Primaria Municipiului Slatina a cheltuit cel mai mult pentru achizitia de masti in perioada martie – noiembrie 2020, cu o suma totala de aproape 5,8 milioane de lei, in timp ce Primaria Ploiesti a alocat cea mai mica suma pentru aceste achizitii, respectiv putin peste 12.000 de lei, potrivit unui studiu cu privire la cheltuielile primariilor resedinta de judet, realizat de InfoCons.
In topul celor mai mari sume alocate pentru achizitia de masti in cele opt luni ale anului trecut, din aprilie si pana in decembrie, se mai afla Primaria Municipiului Brasov, cu 1,38 milioane de lei, si Primaria Municipiului Alba Iulia, cu 838.450 lei.
La polul opus, primariile care au cheltuit cele mai mici sume pentru achizitia mastilor sunt Primaria Municipiului Ploiesti – 12.199 lei, Primaria Municipiului Braila – 14.844 si Primaria Municipiului Slobozia – 18.062 lei.
Primaria Capitalei a cheltuit 95.000 de lei pentru achizitia de masti.
In total, primariile resedinta de judet au cheltuit 14,65 milioane de lei in opt luni pentru achizitia a 6,29 milioane de masti.
“348.918,39 lei este suma medie cheltuita de fiecare primarie pentru achizitia de masti; 2,33 lei este pretul mediu de achizitie pentru o masca”, precizeaza Asociatia Nationala de Protectia Consumatorilor – InfoCons.
Cel mai mic pret de achizitie a unei masti chirurgicale a fost de 0,14 lei platit de Primaria Municipiului Baia Mare, iar cel mai mare de 101,96 lei, pentru o masca de protectie (masca de gaze cu filtru) achitat de Primaria Municipiului Oradea.
Din punct de vedere al pretului mediu cheltuit per bucata masca, primariile care au achizitionat masti la pretul mediu cel mai mare sunt Primaria Slatina – 7,16 lei, Primaria Arad – 7,02 lei si Primaria Sfantul Gheorghe – 4,19 lei. Primariile care au achizitionat masti la pretul mediu cel mai mic sunt Primaria Iasi – 0,24 lei, Primaria Pitesti – 0,56 lei si Primaria Vaslui – 0,66 lei.
Cel mai mare numar de masti au fost cumparate de Primaria Iasi, respectiv 1,53 milioane de bucati, iar cele mai putine masti au fost achizitionate de Primaria Ploiesti – 2.950 bucati.
Principalele tipuri de masti achizitionate au fost chirurgicale de unica folosinta, tip FFP1 si tip FFP2, iar procedura preponderenta de achizitie aleasa de catre primari a fost cea de achizitie directa, respectiv un procent de 97% din numarul total de achizitii.
“Chiar daca trecem printr-o perioada mai dificila trebuie sa fim atenti la achizitionarea acestor produse. Pana la urma, fiecare dintre noi contribuie cu o suma la achizitia acestor produse, asa ca ne putem informa, pentru a avea macar o idee despre sumele cheltuite si a afla pe ce au fost cheltuite.
Suntem platitori de taxe la stat, deci platim pana la urma achizitia acestor produse, care uneori sunt la un pret prea mare sau prea mic si trebuie sa stim pentru ce dam banii”, a declarat Sorin Mierlea, presedintele InfoCons.
InfoCons – Asociatia Nationala de Protectia Consumatorilor, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie neguvernamentala, apolitica, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori. (I.P.)