angajati cu experienta, tocmai pentru a le stimula capacitatea de a lucra in echipa. De asemenea, companiile isi doresc de la studenti sa fie implicati activ in actiuni de voluntariat, in activitati educationale sau sa participe la concursuri de tip hackathon”, a declarat Florin Dragan, rectorul Universitatii Politehnica Timisoara.

In toata aceasta perioada au fost doua categorii de studenti care au studiat online: studentii din anii mai mari pentru care a fost un soc destul de brusc, de la o viata activa in campus, la o inchidere in casa, iar a doua categorie este formata din studentii din anii mai mici, care au inceput direct studiile universitare cu predarea online.

„Studentii din prima categorie nu au mai gasit motivatie in conexiunile interpersonale, iar stilurile de invatare si de munca s-au modificat. Inainte existau proiecte comune, exista si partea de socializare, acum acestea au lipsit. Totusi, tranzitia in digital a scos la suprafata si avantaje. Cel mai important este ca a crescut productivitatea, atat in randul studentilor, cat si in randul angajatilor.

Oamenii au devenit mult mai orientati spre munca, au idei mai creative, iar unele pauze s-au transformat in timp productiv. De altfel, pentru a se integra usor pe piata muncii, tinerii trebuie sa aiba cunostinte tehnice solide, chiar daca la noul loc de munca beneficiaza de training suplimentar”, a declarat Alexandru Luca, student reprezentant in Consiliul de Administratie al Universitatii Politehnica Timisoara.

Pe de alta parte, specialistii in resurse umane ai companiilor din domeniul IT sau din domeniile tehnice sunt foarte atenti in continuare le adaptabilitatea pe care o are studentul, flexibilitatea, dar si capacitatea de self-learning. Aceste trasaturi erau cautate si inainte de pandemie si au ramas o constanta in procesul de recrutare.

Companiile au inceput sa recruteze mai multi oameni decat capacitatea din birouri

Majoritatea companiilor din domeniul IT au un numar mare de angajati care lucreaza de acasa. De altfel, aceasta tendinta din pandemie se va pastra si dupa ce situatia sanitara nu va mai pune probleme. Actualii angajati isi doresc sa lucreze in continuare de acasa sau vor sa vina la birou doar una sau doua zile pe saptamana. Aceasta situatie a facut ca managerii sa caute sa isi extinda echipa, fara sa mai fie limitati de spatiul fizic de lucru pe care il are compania.

„Putem vorbi despre o supraaglomerare a companiilor, intr-o directie buna. In urma cu doi ani, companiile de IT din vestul tarii aveau nevoie de un numar mai mare de angajati, insa erau limitate de numarul de birouri disponibile pe care le aveau. In plus, pentru a fi angajat, in majoritatea cazurilor trebuia sa existe o filiala a companiei in orasul tau sau intr-unul apropiat.

Acum nu mai exista aceasta limitare pentru ca majoritatea au implementat un sistem de munca online sau hibrid, prin care in niciuna dintre zile nu sunt toti angajatii la birou. Astfel, au scazut foarte mult costurile si este un mod de lucru pe care atat angajatii, cat si o mare parte din angajatori il prefera”, sustine Florin Dragan, rectorul Universitatii Politehnica Timisoara.

In prezent majoritatea companiilor mari de IT din Timisoara au angajati si din alte judete, pe care ii lasa sa lucreze de acasa, fara sa fie nevoiti sa vina la sediul companiei. (I.P.)

Leave a Reply