FEST-FDR2019 a ajuns la final. Un final exceptional: in cele noua zile de spectacol, intre 3 si 11 noiembrie, Teatrul National din Timisoara a construit in jurul celor 21 de spectacole din FDR si din modulul FEST indoor, comunitati de idei, de emotii, a lansat teme de reflectie si a transformat salile de spectacol in spatii ale libertatii si ale adevarului.
Selectia FDR, realizata de teatrologul Oana Bors, a reunit 15 spectacole care au pus in lumina interesul tot mai clar afirmat al teatrelor publice si independente si, in egala masura, al publicului, fata de textul romanesc de teatru. Un alt castig al acestei editii de festival a fost descoperirea de importante filoane dramatice in literatura si eseistica romaneasca si, nu in ultimul rand, emergenta unor nume noi in crearea de texte de teatru.
Sectiunea FEST indoor a completat structura festivalului cu o serie de spectacole de exceptie, cum ar fi Pescarusul de Cehov, in regia lui Andrei Serban, Pansion Eden in regia lui Árpád Schilling sau Legaturi primejdioase dupa Laclos, in regia lui Cristi Juncu.
Nu, in ultimul rand trebuie mentionate doua evenimente extraordinare ale FEST-FDR2019: premiera festivalului cu spectacolul Sunt o baba comunista, dupa Dan Lungu, in regia Antonellei Cornici, urmata de intalnirea cu autorul romanului, precum si cu autorul scenariului, Calin Ciobotari si spectacolul Pe unde umbla copilu’ asta?, rezultat al unui workshop de freestyle realizat in cadrul Atelierului Identitate, un proiect realizat de Teatrul National in parteneriat cu Asociatia Timisoara 2021 – Capitala Europeana a Culturii, finantat de Primaria Municipiului Timisoara si Consiliul Local, parte a Programului Cultural TM2021 din anul 2019.
FEST-FDR2019 a fost organizat de Teatrul National din Timisoara cu sprijinul Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, al Primariei si al Consiliului Local Timisoara, alaturi de UNITER.
FEST-FDR2019 s-a incheiat, dar Teatrul National ramane in aceeasi vibratie inalta, alaturi de spectatori, sarbatorind miercuri, 13 noiembrie, Ziua Dramaturgiei Romanesti cu un spectacol care nu mai are nevoie de nici o prezentare: O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale, regia Ada Lupu Hausvater.
Spectacolul deschide, totodata, un alt proiect important al Teatrului National.
Astfel, daca la finalul anului trecut, o suita de spectacole din dramaturgia romaneasca marca Anul Centenar, in acest sfarsit de an, proiectul Revolutia constiintei provoaca publicul la un bilant interior necesar astazi, dupa 30 de ani de la Revolutia din decembrie 1989.
Proiectul reuneste 10 reprezentatii ale unor spectacole incitante, de impact, cu miza majora. Dincolo de bucuria spectacolului, dincolo de momentul trait, titluri cum ar fi Sunt o baba comunista, dupa Dan Lungu, Rambuku, de Jon Fosse, Casa de pe granita, de Sławomir Mrožek, Pisica verde, de Elise Wilk, Prostii sub clar de luna, de Teodor Mazilu sau concertul – conferinta Enescu pe intelesul tuturor construiesc un spatiu de analiza si reflectie asupra lumii, a societatii si a individului.
Revolutia constiintei este un proiect al Teatrului National, actiune co-finantata de Consiliul Judetean Timis.
Prin FEST-FDR2019, dar si prin proiectul Revolutia constiintei, Teatrul National din Timisoara ofera, in egala masura spectatorilor si artistilor, un spatiu generos de dialog si de intalnire. Este felul in care Teatrul National participa la construirea Timisoarei ca inima a teatrului romanesc si ca oras reprezentativ pentru cultura europeana. (I.P.)
Fotografii: Adrian Piclisan / TNTm