Autoritatea de concurenta din Ungaria a aplicat Facebook Ireland Ltd, in 6 decembrie 2019, o amenda in valoare de 3,6 milioane euro, acuzand compania americana de incalcarea legii concurentei.
Dupa cum rezulta de pe site-ul oficial al autoritatii maghiare, in motivarea deciziei se arata ca, desi este adevarat ca utilizatorii nu trebuie sa plateasca pentru a folosi serviciile Facebook, prin activitatea lor si prin folosirea datelor lor de catre Facebook, consumatorii aduc un castig material societatii, astfel ca, indirect, acestia platesc pentru serviciile folosite.
Asadar, prezentarea serviciilor drept gratuite este apta sa induca in eroare consumatorii, prin lipsa unei transparente totale a modului de operare.
Autoritatea din Ungaria a constatat totodata ca mesajele “gratis la conectare” si ”gratis si mereu va fi”, afisate pe pagina principala Facebook, distrag atentia consumatorilor de la faptul ca, indirect, acestia platesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.
In individualizarea amenzii, s-a observat ca desi faptele Facebook s-au derulat pe o perioada indelungata de timp (respectiv intre 2010 si 23 octombrie 2019), in urma presiunilor exercitate de Comisia Europeana, Facebook si-a modificat la nivel global atat termenii si conditiile, precum si sloganul ce apareau pe pagina principala, referitor la gratuitatea serviciilor.
In acest sens, potrivit termenilor si conditiilor actuale regasite pe site-ul acestora, Facebook mentioneaza ca ”Nu va taxam pentru utilizarea Facebook sau a celorlalte produse si servicii care fac obiectul acestor Conditii. In schimb, companiile si organizatiile ne platesc pentru a va afisa reclame pentru produsele si serviciile lor.”
O decizie similara a fost luata anul trecut si in Italia, amenda primita de Facebook atunci fiind de 10 milioane euro, pentru incalcarea mai multor dispozitii din Codul Consumatorului din Italia. Autoritatea a constatat, intr-un mod similar celei ungare, ca prin faptele Facebook, utilizatorii au fost indusi in eroare sa acceseze platforma.
Acestia au fost informati in prima faza ca serviciile sunt gratis, fara ca Facebook sa informeze totodata asupra scopurilor sale comerciale, in sensul in care utilizarea datelor de catre Facebook nu este realizata exclusiv pentru a conecta utilizatorii, ci si pentru a promova activitati de publicitate unui public tinta – activitate ce aduce un castig material companiei Facebook.
”Aceste decizii pot avea un efect de control din partea autoritatilor romane pentru a verifica in ce mod platformele (precum Facebook) au practici apte sa induca in eroare consumatorii sau, la extrem, daca prin modul in care utilizeaza datele acestea abuzeaza in vreun fel de pozitia pe care o au pe piata”, spune avocatul Catalin Suliman. (V.E.)