Editia 2021 a Concursului National de Dramaturgie are un castigator! Dupa o deliberare stransa, juriul a decis ca textul care va fi montat pe scena Teatrului National din Timisoara este Copiii noptii, de Radu Andrei.
Juriul Concursului National de Dramaturgie a fost alcatuit din prof. univ. dr. Nicolae Mandea, teatrologul Calin Ciobotari si Codruta Popov, consultant artistic al Teatrului National.
Din cele 30 de propuneri intrate in concurs, juriul a selectat urmatoarele texte: Stockholm de Ana Sorina Corneanu, Medeea. Furie de Radu Popescu, Noul profet de Radu Popescu si Copiii noptii de Radu Andrei. Cele patru texte au fost dezvoltate in cadrul FEST-FDR, in seria de ateliere de dramaturgie Atelierele CND, in echipe formate din actorii si regizorii Teatrului National din Timisoara; la ateliere au participat si autorii, atat fizic, cat si on-line.
In perioada 2-5 septembrie, cele patru piese au fost prezentate in lectura publica, in cadrul proiectului Teatru-lectura in Parcul Civic, proiect cultural cuprins in programul cultural TM 2023 RESTART al Centrului de Proiecte al Municipiului Timisoara, realizat cu sprijinul Primariei Municipiului si al Consiliului Local Timis.
Intre cele patru texte finaliste a fost o competitie puternica, toate avand reale calitati dramaturgice si un foarte mare potential pentru punerea in scena.
Astfel, monodrama Stockholm transcende docudrama printr-o constructie dramatica foarte bine sustinuta, incluzand supratema memoriei si avand toate datele pentru un recital actoricesc emotionant si complex.
Noul profet este un text ofertant, pentru doi actori, un text cu o rigoare dramaturgica admirabila care, creionand relatia dintre un declasat si un reprezentant al middle class corporatist aflat intr-o criza existentiala, reia o tema de mare actualitate, evadarea din „sistem” si sindromul burnout, dar si, in subsidiar, insista asupra nevoii de epifanie a unei societati alienate.
Medeea: furie deconstruieste mitul si il reconstruieste astfel incat sa serveasca o serie de teme lansate de autor: rasism, paternitate, sexualitate etc. Textul este de interes si ar putea fi suportul unui spectacol care depaseste speculatia filozofica asupra subiectului prin imagine teatrala si sensibilizare a perceptiei.
In procesul de jurizare, membrii au apreciat parcursul pieselor de la literatura la text dramatic, precum si impactul acestora la publicul prezent la lecturile din cadrul proiectului Teatru-lectura in Parcul Civic.
In acest context, Copiii noptii a fost piesa care, in lucrul cu actorii, a sustinut si a dezvoltat cel mai bine din punct de vedere scenic temele si forma abordata, acesta fiind un indicator determinant in stabilirea textului castigator.
„Radu Andrei debuteaza in dramaturgie cu aceasta piesa plasata in mediul tinerei generatii care, iata, gaseste in el o voce clara, puternica si – important in contextul polarizarii discursului public (fie el si cultural) – calda, empatica.
Personaje intre 20 si 30 de ani, lumea garsonierelor si a camerelor de camin, dar si o lume a fictiunilor, a muzicii, a nevoii de emotie, o lume in care personajele mai au candoare si mai pot trai miraculosul, chiar daca el apare, improbabil, pe un coridor de camin studentesc, in miez de noapte.
Cu un simt ascutit al constructului scenic si al dezvoltarii temelor, autorul vorbeste in Copiii noptii despre maturizare si o face cu lumina si intunericul, cu idealismul si cu acea falsa blazare proprii varstei tinere, cu increderea si cu spaimele despartirii de mediul familial si intrarii in lumea adultilor”, se precizeaza in Argumentul anuntat de presedintele juriului duminica seara, la Sala 2, in inchiderea FEST-FDR.
Cele patru texte din cadrul proiectului Teatru-lectura in Parcul Civic se reintorc la autorii lor, imbogatite prin experienta reprezentarii in spectacole-lectura.
Variantele finale vor fi publicate in volum, iar Copiii noptii de Radu Andrei va fi prelucrat in continuare in dimensiunea practicii de scena, proiectul urmand sa fie finalizat printr-un spectacol produs de Teatrul National din Timisoara. (I.P.)