Portita legala prin care ACS Poli Timisoara ar putea primi bani de la bugetul local, expusa in premiera de avocatul Alin Socol, a starnit atat interesul presei sportive, cat si al factorilor de decizie din Consiliul Local. In aceste conditii, avocatul din Baroul Timis a revenit cu o explicatie ce vizeaza rationamentul juridic ce permite aplicarea OUG 38/2017 la speta ACS Poli.
Pentru a intelege modul cum se aplica un act normativ, intelesul acelui act normativ trebuie sa te apleci asupra dispozitiilor art.24/2000 – norme de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, in special la art.2, pct.1 din lege, care statueaza faptul ca tehnica legislativa asigura sistematizarea, unificarea si coordonarea legislativa.
Acest articol trebuie coroborat cu art.14 din acelasi act normativ, care defineste unicitatea legislativa, aceasta materializandu-se in reglementari de acelasi nivel si avand acelasi obiect cuprinse intr-un singur act normativ.
In structura actului normativ, format din parti constitutive, exista pe langa titlu, formula introductiva, dispozitiv si un preambul.
Preambulul in cadrul OUG 38/2017 este definit de scopul pentru care se emite OUG, si anume sa deblocheze raporturile juridice intre sportivii de performanta, structurile sportive si administratia publica locala, cuprinzandu-se un cadru legal concret care sa creeze conditii necesare demararii anului competitional 2017-2018 la nivel national si international, sens in care prezentul act normativ isi propune o interventie de urgenta asupra organizarii si finantarii sportului de performanta.
Discutia se poarta asupra art.18, ind.1, pct.1 din OUG 38/2017, care spune ca se aloca sume de bani pentru finantarea activitatilor sportive cu respectarea legilor nationale si comunitare din domeniul ajutorului de stat. Ori, daca te duci la Legea 143/1999, legea ajutorului de stat, aceasta are ca principiu la art.1 – mentinerea unui mediu concurential normal.
Astfel, raportat la scopul pentru care a fost dat OUG 38/2017, si anume de a da posibilitatea autoritatilor publice de a sustine sportul de performanta la nivel national, sprijinul nu poate fi considerat ajutor de stat conform art.2, pct.2 din legea 143/1999, deoarece beneficiul acordat de autoritatea publica locala nu confera un avantaj special numai anumitor agenti economici, dat fiind faptul ca prin lege exista posibilitatea finantarii la nivel national a sportului de performanta.
Sigur, unele administratii publice prefera sa aloce bani pentru tenisul de masa, altele pentru handbal, chiar daca au echipe de fotbal, dar asta nu inseamna ca alocarea / nealocarea a creat un mediu neconcurential.
Toate aceste acte normative trebuie coroborate cu art.34, pct.2 din Constitutie, care statueaza obligativitatea statului sa ia masuri pentru asigurarea sanatatii publice, si cum se poate realiza acest deziderat decat prin sport… (Carla Radulescu)
Prin urmare mergem pe stadion, ne uitam la meci si ne imbunatatim starea de sanatate!
Dle coleg mentine-te te rog cu picioarele pe pamant si nu mai incerca publicitate prin promovarea unor asemenea idei.
Metoda asta de a baga bani (si nu putini) pentru asigurarea campaniei electorale este cunoscuta de mult.
Nu avem strazi, nu avem spitale ingrijite, pica scolile, nu avem spatii de destindere pentru copii dar platim din bani publici milioane de euro pe fotbal.