Lotul 3 al autostrazii A1 Lugoj-Deva, in lungime de 21,14 km, ar putea fi deschis traficului rutier, saptamana viitoare, daca se rezolva si problema descarcarii nodului rutier de la Holdea, care inca nu a fost receptionat.
Consultantul care face expertiza tehnica pentru acest lot cu probleme, angajat de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere sa verifice lucrarile executate de spaniolii de la COMSA, a recomandat restrictie de tonaj de 7,5 tone si limitare de viteza de 80 de km/h, informeaza Radio Romania Actualitati.
Constructorilor spanioli li s-a reziliat contractul pentru realizarea celor 21 de kilometri dintre Ilia si Cosevita, la finalul lunii august, desi realizasera 99% din lucrari. CNAIR si Ministerul Transporturilor i-au acuzat atunci pe spanioli ca au lucrat prost. Acestia s-au aparut spunand ca lotul 3 poate fi receptionat si deschis traficului, lucrarile sunt conforme, dovada fiind faptul ca au fost acceptate de CNAIR care le-a achitat 94% din valoarea contractului.
In urma cu o luna pe lotul construit de spanioli a aparut o fisura in asfalt cu o lungime de 15 metri si o latime de un centimetru.
„In data de 9 septembrie, au fost identificate probleme de stabilitate a rambleului autostrazii prin fenomenul de deplasare a taluzului cu aparitia fisurilor in straturile de asfalt in zona km 57+100. Zona avariata are o lungime de 15 metri si afecteaza banda de urgenta si prima banda de circulatie. Este de asteptat ca fenomenul de cedare sa se agraveze, fiind un fenomen in deplasare”, scrie intr-un raport prezentat de catre CNAIR deputatilor din Comisia de Transporturi luna trecuta.
Potrivit unui alt raport intocmit, in august, de Centrul de Studii Tehnice Rutiere si Informatica (CESTRIN), subordonat CNAIR, alte problemele constatate pe acest tronson de autostrada sunt legate de scurgerea apelor, dar si de utilizarea unor umpluturi in terasamente care nu sunt bune. Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a vorbit si el despre alte probleme, precum crapaturi aparute in taluzuri sau colmatarea unor santuri. Potrivit societatii civile, toate aceste lucruri puteau fi remediate sub trafic.
Autostrada Lugoj-Deva lot 3
Lungime: 21,14 km
Constructor: Asocierea COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A. – S.C. Teloxim Con S.R.L.
Ordin de incepere a lucrarilor: noiembrie 2013
Rezilierea contractului: august 2019
Valoare contract: 579,9 mil. lei. Pana la momentul rezilierii s-a achitat constructorului 94,3% din aceasta suma
Cert este, insa, ca in acest moment avem un tronson de autostrada care nu este deschis circulatiei si care are nevoie de unele lucrari de reparatii. Odata cu rezilierea contractului, CNAIR a renuntat la garantia de 4 ani oferita de constructor. Ca sa nu rupa contractul, sefii din CNAIR si MT ar fi vrut ca spaniolii sa extinda garantia pentru toti cei 21 de kilometri de sosea de mare viteza la 10 ani.
Pentru a face rost de bani pentru lucrarile de reparatii, dupa ce au ramas si fara garantia de 4 ani oferita initial de constructor, CNAIR a executat scrisoarea de garantie depusa de constructorul spaniol si i-a aplicat penalitati.
In prezent, conflictul dintre CNAIR si constructorul spaniol se desfasoara in instanta, acesta contestand rezilierea contractului si executarea scrisorii de garantie si primind castig de cauza in prima instanta. (V.E.)