Aparitia, existenta si disparitia activitatii de blocare, ridicare, transport a autovehiculelor aflate in parcarile unor centre comerciale din Timisoara prin mult hulita firma Ingerii Galbeni este subiectul aflat pe buzele tuturor in aceste zile. Scandalul a luat amploare de la introducerea unei initiative de catre PSD-istul Alfred Simonis prin care se dorea adoptarea unei hotarari de consiliu local care sa interzica aceasta activitate in orasul de pe Bega, fapt care s-a si intamplat la data de 25 martie 2014, cand primarul PNL-ist Nicolae Robu a imbratisat ideea aducatoare de simpatie publica.
Este adevarat, modul in care functioneaza firma cu pricina ridica semne mari de intrebare, nu atat in ceea ce priveste existenta unui contract justificat intre un srl si un centru comercial care isi gestioneaza cum crede de cuviinta parcarea de altfel privata, cat mai ales in ceea ce priveste tarifele si modul de operatiune al angajatilor. Iar exemplele sunt destule. Exista insa mari semne de intrebare si in ceea ce priveste proaspat adoptata hotarare de consiliu local care este mai mult sau mai putin legala, intrata sau neintrata dupa unii si altii in vigoare. Si, nu in ultimul rand, sa spunem ca exista semne de intrebare si in ceea ce priveste avantul cu care personajele politice alte urbei se lanseaza in declaratii contradictorii acum, in an electoral.
Abuzurile Ingerilor Galbeni, o realitate
Numarul reclamatiilor, plangerilor, sesizarilor la forurile competente ale celor pagubiti sunt numeroase. Nu este cazul sa le insiram pe toate. Exemplificam prin unul, zicem noi, relevant de data oarecum recenta. V. Mihai, cu domiciliul in Timisoara, reclama catre Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Timis faptul ca „in seara zilei de 21 iulie 2013, am intrat cu autoturismul personal in parcarea magazinului PROFI din Timisoara, Calea Sagului. Mentionez ca eram client fidel al acestui magazin, unul dintre motivele pentru care mergeam aici era programul tarziu respectiv ora 24.00. Nu am cunoscut faptul ca duminica programul de functionare este pana la ora 22.00 si la ora 22.15 maxim am parcat autotursimul in parcare si m-am indreptat cu sotia spre intrarea magazinului (se poate verifica pe camerele video intentia de a intra). Intrucat usile erau inchise, am traversat pentru maxim 10 min la un magazin de vis-à-vis. Subliniez ca nu exista bariere in aceasta parcare. La intoarcere, am constatat ca usile din fata ale masinii fusesera blocate fiind informati de catre un domn de la Ingerii galbeni (sigla sub care functioneaza societatea mai-sus amintita) ca avem la dispozitie 15 minute pentru a plati o taxa exorbitanta de 388 lei pentru deblocare, in caz contrar masina urmand a fi relocata urmand sa achitam 900 lei a doua zi. (…) Modalitatea in care functioneaza acest parteneriat intre firma de blocari auto si magazinul Profi, este una foarte josnica si inumana. Posibilii clienti ai acestui magazin sunt atrasi practic in capcana. Dupa cum reiese din textul de pe panoul de la intrare chiar si simpla oprire in interiorul parcarii este taxata cu 388 de lei. Clientii care nu stiu orarul magazinului sunt condamnati la sechestrarea autoturismului si la taxare abuziva. (…) Neavand nici o alta varianta de a ma folosi de autoturismul personal, acesta fiind de-a dreptul sechestrat, am achitat suma de 388 lei d-nului Elchescu Alexandru pe al carui ecuson scria <<conducator auto>>. (…) La final, doresc sa mentionez un ultim aspect strigator la cer prin care insasi fima reclamata si-a recunoscut neregulile si ilegalitatile. Inainte de a achita, am vrut sa vedem panoul pe care este afisat acest tarif, iar sotia s-a deplasat, impreuna cu d-nul Elchescu Alexandru la panoul din parcare pe care era mentionat, printre altele ca suma de 388 lei este <<tarif relocare auto>>, aplicata masinilor de un anumit tonaj. In momentul in care am primit bonul fiscal, sotia a sesizat neconcordanta dintre <<tarif relocare auto>> si <<deplasare auto speciala>> si a intrebat reprezentantul Ingerii Galbeni despre acest aspect, acesta refuzand a emite un bon cu serviciul prestat in realitate”.
Iar exemple in care au fost ridicate autoturisme cu persoane in ele si plimbate de catre reprezentantii Ingerii Galbeni sunt chiar si de data mai recenta.
O hotarare asumata, dar care lasa loc de prea multe interpretari
Prima persoana care a luat public act de abuzurile societatii cu pricina si care s-a erijat in purtatorul de cuvant al celor pagubiti a fost tanarul consilier local PSD Alfred Simonis, care a si initiat hotararea de consiliu local care avea sa fie imbratisata si de primarul Nicolae Robu si votata in 25 martie 2014, Hotararea de Consiliu Local nr. 146.
Aceasta prevede ca „toate centrele comerciale au obligatia sa deschida parcarile pentru clientii acestora sau sa controleze accesul acestora prin bariere. In cazurile de mai sus centrele comerciale au obligatia de a instiinta clientii cu privire la modalitatea de parcare, respectiv perioada de timp oferita pentru parcarea vehiculelor clientilor, precum si sanctiunile in caz de neconformare. Se interzice blocarea, ridicarea, transportul si depozitarea vehiculelor de alte unitati cu exceptia celor autorizate de Primaria Municipiului Timisoara. Se interzice depozitarea vehiculelor ridicate in alte spatii decat cele aprobate de catre Primaria Municipiului Timisoara. Nerespectarea prevederilor art. 1, art. 2 si art. 3 se sanctioneaza contraventional cu amenda de la 2.000 – 2.500 lei”.
Pana aici toate bune si frumoase, lasand la o parte monopolul pe care Primaria doreste sa si-l induca si sa nu lase pe nimeni altcineva sa lucreze in acest domeniu. Este imbucurator consensul dintre cele doua partide aflate acum in opozitie la nivel de tara chiar daca in spate este doar o dorinta asidua de a acumula cat mai multa simpatie. Numai ca, asa cum Ingerii Galbeni pot fi acuzati de furt sau orice alta incalcare a legilor de gen, se poate spune ca si autoritatile locale pot fi acuzate de impunerea monopolului, de faptul ca societatile private nu sunt lasate sa-si organizeze propria ograda, intervenind aici si tulburarea de posesie.
Nemultumiri din partea centrelor comerciale
Reprezentantii Profi se aratau, zilele trecute, nemultumiti de actul normativ local proaspat adoptat, un reprezentant al acestora declarand pentru un ziar local, ca „am aflat cu surprindere ca, la Timisoara, consiliul local a adoptat un proiect de hotarare care ingradeste felul in care o persoana sau o institutie se poate folosi de proprietatea sa privata, mai precis, felul in care poate face ordine intr-o parcare proprie. O astfel de hotarare (…) constituie un precedent ce afecteaza grav dreptul de proprietate privata, garantat de Art. 44 din legea fundamentala”. Iar faptul ca Politia Rutiera, si pana mai anul trecut Politia Locala careia i s-a ridicat intre timp dreptul de a constata contraventii si permite societatii Primariei ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar nu raspund la solicitarile reprezentantilor centrelor comerciale este binecunoscut, asa cum nu intervin nici in curtile interioare de la imobilele private. Apelarea la o astfel de firma a parut cea mai fericita solutie pentru centrele comerciale pentru a face ordine in parcarile proprii. Aceasta cu atat mai mult cu cat orice petec de pamant este exploatat la maximum de soferul timisorean care ar parca oriunde nu se plateste, deci cu atat mai mult intr-o parcare amenajata.
Hotararea de Consiliu Local e sau nu e in vigoare?
Graba de a-si face publicitate a dus in penibil intentia justificata de altfel de a mai taia din aripile Ingerilor Galbeni. Consilierul initiator Alfred Simonis s-a grabit sa declare ca hotarea de consiliu local a intrat in vigoare, ba ca s-au dat si amenzi pe tema asta. De cealalta parte, prefectul Eugen Dogariu declara pentru un site local ca mai are timp de gandire in a da un raspuns vizavi de legalitatea hotararii.
Secretarul Primariei Jean Cojocari ridica din umeri: care hotarare, moncher? Ce e aia? Nu stiu cu ce se mananca… Asadar, bucuria celor patiti ca se vor razbuna intr-o zi a fost de scurta durata? Oricum mai dureaza. De fapt, legal, hotararea a fost adoptata in 25 martie. Legea 215/2001 a administratiei publice locale spune ca aducerea la cunostinta publica a hotararilor cu caracter normativ se face in termen de cinci zile de la data comunicarii oficiale catre prefect, la care se adauga, asa cum spune OG2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, alte 30 de zile de la data publicarii, deci cam o luna si ceva pana sa se puna in aplicare. Interesant este insa ce va motiva prefectul, daca Ingerii Galbeni vor mai avea tupeu sa blocheze si sa ridice si cand se va da prima amenda….
O abordare exhaustiva a subiectului ingerii galbeni! Sunt de acord cu ideea ca hcl incalca dreptul la proprietate privata! Doar ca centrele comerciale se afla in situatia proprietarului unei case care vinde oua, n-are poarta la strada, nici un avertisment pe gard, iar cei care intra in curte sunt insfacati de un dulau feroce! Felicitari pt astfel de abordari