Teatrul National din Timisoara anunta cu bucurie nominalizarea actorului Andrei Chifu pentru premiul UNITER, la sectiunea Debut, pentru rolul principal Eu din spectacolul “Casa de pe granita” de Sławomir Mrožek, un spectacol de Ada Lupu Hausvater (foto).
Juriul de nominalizari a fost compus din criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu, Maria Zarnescu si Calin Ciobotari.
Drama personajului interpretat de Andrei Chifu in “Casa de pe granita” este de-o actualitate cutremuratoare, un strigat de disperare a milioane de cetateni a caror existenta este distrusa in numele unor false principii sociale, a unor coordonate, in numele nenumaratelor limitari ce li se impun.
Andrei Chifu, tanar actor ce se confrunta, zi de zi, cu realitatea societatii in care traieste, colaborator al Teatrului National din Timisoara, incarca personajul pe care il interpreteaza cu valentele propriei sale actualitati, facandu-l irezistibil.
Teatrul National din Timisoara si-a asumat rolul de formator al artei teatrale la nivel national, cel putin in ultimii cincisprezece ani, depasind schema de personal prin investitia in descoperirea de noi colaboratori, de noi talente care sa inoveze in teatrul romanesc.
Ca institutie publica de cultura, Nationalul merge pe contrasensul sistemului de stat din ultimii ani, un sistem care pune in pericol dezvoltarea artelor spectacolului; acel sistem care a ignorat statutul si drepturile artistilor neangajati la stat, ai acelor artisti care formeaza majoritatea breslei, dar si pe cele ale profesionistilor neangajati din meseriile specifice artelor spectacolului.
Unul dintre programele din proiectul de management al Teatrului National din Timisoara se numeste Debut si a fost conceput pentru a sprijini cu precadere tinerii actori, inca studenti sau proaspat absolventi. Andrei Chifu a facut parte, ca tanar actor, din programul Debut, iar nominalizarea sa de catre juriul de selectie al UNITER confirma public justetea acestui demers.
Iata, acest program din proiectul de management se dovedeste un model national de buna practica. Intr-adevar, Teatrul National din Timisoara nu inceteaza sa creeze formule inovatoare intr-un sistem financiar ostil, care blocheaza drumurile creativitatii si respinge generozitatea din dreptul la creatie al generatiilor in viitor. (I.P.)