Nu mai putin de 742 de publicatii din Romania – televiziuni, radiouri, ziare tiparite si publicatii online si panotaj stradal – s-au inscris pe lista intocmita de reprezentantii Guvernului Romaniei, urmand sa incaseze anumite sume de bani pentru difuzarea / publicarea de spoturi si anunturi, in cadrul unei campanii publice de informare privind combaterea raspandirii coronavirusului.
Guvernul a alocat suma de 200 de milioane de lei pentru finantarea presei, ca forma de “reparare” a prejudiciului suferit in perioada crizei Covid-19, in cadrul unei campanii publicitare pe tema coronavirusului.
Daca unele publicatii au refuzat ajutorul guvernului liberal, considerand ca aceasta finantare nu reprezinta altceva decat o forma mascata de “mituire” a presei, altele au acceptat imediat aceasta gura de oxigen financiara, in conditiile in care criza pandemica a redus drastic incasarile din publicitate.
Iata lista publicatiilor si televiziunilor din Timis care a aplicat pentru primirea banilor de la Guvern si au incarcat documentele necesare pe platforma media.gov.ro:
- Nova Media SRL Timisoara – televiziune regionala;
- QUB TV Timisoara – televiziune regionala;
- Autentic Media TV Traian Vuia – televiziune regionala;
- Media Sound SRL Timisoara – radio regional;
- Asociatia Banat Link – radio regional;
- Andyma Image SRL Timisoara – media online;
- Redesteptarea Press Lugoj SRL – media online;
- AL LugojPress Lugoj – media online;
- Timpress SA Timisoara – media online;
- Nova Media SRL Timisoara – media online;
- Ripensis Media Trust SRL Timisoara – media online;
- Timpress SA Timisoara – ziare, publicatii;
- Reflex SRL – ziare, publicatii.
Lista completa cu mass-media din tara care s-a inscris pentru fondurile de la Guvern:
Printre redactiile care au refuzat ajutorul guvernamental se numara si cea a televiziunii de investigatie Recorder, jurnalistii de acolo considerand ca alocarea directa de bani de la Guvern, in baza unor criterii confuze si discutabile, este o metoda gresita care nu ajuta cu adevarat presa din Romania. Argumentele Recorder:
- nu exista criterii de integritate (statul va finanta, cu siguranta, si institutii de presa care nu de putine ori aluneca in zone gri ale jurnalismului);
- sunt incurajate click-bait-ul si falsele breaking-news-uri (site-urile de cancan vor primi aceleasi sume pe mia de afisari ca publicatiile care si-au castigat o reputatie in zeci de ani de jurnalism corect);
- bugetele de publicitate din bani publici subrezesc credibilitatea redactiilor (aceste practici nu intaresc presa, ci, dimpotriva, o fac mai vulnerabila in fata politicienilor si mai putin credibila in fata publicului).
Cel mai virulent atac impotriva finantarii presei din bani publici, sub pretextul campaniei de informare impotriva raspandirii coronavirusului, a lansat-o jurnalistul freelancer Malin Bot.
“Orban traieste cu iluzia ca, daca toaca 40 de milioane de euro din bani publici, propaganda PSD ii va face lui pantofii. Ce nu pricepe liderul PNL si sper sa ii coste asta electoral este ca publicul care a votat acest partid in 2019 nu se uita la propaganda mafiei si avea cu totul alte asteptari de la ei.
Sa bagi, pe timp de pandemie, 40 de milioane in grupuri mafiote controlate de indivizi ca infractorul Dan Voiculescu, fugarul Sebastian Ghita, multiplul inculpat Dan Andronic, infractorul fugar Alexander Adamescu, cuplul infractional Gusa-Pacurariu, multiplul inculpat Adrian Sarbu, tripleta infractionala Niro-Oancea-Udrea, cuplul infractional Burci-Gruia Stoica, este revolator.
Sa bagi bani publici in conturile propagandistilor mafiei, cum e Bogdan Chireac aflat in solda personala a lui Dragnea sau Iosif Bubble, care detine cu traseista Diana Tusa cea mai infecta oficina online, e scandalos.
Sa contribui din banul public la salariile unora ca Gadea, Ciuvica, Badea e inadmisibil”, protesteaza fostul jurnalist timisorean pe blogul sau personal.
Bugetul total de 200 de milioane de lei va fi alocat astfel furnizorilor de servicii media si promovare:
55% pentru televiziuni (8% locale si 47% nationale), 25% pentru publicatii online (5% locale si 20% nationale), 12% pentru radio (4% local, 8% national), 5% pentru ziare, reviste, periodice, 2% pentru publicitatea Outdoor, 1% pentru producatorii de continut ai campaniei.
Audienta masurata la nivelul anului 2019 – punct de audienta, tiraj, afisari, vizitatori unici – ramane criteriul de baza al campaniei de informare. Sumele propuse, sub rezerva unor ajustari, vor fi:
- a) Pentru radiodifuzorii TV cu audienta masurata: 400 lei/punct de audienta pentru un spot video pentru cel mult 20 de difuzari pe zi.
- b) Pentru radiodifuzorii radio cu audienta masurata: in limita bugetelor alocate conform cotelor de piata masurate la nivelul anului 2019 pentru cel mult 20 de difuzari pe zi.
- c) Pentru radiodifuzorii TV si radio fara audienta masurata: 50 lei/spot video sau audio in limita bugetelor alocate;
- d) Pentru furnizorii media online: 5 lei/1000 afisari dar nu mai mult 5 afisari/vizitator unic si nu mai mult de 100.000 lei pentru un site, pentru bannere 970×250 pixeli, 300×250 pixeli si 300×600 pixeli, amplasate in primele doua ecrane ale portalurilor web;
- e) Pentru presa tiparita, pe toata perioada de desfasurare a campaniei, fiecare publicatie inclusa in campanie va publica, in fiecare editie, cel putin o macheta de o pagina, ce va contine o creatie oficiala din cadrul campaniei, la urmatoarele costuri:
- 30.000 lei/luna, pentru fiecare cotidian cu difuzare nationala, cu o aparitie regulata si neintrerupta pentru o perioada de cel putin 3 luni din 2019 si un tiraj mediu brut per editie mai mare de 2.000 exemplare
- 8.000 lei/luna, pentru fiecare publicatie periodica (saptamanal, bilunar, lunar, minim 8 aparitii pe an) cu difuzare nationala, cu o aparitie regulata si neintrerupta pentru o perioada de cel putin 3 luni din 2019 si un tiraj mediu brut per editie mai mare de 1.000 exemplare;
- 12.000 lei/luna, pentru fiecare cotidian (cu minim 3 aparitii saptamanal) cu difuzare locala sau regionala, cu o aparitie regulata si neintrerupta pentru o perioada de cel putin 3 luni din 2019 si un tiraj mediu brut per editie mai mare de 500 exemplare;
- 6.000 lei/luna, pentru fiecare publicatie periodica (saptamanal, bilunar, lunar, minim 8 aparitii pe an) cu difuzare locala sau regionala, cu o aparitie regulata si neintrerupta pentru o perioada de cel putin 3 luni din 2019 si un tiraj mediu brut per editie mai mare de 500 exemplare;
Panourile publicitare vor fi luate in considerare dupa dimensiune si dupa marimea localitatii, cu bugete cuprinse intre 800-10.000 lei pe luna.
Din datele oficiale, reiese ca incasarile companiilor media din tara noastra au suferit o contractie dramatica: incasarile au scazut intre 40 si 80%. (G.I.)