Rinocerii de Eugen Ionesco, reprezentatia cu mesaj antitotalitar cu care Teatrul National din Timisoara deschide seria spectacolelor Romaniei 2021

Titlul de Capitala Europeana a Culturii reprezinta pentru Romania o relocare majora de forta. Declansator al istoriei viitoare, Capitala Europeana a Culturii traseaza in cheia moderna a timpurilor noastre, valorile fundamental europene continute in insasi structura identitara a Romaniei, stat tanar format ca stat modern acum 100 de ani, in intalnirea diversitatii istorice, culturale si etnice a tuturor cetatenilor sai.


Teatrul National din Timisoara da startul faptelor pentru Romania anului 2021 cu un spectacol modern, puternic, major, bazat pe unul dintre cele mai importante titluri ale dramaturgiei universale: Rinocerii, de Eugène Ionesco, un dramaturg ale carui tinerete si formare se leaga indisolubil de Romania.  

Eugène Ionesco este unul dintre cei mai importanti dramaturgi ai secolului al XX-lea. Opera sa totalizeaza 28 de piese dintre care amintim Cantareata cheala, Scaunele, Lectia sau Regele moare. Recunoscut ca eseist, poet sau prozator, in 1970 Eugène Ionesco este numit membru al Academiei franceze.

Nascut in Romania in anul 1909, apoi stabilit in Franta, in 1924 revine in tara, unde isi petrece adolescenta si tineretea si de unde dateaza primele sale creatii. Scriitor de limba franceza, asumat de cultura franceza, marele scriitor si-a pus in mod categoric amprenta si asupra culturii romane, de origine.

Opera lui Eugène Ionesco apartine lumii intregi, dupa cum si lumea intreaga ii apartine lui Eugène Ionesco prin reprezentativitatea scrierilor sale. Acesta este, de altfel, motivul pentru care Teatrul National a decis ca Eugène Ionesco este autorul cel mai relevant pentru a deschide seria spectacolelor Romaniei 2021.

Rinocerii este o demonstratie de geniu despre resorturile dictaturii, fiind declarata, de altfel, „una dintre marile demonstratii impotriva totalitarismului”. Astazi, piesa straluceste prin valentele celei mai acute actualitati.

Intr-adevar, piesa Rinocerii studiaza modificarea sociala fundamentala, de structura, pe care ideologiile agresive o provoaca societatii, felul in care infesteaza si anihileaza umanitatea la nivel individual, transformand societatea intr-o masa nediferentiata, brutala, atotdistrugatoare.

Cu Rinocerii, Eugène Ionesco, martor al raspandirii doctrinei naziste, da raspunsul spiritului uman la „rinocerizare” si  la consecintele sale. Personajul principal, Bérenger, este un om oarecare, traieste intr-un loc care poate fi oriunde si, incepand cu secolul al XX-lea, oricand.

Povestea lui incepe atunci cand orasul este lovit de o noua epidemie: oamenii se transforma in rinoceri. Pentru unii e o inclinatie naturala, acceptata cu fascinatie, pentru altii, o alegere, iar pentru foarte putini – o respingere categorica. Bérenger va duce o lupta donquijot-esca cu forta bruta care ii invadeaza si ii transforma ireversibil viata.

Distributia ii reuneste pe actorii Romeo Ioan (foto 2), Ion Rizea, Claudia Ieremia, Matei Chioariu, Irene Flamann Catalina, Cristian Szekeres, Doru Iosif, Benone Viziteu, Roberta Popa Ionescu, Ana Maria Pandele Andone, Catalin Ursu,  Costa Tovarnisky, Laura Avarvari, Bogdan Spiridon, Andrei Chifu, Andrei Zgabaia, Claudiu Patcau, Claudiu Surmei, Darius Zet, Marin Lupanciuc, Paul Vesa si Judit Reinhardt.

Regia este semnata de Gábor Tompa (foto 3), unul dintre regizorii legendari ai teatrului romanesc modern. Cu o cariera prodigioasa ca regizor, director de teatru, profesor de teatru al Universitatii din San Diego, presedinte al Uniunii Teatrale Europene, Gábor Tompa a pus in scena peste 100 de spectacole, in teatre din Romania, dar si in tari cum ar fi Franta, Germania, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Canada, Coreea de Sud, Irlanda, Spania, Austria, Ungaria, Serbia, Slovenia sau Cehia.

Scenografia spectacolului  este conceputa de Helmut Stürmer, scenograf de teatru si film originar din Timisoara. Teatrul National din Timisoara se afla la a doua colaborare cu acest important scenograf a carui  exceptionala cariera internationala s-a derulat pe toate scenele lumii, pe toate continentele, in teatre din Germania, Franta, Australia etc., si, fireste, in Romania.

Costumele ii apartin Carmencitei Brojboiu, reputat scenograf roman. Cu o cariera de exceptie, Carmencita Brojboiu a colaborat cu mari regizori romani si straini, creand decoruri si costume in numeroase si importante teatre din Romania, Grecia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Cehia, Rusia etc.

Echipa de creatie este fericit completata de compozitorul Vasile Sirli. Absolvent al Liceului de muzica din Timisoara si al Conservatorului din Bucuresti, Vasile Sirli s-a facut remarcat atat in calitate de compozitor, cat si ca redactor muzical al Electrecord. Dupa stabilirea sa in Franta, devine director muzical al Disneyland din Paris, unde a realizat sute de spectacole in peste trei decenii de activitate. Este, nu mai putin, compozitor de muzica pentru film si teatru.

Nu in ultimul rand, coregrafia spectacolului este semnata de Florin Fieroiu, fondator al primei companii independente de dans si unul dintre cei mai prolifici coregrafi romani din noul val, cu o mare experienta de teatru, pentru care a fost distins atat cu Premiul de Interpretare al Intalnirilor Coregrafice Internaţionale de la Paris, cat si cu Premiul Special UNITER pentru coregrafie in arta spectacolului.

Premiera spectacolului va avea loc miercuri, 4 martie, de la ora 19, in Sala Mare a Teatrului National. Urmatoarele spectacole sunt programate vineri, 6 martie, duminica, 8 martie si vineri, 27 martie, de la aceeasi ora.

Biletele pot fi achizitionate de la Agentiile Teatrului National (Agentia „Marasesti”, str. Marasesti nr. 2 si Agentia „Sala 2”, Parcul Civic), de marti pana duminica, intre orele 11-19 sau online, pe www.tntimisoara.com. (I.P.)

Sursa foto: Adrian Piclisan / TNTm

Leave a Reply