Degustarile, promovarea intensa a cramelor romanesti, dar si calitatea pe care o ofera in ultima vreme vinurile autohtone, au facut ca romanii consume vinuri cat mai locale. In trecut, tendinta cumparatorilor era sa aleaga de la raft bauturile ieftine, insa in ultimii ani am asistat la o educare a consumatorilor, care au incercat vinurile de clasa medie sau premium, si apoi au devenit fideli acestor produse.
Inainte de pandemia de COVID-19 atat cramele, cat si magazinele de specialitate, s-au indreptat spre publicul tanar. Au fost organizate degustari cu angajatii companiilor IT, diverse firme au organizat team-buildinguri in crame, iar restaurantele au jucat si ele un rol important: au inclus in meniuri vinuri atent selectionate.
In acest fel oamenii au consumat, au fost informati despre ce inseamna vin de calitate si cum il identifici, iar acest lucru a ajutat foarte mult piata din Romania.
“Tinerii au devenit foarte pretentiosi, dar in sensul bun al cuvantului. Aceasta educare a consumatorilor are loc si prin intermediul cursurilor tot mai raspandite in ceea ce priveste arta si cultura vinului. Asta ne face pe noi sa investim mai mult in tehnologie, in spatii de depozitare si in oameni cu experienta. Noi, de exemplu, ne-am dat seama de aceasta tendinta si in ultimii ani am pus bazele unei game premium – MAESTOSO – care deja a inceput sa fie premiata la concursurile de specialitate”, sustine Doru Husarciuc (foto 1), proprietarul Cramei Dealul Dorului.
In ceea ce priveste sortimentele de vin alb si rosu, preferintele consumatorilor sunt aproape egale, insa in perioada sarbatorilor de iarna interesul pentru vinurile rose a crescut considerabil. Crama Dealul Dorului din Silagiu (judetul Timis) a inregistrat in ultimele trei luni o crestere insemnata a vanzarilor de vin rose. Acest interes s-a manifestat atat in magazinul online – www.cramadealuldorului,ro – cat si in magazinele fizice.
“Pentru noi a fost o surpriza pentru ca vinurile rose sunt specifice perioadei de vara. Sunt fresh, mai proaspete si cu un continut alcoolic mai scazut. In principal, erau consumate la terase, cand era cald, insa probabil – din cauza pandemiei – oamenii nu au mai iesit in oras si au preferat acest tip de vin, in confortul casei. Cred ca devine un trend tot mai raspandit in randul consumatorilor. Doamnele prefera in general rose-urile, mai ales daca acestea au si o anumita cantitate de zahar rezidual, insa exista si exceptii, bineinteles”, sustine Laszlo Veiszenbacher (foto 2), oenologul Cramei Dealul Dorului.
Pe de alta parte, anul 2020 a fost foarte greu pentru industria vinului romanesc. Pandemia de COVID-19 a diminuat consumul si vanzarile, iar exportul a avut si el de suferit. Sprijinul statului pentru cramele din Romania a fost insuficient. O gura de oxigen a fost perioada sarbatorilor cand vanzarile au crescut. Chiar daca nu a existat consum in HoReCa, oamenii au cumparat vin din hypermarketuri si magazine mici, iar in acest fel cramele pot sa sustina lucrarile care urmeaza sa aiba loc in vie, in perioada urmatoare.
“Odata cu aparitia vaccinului speram sa revina lucrurile la normal in perioada urmatoare pentru ca am rezistat cu greu. Avem nevoie sa functioneze restaurantele pentru ca oamenii deja au inceput sa consume vinuri romanesti, vinuri produse in tara noastra, vinuri de o calitate tot mai buna. In schimb, noi, producatorii, ne vom da toata silinta sa producem calitate. Pe de alta parte avem nevoie de mai multa implicare din partea statului, sa ajute la marketingul vinului romanesc dincolo de hotare, sa realizeze ca putem aparea si noi pe harta vinurilor mondiale pentru ca avem cu ce, avem cu cine”, a incheiat Doru Husarciuc.
Despre Crama Dealul Dorului
Crama Dealul Dorului produce anual aproximativ 100.000 de sticle de vin. Podgoria este intinsa pe 17 hectare in productie si include urmatoarele soiuri de vita de vie: Merlot, Cabernet Sauvignon, Burgund Mare, Riesling Italian si Muscat Ottonel. Pentru a dezvolta un proiect ambitios, in urmatorii doi ani vor mai intra in productie inca 26 de hectare de vita de vie cu soiurile de mai sus, dar si Feteasca Neagra, Chardonnay si Sauvignon Blanc.
Productia de struguri este limitata inca din iarna, de la taierea vitei-de-vie, iar mai tarziu prin taiere in verde, astfel incat sa fie obtinuta strict cantitatea de care este nevoie pentru o calitate superioara a vinului. O planta poate produce mai multe kilograme de struguri, insa prin limitarea productiei ei toata seva poate fi concentrata la mai putini ciorchini marind astfel semnificativ calitatea rodului! Este esential ca o crama care intr-adevar vrea sa obtina vinuri de calitate, sa faca aceasta limitare.
Crama Dealul Dorului detine un spatiu generos sapat in inima dealului, unde vinurile sunt depozitate la temperaturi optime pentru maturare, asteptand momentul cel mai bun pentru a fi livrate clientilor.
Gama completa de vinuri Crama Dealul Dorului poate fi consultata accesand magazinul online www.cramadealuldorului.ro. (I.P.)