Transportatorii din Timis care ajung, in interes de serviciu, in partea de nord-vest a tarii, au inceput sa evite onorarea comenzilor in localitatile unde se poate ajunge doar pe drumul judetean 193 A, Satu-Mare – Solduba.
Motivul tine de starea jalnica a infrastructurii rutiere, cei 32 de kilometri de la resedinta de judet pana la Solduba fiind botezati, deja, ca fiind unul dintre cele mai proaste drumuri publice din Romania.
Chiar daca nu este un drum de interes national – desi este vorba despre un traseu pe care circula autobuzele cu navestisti ale Draexlmaier, producatorul german de componente pentru industria auto avand la Satu-Mare o fabrica in care lucreaza peste 7.000 de angajati -, aceasta cale de comunicatie terestra a fost inclusa de soferii profesionisti in clasamentul celor mai proaste drumuri din Romania.
Tocmai de aceea, pentru a-si preveni colegii ca pot ramane fara planetare, bucse, pivoti si alte componente sensibile la sutele de gropi din asfalt, soferii au tras un semnal de alarma pentru a se evita cursele pe DJ 193 A din judetul Satu-Mare, pana la eventuala remediere a situatiei.
“Pana si slalomul printre craterele din asfalt a devenit imposibil, pentru ca gropile apar una dupa alta si sunt destul de adanci ca sa-ti blocheze masina. Cand ploua, nici nu poate fi vorba sa te aventurezi pe acest drum de cosmar, pentru ca risti sa-ti distrugi gentile si sa faci pana la fiecare pas. Ni s-a tot promis ca va fi reparat cu fonduri europene, insa pana acum nu s-a intamplat nimic. Am aflat de pe la primarie ca exista un proces in instanta, ca s-a contestat licitatia pentru executarea lucrarilor la acest drum, dar se discuta si despre afacerile primarului din Homoroade, Simion Ardelean”, spune unul dintre locuitorii din Solduba.
De altfel, inainte ca acest drum din Satu-Mare sa fie declarat calamitat total si sa fie inchis temporar, senatorul independent Valer Marian a facut o adresa catre Consiliul Local Homoroade si a solicitat o serie de informatii de interes public. Mai cu seama ca Primaria Comunei Homoroade a primit de la Ministerul Dezvoltarii Regionale, prin Programul National de Dezvoltare Rurala, o suma substantiala pentru asfaltarea unor drumuri satesti. Pana in prezent nu a fost asfaltat niciunul dintre drumurile satesti planificate, iar satenii si conducerea Consiliului Judetean Satu Mare vor sa afle ce destinatie a avut suma primita. “Homorodanii ii suspecteaza pe primarul si pe viceprimarul lor de primirea unor comisioane babane, unii vorbesc chiar de 20%, pentru lucrarile efectuate de firma Tarr din Livada in comuna lor. Primaria Homoroade a ales firma Tarr pentru executarea unor lucrari constand in asfaltarea a 12 kilometri de drumuri din comuna si pentru reabilitarea caminului cultural din satul Homorodul de Mijloc, pentru care s-a obtinut o finantare europeana de 2,8 milioane de euro. Cert este ca, dupa executarea acestor lucrari, primarul si viceprimarul din Homoroade si-au cumparat fiecare cate un apartament in municipiul Satu Mare”, se precizeaza intr-un articol publicat in ziarul Cotidianul.
In aceste conditii, pentru a afla motivele mentinerii DJ 193 din Satu-Mare pe harta celor mai proaste drumuri din Romania, senatorul Valer Marian a cerut o serie de lamuriri de la primarul penelist Simion Ardelean, reales la alegerile din iunie 2016 pe listele PSD. “Valoarea lucrarilor de infrastructura (asfaltare si reparare drumuri, reabilitare de scoli, gradinite, camine culturale) executate pe raza comunei Homoroade in perioada 2008-2016, modalitatea de achizitie publica prin care au fost atribuie aceste lucrari, societatile comerciale executante, sumele incasate de fiecare din acestea si comisionul perceput de la fiecare din acestea”, vrea sa afle, printre altele, incomodul parlamentar de Satu-Mare.
In caz contrar, acesta si-a anuntat intentia de a formula o sesizare penala sub aspectul savarsirii infractiunii de favorizarea infractorului. (Vlad Enciu)