Multi romani nu au inteles ideea referitoare la “suspendarea fara referendum”, adica suspendarea din functie a Presedintelui Iohannis, fara ca referendumul de demitere sa mai fie organizat in 30 de zile de la data aprobarii propunerii de suspendare.
O astfel de procedura, pe care au inventat-o pesedistii (mai exact, deputatul traseist Nicolicea), este neconstitutionala, dar daca va fi aplicata va fi doar un alt compromis pe care il vor face politicienii din ambele tabere (“tabara PSD-ALDE” si “tabara IOHANNIS”), fiindca ar fi solutia ce le-ar conveni tuturor. In cele ce urmeaza, voi explica motivele lor.
Pesedistii au lansat ideea ca pot sa il suspende din functie pe presedintele Klaus Iohannis pentru 30 de zile si sa nu mai organizeze referendum de demitere, chiar daca prevederea constitutionala este imperativa, in sensul de a fi organizat referendumul in cadrul procedurii de demitere din functie (art.95), fiindca suspendarea presedintelui nu e o procedura izolata, ci face parte din procedura de demitere din functie a Presedintelui Romaniei.
Cand a fost vorba despre revocarea sefei DNA, pesedistii au tot spus ca “se revoca” e imperativ, dar, acum, nu mai considera ca “se organizeaza” e imperativ, ci afirma ca Parlamentul si-ar putea anula propria hotarare prin care s-a stabilit suspendarea din functie a Presedintelui.
Ideea asta e o aberatie ilegala, fiindca hotararea de suspendare din functie a Presedintelui, ce este adoptata de catre Parlament, este verificata de catre CCR, care se pronunta prin Hotarare, constatand existenta imprejurarilor ce justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei.
Dupa aceea, Parlamentul nu mai poate interveni in procedura de demitere, ci apare obligatia Guvernului de a organiza referendumul de demitere a Presedintelui care a fost suspendat din functie.
In baza prevederilor art.146 lit. g) si i) din Constitutia Romaniei, CCR constata existenta imprejurarilor care justifica INTERIMATUL in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele constatate Parlamentului si Guvernului, apoi vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului si confirma rezultatele acestuia.
In sectiunea IX din Decizia CCR nr.734/2012 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Hotararea Parlamentului nr. 34/2012, CCR a precizat etapele parcurse in procedura de suspendare si demitere a Presedintelui Romaniei, precum si competenta si efectele actelor pe care Curtea Constitutionala le pronunta in cadrul acestei proceduri.
In cazul in care Presedintele este demis, nu suspendat prin referendum, conform alin. (2) al art. 97 din Constitutie, “in termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanta functiei de Presedinte al Romaniei, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou presedinte”.
Prin urmare, compromisul despre care vorbeam la inceput se refera la faptul ca “taberei PSD-ALDE” i-ar fi suficiente 30 de zile atat pentru revocarea sefei DNA si numirea altui sef la DNA (probabil, chiar revocarea si numirea altor sefi din Parchete, din serviciile secrete si din serviciile speciale), cat si pentru promulgarea unor legi de catre presedintele interimar, Tariceanu, iar “taberei IOHANNIS” i-ar conveni sa nu se ajunga la referendum si chiar la demiterea Presedintelui Iohannis, fiindca posibila demitere si organizarea alegerilor prezidentiale anticipate ar insemna ca Tariceanu ar fi Presedinte interimar chiar mai mult de patru luni, respectiv 30 zile + 3 luni + zilele necesare validarii procedurilor. (MONA PETRUT – jurist)