A cui este “Timisoara Capitala Culturala”? Directorul executiv Simona Neumann primeste un raspuns dur din partea conducerii Teatrului National Timisoara, cu trimiteri la Statutul ATCCE

O serie de afirmatii lansate la finele lunii trecute de catre directorul executiv al Asociatiei Timisoara – Capitala Culturala Europeana (AT- CCE) intr-o aparitie publica, provoaca ingrijorarea Teatrului National care isi exprima, pe aceasta cale, regretul fata de perceptia inexacta a distinsei locutoare asupra actiunilor, intentiilor si atitudinii institutiei fata de proiectul Timisoara Capitala Europeana a Culturii si, nu mai putin, fata de Asociatie.


Cu evidenta, Teatrul National a fost constient de amploarea acestui demers de la bun inceput, atunci cand, la  30 septembrie 2011, in baza sentintei definitive si irevocabile a Judecatoriei Timisoara din dosarul 22553/325/2011, constituia legal Asociatia Timisoara – Capitala Culturala Europeana.

Teatrul National a avut incredere ca Asociatia va unifica energiile si va dezvolta un flux cultural si civic fara precedent in Timisoara, oferind un spatiu de dialog celor mai diverse entitati – de la institutii cu profil edilitar, cultural, social, religios, economic, turistic etc. la ONG-uri, de la persoane fizice la  structuri institutionale masive, intr-un proces transparent,  democratic.

Exista numeroase argumente care scot Teatrul in afara tuturor umbrelor si suspiciunilor, lansate intentionat sau neintentionat in seara zilei de 25 ianuarie: atitudinea Teatrului National din Timisoara fata de subiectele majore ale societatii de azi, cum ar fi civismul, comunitatea, educatia, este binecunoscuta; implicarea sa in dezvoltarea orasului este, de asemenea, de notorietate; increderea in comunitate sta la baza strategiilor sale de dezvoltare de peste 12 ani.

Este, de asemenea, foarte important sa subliniem faptul ca toate initiativele luate de National in sensul acesta se materializeaza exclusiv cu respectarea cadrului competentelor si al responsabilitatilor specifice institutiei, in concordanta cu misiunea sa.

Ca urmare, vrem sa precizam urmatoarele: in data de 4 decembrie 2017, doamna Codruta Popov, consultant artistic si, la momentul respectiv, membru al consiliului director al AT- CCE, a transmis tuturor membrilor consiliului director si doamnei director executiv un set de intrebari privind analiza si recomandarile facute de Comisia Europeana in urma raportului intocmit de Asociatie (remarcam, ca un detaliu privind evolutia comunicarii, mentionarea doamnei Popov cu titulatura de secretar literar in mod repetat, desi ea este, de destul de multa vreme, consultant artistic, semnandu-si ca atare inclusiv corespondenta electronica). Intrebarile formulate  au fost  cu cele mai bune intentii; ca fond, liniile generale ale implementarii proiectului sunt, desigur, centralizate de catre Asociatie.

Pana in prezent, dupa aproape doua luni, raspunsurile solicitate nu au ajuns, desi doamna Simona Neumann a punctat – si nu o data – faptul ca documentul este redactat.

Conform Statutului AT-CCE,  in baza articolului 32 din, „Drepturile asociatilor”,  lit. g.), membrii Asociatiei trebuie „sa aiba acces la datele si informatiile detinute de ASOCIATIE”.

Comunicarea si informarea la timp, precum si transparenta decizionala sunt trepte ale societatii democratice si cea mai buna solutie de a stimula creativitatea, increderea si solidaritatea. Trunchierea, cenzurarea sau eludarea comunicarii reprezinta o alienare a adevarului, o utilizare distructiva  a informatiei, cu efecte covarsitoare in ce priveste evolutia proiectului in spiritul idealului comun care ii anima pe toti cei care doresc ca Timisoara sa devina cu adevarat o capitala europeana a culturii, pe termen lung, dincolo de titlul castigat pentru anul 2021. Orice demers al Teatrului National, atat in functionarea sa interna, cat si in relatiile sale externe, este un demers bazat pe incredere, acest principiu major al civilizatiei inalte.

Aceasta este o atitudine, o abordare fata de care Teatrul National nu poate ramane impasibil.

Dat fiind ca o alta afirmatie a doamnei Neumann trimite la Statutul Asociatiei pe care, asa cum bine atragea atentia, Teatrul National l-a intocmit, sugerand tendentios ca nu-i cunoastem prevederile, in continuare ne vom raporta la actele constitutive din 2011, in conditiile in care Statutul este greu de depistat pe site-ul Asociatiei, singurul link gasit catre acesta fiind in interiorul unui articol postat in 2012 si care nu prezinta forma actualizata a acestuia, desi site-ul cuprinde o sectiune intitulata Documente.

Incercand sa consideram aceasta asertiune a directorului executiv al Asociatiei ca pe o neatentie, citam din statutul votat in 2011, la articolul 23. (2): „In caz de vacantare, din diferite motive, a unui loc de membru in Consiliul director, la prima Adunare generala se va proceda la alegerea acestuia, in conditiile prevazute de lege si statut”.

De asemenea, la art.20. (1) este mentionat explicit ca: „Adunarea generala poate fi ordinara sau extraordinara. Adunarea generala se desfasoara o data pe an, pana la data de 7 aprilie, iar adunarea generala extraordinara are loc ori de cate ori este nevoie”. Prin urmare, da, se poate convoca Adunarea generala ori de cate ori este nevoie.

Ca atare, afirmatia doamnei director executiv privind necesitatea asteptarii Adunarii generale din aprilie, considerata ca necunoasterea de catre Teatru a  statutului, reprezinta de fapt, un atac nejustificat si, de aceea, este cu atat mai greu de inteles si de acceptat.

De asemenea, am vrea sa atragem atentia asupra sintagmei „reprezentanta teatrului”, aceasta fiind o alta formulare tendentioasa si ilegitima a doamnei director executiv al AT- CCE pe care trebuie sa o corectam. In Statutul Asociatiei, articolul 23 prevede urmatoarele: (1) Consiliul director asigura punerea in executare a deciziilor Adunarii generale a asociatilor.

(2) Consiliul director este alcatuit din 11 membri alesi dintre asociati, de adunarea generala, pentru o perioada de 3 ani. In Consiliul director pot fi alese si persoane din afara Asociatiei in limita a cel mult un sfert din componenta sa. In caz de vacantare, din diferite motive, a unui loc de membru in Consiliul director, la prima Adunare generala se va proceda la alegerea acestuia, in conditiile prevazute de lege si statut”.

Dupa cum se poate observa, notiunea de “reprezentant al teatrului” nu exista, in acest caz utilizarea sa fiind peiorativa.

In anul 2011, directorul general al Teatrului National a propus, iar adunarea generala a votat ca membru in consiliul director, pe secretarul literar al institutiei (devenit ulterior consultant artistic). Recomandarea se intemeia pe competenta profesionala a doamnei Popov, nu pe functia de reprezentare, datorata relatiilor de munca incheiate de aceasta cu Teatrul National. In plus, doamna Codruta Popov este membru al Asociatiei, independent de angajarea sa in Teatrul National.

Articolul 24. (2) din statut prevede ca „In situatia in care un membru al Asociatiei ocupa o functie de conducere in cadrul unei institutii publice pe care Asociatia, prin scopul si obiectivele sale o sprijina, acesta nu poate fi membru al Consiliului director al Asociatiei”. In consecinta, directorul general nu putea si nu poate face parte din consiliul director, dupa cum intentia era ca niciun director de institutie sa nu faca parte, nici mai tarziu, din Consiliul director, tocmai ca Asociatia sa isi  pastreze echidistanta, impartialitatea deciziilor.

Fireste, comunicarea imbraca multe forme, si, fara sa incercam in vreun fel minimalizarea activitatii Asociatiei, nu putem ignora sintagma „bord activ” utilizata de actualul director executiv, referitoare la viitorul consiliu director, in conditiile in care „reprezentantul Teatrului National”, alaturi de ceilalti membri ai actualului consiliu director, a raspuns de fiecare data solicitarilor venite din partea echipei executive, iar activitatea sau pasivitatea identificate in distantele mari sau mici dintre sedintele consiliului au fost intotdeauna stabilite la nivel executiv.

Tot din aceasta perspectiva, mentionam ca raspunsul la documentul prin care doamna consultant artistic isi anunta retragerea din consiliul director, transmis de aceasta in data de 18 decembrie 2017, a primit un raspuns de la directorul executiv la o zi dupa aparitia publica in cadrul careia a facut aceste afirmatii, deci cu o luna mai tarziu.

Teatrul National din Timisoara se afla, geografic si istoric, la kilometrul zero al destinului Romaniei contemporane. Si, deoarece facem diferenta intre arogarea si asumarea unui statut, al acestui statut extrem de important, credem cu tarie in demersul constructiv, in dialog, in comunicare, in evolutie, in civism, ca si in civilitate.

Continuam sa speram ca procesul laborios, solidar pe care il presupune pregatirea anului 2021 si, in egala masura, a ceea ce va insemna Timisoara dupa anul Capitalei Europene a Culturii, va preveni orice tip de fractura in comunicarea armonioasa dintre toti cei care viseaza ca in Timisoara pulseaza inima Europei. (I.P.)

 

Leave a Reply